Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32523 gånger)

zeina66

• Värmland
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #120 skrivet: 28 jun-13 kl 19:33 »
Ja, såna har jag köpt på min lokala butik, inte ens billiga var dom >:( men dom ruttnade snabbt.
Hur ska det se ut för att vara bra?
Mvh
Charlotte

Den ska vara tryckimpregnerad rakt igen,alltså helt grön! Dom fr cheeapy är det,har redan sågat och kollat - på Cheeapy ;)
Killen som fått sommarjobbet där trodde inte det var sant när jag bad om ett test,han fick hämta butiks chefen som gick med på det när jag sa att han kan ha den där som bevis ;)

Stolpen duger fint på raksträckorna,pris skillnaden är 15:- per stolp.. Jag är ingen materialsnobb om billigare duger - det gör dessa!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

CaJo

• Skåne
« Svar #121 skrivet: 28 jun-13 kl 22:11 »
Den ska vara tryckimpregnerad rakt igen,alltså helt grön! Dom fr cheeapy är det,har redan sågat och kollat - på Cheeapy ;)
Killen som fått sommarjobbet där trodde inte det var sant när jag bad om ett test,han fick hämta butiks chefen som gick med på det när jag sa att han kan ha den där som bevis ;)

Stolpen duger fint på raksträckorna,pris skillnaden är 15:- per stolp.. Jag är ingen materialsnobb om billigare duger - det gör dessa!

Är de gröna helt igenom, alltså även kärnan så är det ingen kvalitet i dem, ungt och skört trä. Bra stolpar ska ha en kärna som står emot impregneringen, kärnan ruttnar aldrig. Jo klart nån gång,,,

zeina66

• Värmland
« Svar #122 skrivet: 29 jun-13 kl 07:16 »
Är de gröna helt igenom, alltså även kärnan så är det ingen kvalitet i dem, ungt och skört trä. Bra stolpar ska ha en kärna som står emot impregneringen, kärnan ruttnar aldrig. Jo klart nån gång,,,

Intressant! Jag har stolp som är femton år gamla...de var helt gröna som nya. Det är 15 års garanti... ;D

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #123 skrivet: 29 jun-13 kl 09:57 »
Ok, ska kolla.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Tännlappen

• -
« Svar #124 skrivet: 29 jun-13 kl 13:36 »
...Är det grönt tvärsigenom bör dom ju vara skyddade med impregneringsmedel som hindrar röta...

zeina66

• Värmland
« Svar #125 skrivet: 29 jun-13 kl 19:46 »
...Är det grönt tvärsigenom bör dom ju vara skyddade med impregneringsmedel som hindrar röta...

Just det  ;D

CaJo

• Skåne
« Svar #126 skrivet: 29 jun-13 kl 22:58 »

Jo, hindrar röta gör det, men en kärna som släpper in impregnering är en dålig kärna, vilket ger dålig hållfasthet. Sådana stolpar sålde granngården här förr, tryckta av 20-årig tall. Slog man dem i backen gick de tvärt av.

Tännlappen

• -
« Svar #127 skrivet: 30 jun-13 kl 01:34 »
Ähhh,CaJo...stolparna ska ju inte fungera som slagträn...utan som stängselstolpar...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #128 skrivet: 30 jun-13 kl 06:08 »
Ähhh,CaJo...stolparna ska ju inte fungera som slagträn...utan som stängselstolpar...
;D Fast hur tror du att man får dem att sitta fast i marken, utan att använda lite våld? Visst, det är bäst att spetta ett hål först, men även om man gjort det, så slår man rätt bra på stolpen för att den ska sitta bra. Och sedan måste man ofta slå ner den på vårkanten, när tjälen tryckt upp dem en bit. Så stolpar som håller bra, och inte har för mycket större kvistar, är en förutsättning för att kunna göra stängsel.

Jag har slagit av ett antal stolpar genom åren, detta trots att jag är noga med att spetta, och trots att jag är så rädd om stolparna som möjligt. Särskilt om man köpt lite billigare stolpar i bunt, så brukar det dölja sig en del kvistiga och skeva stolpar i mitten av bunten, som inte håller för att slå fast i marken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hånung

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 30 jun-13 kl 08:44 »
Jo, hindrar röta gör det, men en kärna som släpper in impregnering är en dålig kärna, vilket ger dålig hållfasthet. Sådana stolpar sålde granngården här förr, tryckta av 20-årig tall. Slog man dem i backen gick de tvärt av.
Tror nog ofta det beror på slag mannen ja :)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #130 skrivet: 30 jun-13 kl 10:01 »
Dom värsta stolparna jag råkat utför var nere hos en i Malmö trakten , svarvade stolpar av sågat virke = ingen kärna alls och totalt kass.
10cm grova och splittrades till ved när jag slog med maskinen , men dom hade varit billiga ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Tännlappen

• -
« Svar #131 skrivet: 30 jun-13 kl 14:43 »
;D Fast hur tror du att man får dem att sitta fast i marken, utan att använda lite våld? Visst, det är bäst att spetta ett hål först, men även om man gjort det, så slår man rätt bra på stolpen för att den ska sitta bra. Och sedan måste man ofta slå ner den på vårkanten, när tjälen tryckt upp dem en bit. Så stolpar som håller bra, och inte har för mycket större kvistar, är en förutsättning för att kunna göra stängsel.

Jag har slagit av ett antal stolpar genom åren, detta trots att jag är noga med att spetta, och trots att jag är så rädd om stolparna som möjligt. Särskilt om man köpt lite billigare stolpar i bunt, så brukar det dölja sig en del kvistiga och skeva stolpar i mitten av bunten, som inte håller för att slå fast i marken.
...Är ju bara som så att man får ha lite känsla i det man gör...gäller det mesta...köper man en bunt stolp och går runt som en gorilla typ använder stolpen som basebollträn ja vem är det då fel på så säg... Är man lite sund så reagerar man snabbt när man märker att metoden man använder är förkastlig....dags att göra på ett annat vis helt enkelt...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #132 skrivet: 30 jun-13 kl 14:50 »
...Är ju bara som så att man får ha lite känsla i det man gör...gäller det mesta...köper man en bunt stolp och går runt som en gorilla typ använder stolpen som basebollträn ja vem är det då fel på så säg... Är man lite sund så reagerar man snabbt när man märker att metoden man använder är förkastlig....dags att göra på ett annat vis helt enkelt...

Gör du verkligen så? 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sjaunja

• -
« Svar #133 skrivet: 30 jun-13 kl 14:53 »

Ett annat vis ja. Att skaffa stolp som inte är av så dålig kvalité att de inte håller för sitt ändamål.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #134 skrivet: 30 jun-13 kl 14:59 »
Min alternativa metod, för stolpar som blivit köpta trots att de inte håller för sin tänkta uppgift, är att kapa dem i kortare bitar och använda som styrmedel för vattenslangen, så att den inte förvirrar sig in bland odlingarna. Men man har ett begränsat behov av sådana korta stolpar, så det blir snabbt ett överskott av dem.

Vad gör du med stolpar som har grova kvistar, eller av annan anledning inte håller för att slå på med rimlig kraft i rätt vinkel rakt ovanifrån?

Själv är jag tjej, iofs nog lite starkare än genomsnittet, men mina släggslag är på intet sätt överdrivet våldsamma. Tål inte stolparna detta, trots att man kollat att det är stenfritt i hålet, då är stolpen inte av tillräcklig kvalitet, åtminstone i min värld.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #135 skrivet: 30 jun-13 kl 15:04 »
Jag har råkat ut för svarvade stolp som som mer eller mindre går av av sig själva för att det är så stora kvistar i dem.

hånung

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 30 jun-13 kl 15:06 »
Dom värsta stolparna jag råkat utför var nere hos en i Malmö trakten , svarvade stolpar av sågat virke = ingen kärna alls och totalt kass.
10cm grova och splittrades till ved när jag slog med maskinen , men dom hade varit billiga ;)
Men hallå ska vi diskutera  landskaspsinpregnerat nu mer ?

hånung

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 30 jun-13 kl 15:09 »
Jag har råkat ut för svarvade stolp som som mer eller mindre går av av sig själva för att det är så stora kvistar i dem.
Då köper du inga sådan mer då för hoppnings vis  :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #138 skrivet: 30 jun-13 kl 15:12 »
Men hallå ska vi diskutera  landskaspsinpregnerat nu mer ?
Det hör väl till ämnet? Det är ju bra att det finns bidrag för stängsling, men om någon vill räkna på vad det kostar, kontra vad man eventuellt kan få i bidrag - om det finns pengar kvar - så är det ju bra om vederbörande får veta att man måste kolla stolparna noga, och att det finns risk för att billiga stolpar inte är tillräckligt bra. Då kan man ju välja att räkna på dyrare stolpar, som förhoppningsvis håller lite bättre kvalitet.

Att undersöka stolpar som man ska köpa ordentligt, är en förutsättning för att man ska bli nöjd. Det är vanligt med svarvade tryckta stolpar som inte har kärnan någorlunda i mitten av stolpen, eller som har stora kvistar som försvagar dem.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #139 skrivet: 30 jun-13 kl 15:25 »
Byggmax (och förmodligen Cheapy) har fruktansvärd ojämn kvalitet på virket. Om man lägger tid på att stå och välja kan man hitta hyffsat bra. Men jag begriper inte varför man lägger ner extra arbete och kemikalier på att impregnera ved.

Dumt att köpa stolp-paket från dem som använder femtesorteringen till tryckimpregnerat, där måste man välja varje pinne själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser