Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32555 gånger)

Tännlappen

• -
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #100 skrivet: 22 jun-13 kl 01:15 »
...Kollade på jordbruksverkets hemsida,gissar det är dom här blanketterna som ska fyllas i som det ska länkas till...mycket enkla blanketter inget krångligt...dagisnivå... Bara kul att skriva in vad man tänkt sig med sin insats om det nu behövs...Bara kolla om det finns skyddsvärda växter t.ex..att fåren gnaskar i sig dom håller man tyst om  :D ....

http://webbutiken.jordbruksverket.se/shop?funk=gor_sokning&Sokfalt=Artnr&Sokordning=Artnr&term=JSB64:5

zeina66

• Värmland
« Svar #101 skrivet: 22 jun-13 kl 08:04 »
Om vi säger så här lite neutralt  :D ...Du står ju inte för fiolerna utan det är kunden som betalar om jag förstått det rätt och då kan man ju kruta på med ett  guldstängsel om nu någon vill betala för det  ;D ... Som vanlig person får man ju kolla runt lite och välja material,kan ju lätt bli fullgott material till en lägre kostnad  :D

Tännlappen,håller med fullständigt :)
Hade jag haft ett stängselföretag skulle jag också sätt upp "guldstängsel" och på så sätt gynna mina leverantörer  ;) Kunden får finna sig i att det kostar för han vill ju ha sina får i trygghet. Företagarn tjänar säkert en slant på sina goda kontakter med leverantörerna  ;D Så funkar det i den bästa av världar för en företagare - inte undra på att fårägare klagar....
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #102 skrivet: 22 jun-13 kl 08:39 »
I min värld är det den som betalar som bestämmer vad som ska sättas upp. Sen kan ju stängselfirman avstå om priset blir för lågt. De har ju sitt rykte att försvara.

Låter man stängselfirman bestämma både pris och utförande så får man stå sitt kast (och får förhoppningsvis ett bra stänge).

Charlotte

• -
« Svar #103 skrivet: 22 jun-13 kl 08:46 »
  Det bästa vore ju om EU och Svenska staten fick det dom betalar för.
Inga pengar betalas ju ändå ut i förskott.
Enkelt att bara skicka in en summering av sina kostnader med kvitton.
 "Halvpermanenta" stängsel skulle inte ge fårägare en chans att tjäna pengar på att snåla på material och det skulle finnas pengar till stängsel åt flera.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #104 skrivet: 22 jun-13 kl 09:26 »
Inte vill en seriös företagare göra ett undermåligt arbete eller använda dåligt material. Det är ju resultatet som räknas. När alla pinnarna ruttnar av efter 8 år och tråden är rostig, då har kunden glömt att han fick 20% lägre pris men inte vem som satte upp stängslet. Visst finns det de som gör som Zeina säger, men den gyllene regeln är dock att alla skall tjäna på affären.

Som företagare får man allt kolla runt en hel del med, inte bara för att spara pengar till den egna kassan utan också för att inte i onödan låta kunderna betala för mycket. Alla kunder får inte bidrag ;D

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #105 skrivet: 22 jun-13 kl 10:54 »
Tännlappen,håller med fullständigt :)
Hade jag haft ett stängselföretag skulle jag också sätt upp "guldstängsel" och på så sätt gynna mina leverantörer  ;) Kunden får finna sig i att det kostar för han vill ju ha sina får i trygghet. Företagarn tjänar säkert en slant på sina goda kontakter med leverantörerna  ;D Så funkar det i den bästa av världar för en företagare - inte undra på att fårägare klagar....
Om du skulle jobbat på det sättet ,skulle du inte hållt på så länge som stängselbyggare.

Oftast går de åt mindre arbetstid för att sätta upp tex fårnät av bra kvalitet jämfört med sämre nät + att det håller längre.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

zeina66

• Värmland
« Svar #106 skrivet: 22 jun-13 kl 11:04 »
Om du skulle jobbat på det sättet ,skulle du inte hållt på så länge som stängselbyggare.

Oftast går de åt mindre arbetstid för att sätta upp tex fårnät av bra kvalitet jämfört med sämre nät + att det håller längre.

Förvisso Klipparn,det kommer alltid finnas kunder åt dig,många betalar gärna för att få jobbet gjort om ekonomin tillåter.
Håller med dig ang fårnätet men om man inte trimmar och håller det fritt fr gräs så säckar det inom 5 år...

Det är inte frågan om att man ska snåla för att det ska bli en vinst på bidraget men att döma av vad den här tråden har handlat om så är det faktiskt helt avgörande var du sätter upp ett stängsel. Det är olika förutsättningar beroende på var i landet man bor vad det gäller priser och tex tjäle. För min del är det inte tal om att snåla men vissa verkar tro att dyrare stängsel är underhållsfria - såna finns inte...

Tännlappen

• -
« Svar #107 skrivet: 22 jun-13 kl 20:15 »
Förvisso Klipparn,det kommer alltid finnas kunder åt dig,många betalar gärna för att få jobbet gjort om ekonomin tillåter.
Håller med dig ang fårnätet men om man inte trimmar och håller det fritt fr gräs så säckar det inom 5 år...

Det är inte frågan om att man ska snåla för att det ska bli en vinst på bidraget men att döma av vad den här tråden har handlat om så är det faktiskt helt avgörande var du sätter upp ett stängsel. Det är olika förutsättningar beroende på var i landet man bor vad det gäller priser och tex tjäle. För min del är det inte tal om att snåla men vissa verkar tro att dyrare stängsel är underhållsfria - såna finns inte...
:D ...Precis..finns inga underhållsfria stängsel ...

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #108 skrivet: 22 jun-13 kl 21:23 »
De finns dom som behöver mer och dom som behöver mindre underhåll....   
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

CaJo

• Skåne
« Svar #109 skrivet: 22 jun-13 kl 23:10 »
Som upplysning så har Jönköpings län ett anslag på 350 000 kr till rovviltsavvisande stängsel 2013. Räcker till 7000 m. Och vi har en? varg här i trakten nu som hittils har tagit 30 får. 
7000 meter stängsel lär inte hålla den vargen ute från hagarna i länet.
Men kan nån bygga stängsel för 20 kr/m så blir det ju nån hage till,,,,,

Tännlappen

• -
« Svar #110 skrivet: 23 jun-13 kl 13:41 »
 :D...Bara sök stängselstöd så länsstyrelsen baxnar i ansökningar...Måste ju vara någon uppsatt person som fattar noll eller sitter där som ett stort bromsband....

Charlotte

• -
« Svar #111 skrivet: 27 jun-13 kl 19:45 »
Har raderat en gnabbig "chat" ifrån tråden,
Håll er till ämnet (:)
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Halte

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 27 jun-13 kl 21:40 »

Kommentar om moderering /eka
« Senast ändrad: 27 jun-13 kl 22:57 av eka »

Charlotte

• -
« Svar #113 skrivet: 27 jun-13 kl 22:00 »
Undringar kan ju tas i Alternativs utveckling eller med Petter... Men eftersom det inte går in tar jag det här också för att undvika vidare OT.
Jag raderade pladder och  små personangrepp för att tråden ska få vara kvar, vi behöver diskutera stängsel och möjligheten att skydda våra tamdjur.
Får trådar som denna urarta så blir dom omöjliga att moderera vare sig jag gör det eller någon annan och då tas dom bort. Är det bättre?

eka

• Värmland
« Svar #114 skrivet: 27 jun-13 kl 22:52 »
Jag har pga vissa signaler gjort en extra koll här, vad jag kan se så är det som modererats varit OT käbbel som inte har något med tråden att göra.
Charlotte är ensam moderator här och det innebär att hon skulle vara satt med munkavel.
Hon nämner också en viktig sak i att det ämnet som diskuteras ofta leder till otrevligheter och OT. Dessa ämnen tas bort just för problemet att sköta modereringen.

Så håll er sakliga och (hyfsat) till ämnet utan personliga påhopp så får tråden vara kvar, annars tas den bort.

« Senast ändrad: 27 jun-13 kl 22:59 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #115 skrivet: 28 jun-13 kl 09:49 »
Bra modererat tycker jag.

Ämnet i sig är intressant och uppenbarligen väl värt att diskutera.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #116 skrivet: 28 jun-13 kl 13:40 »
Jo,det där med vinst....

Vill tipsa er om att Cheeapy annonserar att de säljer tryckimpregnerade stolp,50 * 180 cm för 19,75:-
Dessa duger ju fint att sätta på raksträckor - dom klara nog av att hålla isolatorerna på plats ;) Tror att jag åker till Arvika och köper ett gäng,bra pris för att vara i denna trakten. Kanske ni bor där samma pris gäller ??
Till paralellogram behövs naturligtvis lite grövre stolp...finns dock ej på Cheeapy.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #117 skrivet: 28 jun-13 kl 14:38 »
Jag har till min förvåning funnit att min lokala lantbruksmaterial-handlare är billigare än det mesta. Just 5cm*180 kör vi rakt av, de är betydligt billigare hos Frödingemaskiner än någon annan stans jag sett dem. Dessutom kan man pruta och t.ex. få samma styckepris vid köp av enstaka som vid en hel bunt, plus att man slipper frakt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #118 skrivet: 28 jun-13 kl 15:05 »
ett litet tips ,
såga igenom en stolpe och kolla hur den ser ut inne i. Många billiga stolpar är mycket dåligt tryckta.

Charlotte

• -
« Svar #119 skrivet: 28 jun-13 kl 15:11 »
ett litet tips ,
såga igenom en stolpe och kolla hur den ser ut inne i. Många billiga stolpar är mycket dåligt tryckta.
Ja, såna har jag köpt på min lokala butik, inte ens billiga var dom >:( men dom ruttnade snabbt.
Hur ska det se ut för att vara bra?
Mvh
Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser