Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32492 gånger)

Tännlappen

• -
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #60 skrivet: 19 jun-13 kl 15:30 »
 :D...Kollar man sign Haltes uppgifter så visst blir det en rejäl slant över  ;D ... Man kan kanske säga att en okunnig person behöver kraftigare stolpar än nödvändigt...helt enkelt bra då att använda i vissa fall överdimensionerat material. Med kunskap mycket pengar att spara och ändå bygga ett fullgott stängsel som lätt håller 5-år... Förtöjningsfjäder på Rusta kostar runt 20kr stycket...bara där stålar att spara...

Halte

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 19 jun-13 kl 15:45 »
Lite grann blir det vad man gör det till..

Det är klart att det går att lägga hur mkt pengar som helst och göra ett stängsel som håller i all evinnerlig tid utan underhåll, men man kan ju över-göra precis allt här i världen...

Att bygga ett stängsel som håller i 5 år, med normal årligt underhåll, skulle jag vilja säga är en ganska smal sak och något man i 98% av alla fall kan klara på 50 kronor / meter om man gör arbetet själv och utav dessa fall är jag säker på att majoriteten kan få en ganska bra slant över för arbetet.

Neon Knight

• -
« Svar #62 skrivet: 19 jun-13 kl 16:56 »
Vi rev de sista meterna av det allra första fårstängslet vi satte upp 2007 härom dagen. Det hade hemsågade aspstörar som stolpar. Jag vet inte hur man skall bära sig åt för att ett stängsel inte skall hålla i fem år.

Broberg

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 19 jun-13 kl 19:49 »
Jo visst är det fina bidrag det där, inget alls att klaga på. Det rimliga borde annars vara att det täckte merkostnaden, för att dra ett par-tre trådar extra, men nu täcker det mycket mer därtill.

Vilka "vanliga" stängsel har man fått "gratis" tidigare?

Broberg

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 19 jun-13 kl 20:27 »
Räknade grovt på LG: priser. Drog till så det blir tillräckligt med material. 1000 meter. Sex trådar. Fyra meter mellan stolpar. Klenare på raksträckor och grövre i hörn/knäckar, räknade på ca 30 sådana, och används äggisolatorer. Två öppningar. Inklusive varningsskyltar, jordspett osv, dvs allt som behövs, förutom aggregat.

Avrundar uppåt och det blir 21 000 spänn, alltså 21 kr per meter. Med 50 spänn i bidrag, blir det 29 spänn kvar till egen lön, eller till att leja in någon och 29 spänn räcker till rätt bökig terräng faktiskt. Angående tiden har jag räknat med 320 i timmen och att första jordtråden följer marken 10-12 cm upp och nästa strömförande ytterligare 10 cm upp.

Och aggregat kan man tusan stå för själv, det behövs liksom alltid.

Bulan

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 19 jun-13 kl 21:42 »
Jäkla skit att jag läste den här tråden. Nu blev jag bara ännu ilsknare över att ha fått avslag på ansökan!!  >:( >:( >:( >:( >:( Tydligen hade vi för få får för att få ta del av detta bidrag...Skit anser jag. Oavsett antal så vill man väl skydda det lilla man har mot rovdjursangrepp? Speciellt när grannen sett vargen smyga runt knuten  :o :o :o Sur är jag!!!  >:D
Bulan

Halte

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 19 jun-13 kl 21:43 »
Stolpen är ju det dyraste, så där lönar det sig att inte fega med stolpavståndet när det är flack terräng, 6-7 meter är inga problem.. Sedan är det guld värt att tänka efter ett par ggr till innan man bygger för att planera stängseldragningen.. Ju rätar hage man kan få till destå bättre, färre krökar, hörn och färre höjdskillnader sparar stolp och därmed pengar..

Har man mkt hörn och grindar är det klart värt att handla tryckimpregnerat virke hos ett byggvaruhus istället för  att använda stolpar som överliggare i paralellhörnen..

Halte

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 19 jun-13 kl 21:49 »
Jäkla skit att jag läste den här tråden. Nu blev jag bara ännu ilsknare över att ha fått avslag på ansökan!!  >:( >:( >:( >:( >:( Tydligen hade vi för få får för att få ta del av detta bidrag...Skit anser jag. Oavsett antal så vill man väl skydda det lilla man har mot rovdjursangrepp? Speciellt när grannen sett vargen smyga runt knuten  :o :o :o Sur är jag!!!  >:D
Testa nästa år igen.. Har du genbank så skriv det. Ta och formulera dig väl och beskriv hur viktigt exempelvis genbanken är för rasens överlevnad och hur hagmarken har betats i fleta hundra år och med det ökade hotet från rovdjur så behöver ni skydda fåren då ni annars inte vet om ni orkar fortsätta. .. O.s.v...
Sedan kan man ju köpa på sig några slaktmogna baggar just vid tiden för ansökan och sedan slakta efter inspektion... :)

Broberg

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 19 jun-13 kl 21:50 »

Har man mkt hörn och grindar är det klart värt att handla tryckimpregnerat virke hos ett byggvaruhus istället för  att använda stolpar som överliggare i paralellhörnen..

I mitt exempel, räknade jag på sådana hörn som du gör.

Bulan

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 19 jun-13 kl 21:52 »
Testa nästa år igen.. Har du genbank så skriv det. Ta och formulera dig väl och beskriv hur viktigt exempelvis genbanken är för rasens överlevnad och hur hagmarken har betats i fleta hundra år och med det ökade hotet från rovdjur så behöver ni skydda fåren då ni annars inte vet om ni orkar fortsätta. .. O.s.v...
Sedan kan man ju köpa på sig några slaktmogna baggar just vid tiden för ansökan och sedan slakta efter inspektion... :)

Kreativt tänkt!!!  :D Gillart!  ;D
Bulan

hånung

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 19 jun-13 kl 21:56 »
Förstår nu hur bidrags ansökningarna går till det är nog lite bonne i dig  ;D

Halte

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 19 jun-13 kl 21:57 »
:)

Broberg

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 19 jun-13 kl 21:58 »

Av EU-pengar, ska största möjliga summa, plockas tillbaks ju.

hånung

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 19 jun-13 kl 22:03 »
Det är inget annat än våra skattepengar  så EU pengarna dom borde gå till bättre behövande så som sjukvård .Så staten skulle söka tillbaka i stället för bonnen .

Halte

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 19 jun-13 kl 22:08 »
Ja visst är det så.. Plus att varje besättning som skyddas är ju bra för vargens del med.. Ju färre rivna tamdjur destå mindre risk för vargens del också.

På sikt, när stängselbidraget kanske kan få prioritet och mer pengar, så tycker jag att ersättning för rivna djur bara ska betalas ut om mansom djurägare har försökt att skydda sina djur.

Tyvärr är det idag så i vårt län att man bara får bidrag för ren betesmark.. Jag måste ha fåren på efterbete på vallarna fram i augusti, september iaf periodvis,  och där är de ju fortfarande oskyddade.

hånung

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 19 jun-13 kl 22:12 »
Ja visst är det så.. Plus att varje besättning som skyddas är ju bra för vargens del med.. Ju färre rivna tamdjur destå mindre risk för vargens del också.

På sikt, när stängselbidraget kanske kan få prioritet och mer pengar, så tycker jag att ersättning för rivna djur bara ska betalas ut om mansom djurägare har försökt att skydda sina djur.

Tyvärr är det idag så i vårt län att man bara får bidrag för ren betesmark.. Jag måste ha fåren på efterbete på vallarna fram i augusti, september iaf periodvis,  och där är de ju fortfarande oskyddade.
Tror inte det hjälper blad var hatarna dom blir ändå alldaglig nöjda fören vargen är borta .

Broberg

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 19 jun-13 kl 22:14 »
Det är inget annat än våra skattepengar  så EU pengarna dom borde gå till bättre behövande så som sjukvård .Så staten skulle söka tillbaka i stället för bonnen .

Fast nu fungerar det ju inte så för tillfället och man kan också se det som, att våra rovdjur är väldigt mycket mer "bättre behövande", än någon av människoarten, i Sverige.

Vi borde hålla denna tråden till en "stängslingstipstråd", så den inte försvinner. Plus att den visar hur lönsamt det kan vara, för den enskilde djurägaren, med bidragsbyggda stängsel.

Broberg

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 19 jun-13 kl 22:19 »

Fast fortfarande, så rör det ju sig egentligen bara om ett par-tre extra trådar, vilket inte är några större kostnader..

hånung

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 19 jun-13 kl 22:20 »
Fast nu fungerar det ju inte så för tillfället och man kan också se det som, att våra rovdjur är väldigt mycket mer "bättre behövande", än någon av människoarten, i Sverige.

Vi borde hålla denna tråden till en "stängslingstipstråd", så den inte försvinner. Plus att den visar hur lönsamt det kan vara, för den enskilde djurägaren, med bidragsbyggda stängsel.
Så ser inte rovdjurs hatarna på det hela .Det minskar inte på rovdjurs hatet med alla bidrag för det . Förövrigt så borde tråden bara handla om stängsel istället för bidrag och annat så slipper vi diskussioner om gina böner mm

Skogsola

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 19 jun-13 kl 23:01 »
 Det hjälper föga hur högt bidraget är så länge ansokningarna alltid avslås för att pengarna är slut. Den som har få djur får inget. Den som har många djur får inget heller för då blir stängslet för stort och dyrt.
 Med andra ord så är rubriken grovt felaktig. Det finns ingen vinst i att söka ett stöd som man inte får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser