Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel  (läst 32578 gånger)

hånung

• Gäst
SV: God vinst att söka stöd för rovdjursavvisande stängsel
« Svar #40 skrivet: 19 jun-13 kl 02:10 »
Det är elaggregatet det är frågan om.
Priset är satt till 6000 kr Med moms, trots att det kostar 6881 kr Utan moms, fuskar man lika med alla priser så kanske inte stängslet var så billigt ändå....
Ha det felar ynka  118.75 kr så nog stämmer det .då tråden vart lite billigare så det jämnar nog ut sig  :) a nu såg ja på fel aggregat men tror nog att det stämmer rätt bra ändå i slut ändan . Men du har rätt på siffrorna där det måste ja erkänna .

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 19 jun-13 kl 02:14 »
Ha det felar ynka  118.75 kr så nog stämmer det .då tråden vart lite billigare så det jämnar nog ut sig  :)
På stängselaggregatet "räknade man fel" på 2600 kr.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 jun-13 kl 02:18 »
Ser det som rätt försumbart ändå  då andra grejer är billigare . Så det kanske jämnar ut sig i slut klämmen när det saka summeras  .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 19 jun-13 kl 07:57 »
Det är inte försumbart att medvetet fara med osanning. Tittade på stolparna och där ser det ut som att de redovisat en summering av uträknat styckepris exkl moms som ett inkl moms pris igen. Och dessutom inte lagt till frakten som tillkommer på 1500 kr. Här rör det sig om minst 2500 kr till.

Sedan är det väl policyn att vi inte diskuterar varg eller andra ursäktande fakta för att vi skall ha varg. Jag håller med om att vill man utnyttja bidraget att få hjälp av staten att skaffa ett bra stängsel till sina djur så skall man ta chansen medans den finns. Men man skall vara medveten om att reglerna kan ändras, och Jordbruksverket har tagit tillbaks pengar förr. Och lita inte på att djuren är säkra bakom det rovdjursavvisande stängslet, som namnet är ändrat till.

..Har väl nästan aldrig funnits så mycket får som nu...inga angrepp har skett vad jag vet på får i hagar med riktigt uppsatt stängsel. Där det skett har det varit öppet vatten eller en å man inte stängslat mot,kanske tror att rovdjuren inte kan simma..tjaaa även vildsvin kan komma smaskandes... djur som blivit angripna av typ rovdjur jakthundar,vanliga hundar får ju även då jämföras med hur många djur som får tvångsomhändertas och avlivas typ av vanskötsel. Totalt sett blir det inte så många om man tittar på hur många får som finns men mindre trevligt för djurägaren som har slarvat. Skulle angrepp ske så är ersättningen väldigt generös inga småslantar som slakteriet ger.

zeina66

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 19 jun-13 kl 08:05 »
Jag håller med om att vill man utnyttja bidraget att få hjälp av staten att skaffa ett bra stängsel till sina djur så skall man ta chansen medans den finns. Men man skall vara medveten om att reglerna kan ändras, och Jordbruksverket har tagit tillbaks pengar förr. Och lita inte på att djuren är säkra bakom det rovdjursavvisande stängslet, som namnet är ändrat till.

Jag trodde att bidrag för rovdjursavvisande stängsel kom från EU.. ???

Vad var namnet på detta stänsel tidigare?

Till slut - med 4 i vargar i reviret jag bor,Glasskogensamt samt 10 till i reviret brevid,Djurskog måste jag nog påstå att jag känner mig jäkligt trygg. Observationer av varg sker varje vecka i området jag bor.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

hånung

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 jun-13 kl 08:10 »
Jag trodde att bidrag för rovdjursavvisande stängsel kom från EU.. ???

Det är väl ändå i grunden våra egna skattepengar som kommer från EU efter som vi betalar mer än vi får till baks  sen får man kalla det va man vill var dom kommer ifrån om det känns bättre  :)

hånung

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 19 jun-13 kl 08:16 »

Sedan är det väl policyn att vi inte diskuterar varg eller andra ursäktande fakta för att vi skall ha varg.
Då kanske man ska hålla sig för god att kalla somliga varg kramare  så diskussionen kan handla om staket. .

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #47 skrivet: 19 jun-13 kl 08:26 »
Säger lycka till igen..
Finns inte en chans att bygga ett fungerande rovdjursavvisande stängsel för dom pengarna.
Speciellt inte om det ska hålla några år.
Och på youtube klippet kan ni se skillnaden på ett hållbart stängsel och ett av annan sort.

Specialverktyg har man för att underlätta arbete och i många fall göra ett bättre jobb.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

zeina66

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 19 jun-13 kl 08:29 »
Det är väl ändå i grunden våra egna skattepengar som kommer från EU efter som vi betalar mer än vi får till baks  sen får man kalla det va man vill var dom kommer ifrån om det känns bättre  :)

Det är just därför det är så viktigt att vi som betalar via skatten utnyttjar vår rätt att ansöka om bidrag.
För dom som inte är så insatta i ämnet är det viktigt att få rätt information...

Klipparn; Var och en blir salig på sin tro - jag blir det när praktiken överensstämmer med teorin och vargen håller sig utanför min stängsel  ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #49 skrivet: 19 jun-13 kl 08:32 »
Rekommenderar att du ser videon först så hör du  och kan läsa vad dom har för stolp  Charlotte. Och vad ja kan se så är länken i Tärnalappens inlägg lika dant staket hörne som i videon.
I videon är det 10cm 220cm hörnstolp
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

hånung

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 19 jun-13 kl 08:34 »
Ja   :) och ja sa att det såg lika dant ut på tärnis länk  :)

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 19 jun-13 kl 09:01 »
Ja   :) och ja sa att det såg lika dant ut på tärnis länk  :)
Såg ut ja  ;)
Men dom hade bara köpt 8 cm tjocka stolpar, så det är nog en synvilla...
Många "hörn" blir det om det inte är fyrkantiga åkrar man ska hägna in...
 Är det dessutom kuperad terräng (som betesmarker ofta är), så rekommenderars det att man har bara 4 m mellan "mellanstolparna"...
 Inte mycket som stämmer i räkneexemplet, precis som Klipparn skriver...
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 19 jun-13 kl 09:16 »
Såg ut ja  ;)
Men dom hade bara köpt 8 cm tjocka stolpar, så det är nog en synvilla...
Många "hörn" blir det om det inte är fyrkantiga åkrar man ska hägna in...
 Är det dessutom kuperad terräng (som betesmarker ofta är), så rekommenderars det att man har bara 4 m mellan "mellanstolparna"...

Ja men det står inget om att det är 8cm i hörnstolparna. Då felar ju filmen med om hur man rovdjurssäkrar efter som dom har upp till tio meter om ja mins rätt nu och dom har klenare stolp förutom hörn stoplar . Oman behöver ha så lite som fyra meter så inte behövs det tio cm  stolp till det det räcker ju med hörnen   och stöttning där det svänger lite.

hånung

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 19 jun-13 kl 09:24 »
Ja ha du men inte ovan mark där är det bara 110 -130. å inte var tärnis länk lägre . Men det var bra försök.

Charlotte

• -
« Svar #54 skrivet: 19 jun-13 kl 09:26 »
Ja men det står inget om att det är 8cm i hörnstolparna. Då felar ju filmen med om hur man rovdjurssäkrar efter som dom har upp till tio meter om ja mins rätt nu och dom har klenare stolp förutom hörn stoplar . Oman behöver ha så lite som fyra meter så inte behövs det tio cm  stolp till det det räcker ju med hörnen   och stöttning där det svänger lite.
Om man bara köper in 8 cm stolpar (se inköpslistan), så blir det svårt att sätta grövre i hörnen.

hånung

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 19 jun-13 kl 09:54 »
Om man bara köper in 8 cm stolpar (se inköpslistan), så blir det svårt att sätta grövre i hörnen.

Ja men dom kanske glömde det ;)  Men ja får hålla med att dom räkna slarvigt. Satt och räkna lite  nu för utom hörn stolp och isolatorer  så skulle det bli 20769kr  så i vart fall så får man ett godkänt staket för 25 000kr i samma storlek  . Och bygg kostnader i allt brukar ju variera en del .

Halte

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 19 jun-13 kl 10:05 »
Klipparen, Charlotte och "Själv är bäste dräng" har ingen aning om vad de pratar om. .. Så enkelt är det tyvärr.
Det är märkligt nog extremt vanligt bland de som inte vill ha varg i Sverige att dessa personer anser sig ha en enorm kunskap om vad det kostar att bygga stängsel.. Det som är märkligt är att majoriteten av dem aldrig någonsin har byggt ett rovdjursstängsel.

Visst, bor man i jävligaste Småland kan det vara så att man inte går med VINST på stängslet men man kommer säkerligen att klara sig på +-0.

Jag är nu inne på min 3:e hage med rovdjursstängsel med bidrag ifrån Länsstyrelsen, dvs att dessa hagar är inspekterade och godkända ute på plats av kontrollanter ifrån Länsstyrelsen.

Det finns alltså inget KRAV på att få ned hörnstolpar till frostfritt djup, inte heller finns det dimensionskrav på stolparna. Inte heller är det ett krav med NYA stolpar eller att de ska vara tryckimpregnerade.. Stolpar och stängsel ska vara byggda för att klara sig i 5 år vilket ärligt talat inte är särdeles svårt att få till..

Att få hörn stabila kräver varken tjocka stolpar eller nödvändigtvis att de går ned långt i backen, det som är viktigt är att hörnstolpen sitter fast i backen ordentligt. Antingen genom att få ned den långt ned eller pga att marken är hård så att stolpen ändå sitter bra. Resten av stabiliteten löser man i och med att man bygger paralellhörn. Jag har kört 8cm stolpar i princip rakt av, i vissa fall även ned till 6 cm.

De där aggregaten som det pratas om i tråden är också jävligt overkill, Hightensile-tråden leder ju så jäkla bra att men absolut klarar sig med aggregat som är mindre/billigare.

Jag tycker mig läsa in i vissa inlägg att man måste bygga ett stängsel som klarar sig utan underhåll i all evighet.. Men så är det ju inte. Efter varje vinter brukar man ju gå över sina stängsel även om de inte är rovdjursstängsel, så det kan man ju göra även om man har rovdjursstängsel.. Så även om något hörn eller andra stolpar har skjutit upp under vintern så slår man väl ned dem frampå vårkanten då, precis som man har fått göra tidigare.

Jag har fått närmare 80 000 i stängselbidrag det senaste året och har haft materialkostnader på kanske 30 000, iof har jag kunnat återanvända en del stolp och lite tråd i några utav hagarna så den riktiga kostnaden är kanske 35 000 - 40 000.. Det ger mig en lön på 40 000-50 000 kronor.. När jag räknat lite på snittlönen för mitt arbete har jag kommit fram till c:a 150-300 kronor i timmen beroende på vilken av hagarna det var, i någon av hagarna var det mkt berg och sten så jag var tvungen att borra dubbar i berget, därav tog det lite längre tid.

Att ha en timlön på 150-300 spänn är det fasen inte ofta jag får för något arbete alls jag utför på min gård..

Därtill så är det ju möjligt att man kanske kan söka nytt bidrag om 5 år, för att "renovera" stängslet.. Bidraget sträckte sig ju 5 år så rent teoretiskt borde det vara möjligt att återsöka efter den tiden.. Jag har faktiskt glömt att kolla om det är möjligt att göra det, ska försöka komma ihåg det när de kommer ut och inspekterar den nya stängslingen.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #57 skrivet: 19 jun-13 kl 11:05 »

Det finns alltså inget KRAV på att få ned hörnstolpar till frostfritt djup, inte heller finns det dimensionskrav på stolparna. Inte heller är det ett krav med NYA stolpar eller att de ska vara tryckimpregnerade.. Stolpar och stängsel ska vara byggda för att klara sig i 5 år vilket ärligt talat inte är särdeles svårt att få till..

Det här var intressanta uppgifter! Jag har sökt pengar för rovdjursstängsel och har försökt läsa in mig på vad det är som gäller. Min länsstyrelse hänvisar till http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/Stangselfaktablad_2013.pdf om hur man ska bygga rovdjursavvisande stängsel, men exakt vad som är krav har jag lite svårare att få fram. Var kan man hitta dem?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Halte

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 19 jun-13 kl 11:34 »
Det här var intressanta uppgifter! Jag har sökt pengar för rovdjursstängsel och har försökt läsa in mig på vad det är som gäller. Min länsstyrelse hänvisar till http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/Stangselfaktablad_2013.pdf om hur man ska bygga rovdjursavvisande stängsel, men exakt vad som är krav har jag lite svårare att få fram. Var kan man hitta dem?

Kanske är olika för olika länsstyrelser men jag fick ut ett häfte efter att de godkänt ansökan.. Ring till dem och hör om du kan få den utskickad.
Genomgående för den skriften var att det inte fanns några direkta krav, det enda som uttryckligen beskrivs är trådavståndet, trådmaterialet (hightensile) samt att stängslet ska vara av "varaktig kvalité" och kunna hålla i 5 år. I övrigt rekomenderades viltskadecentrets bygganvisningar men det stod inte som ett krav.

Halte

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 19 jun-13 kl 13:03 »
Sedan är det väl så att det är bra ju längre ned man kan få stolpen i backen, det ger ju mindre framtida underhållsbehov. Ju stabilare hörn man får destå mindre behöver man ju justera det på vårkanten.

Men det där är ju en avvägning får göra själv, för hur som helst kommer ju inte Länsstyrelsen att gräva upp dina stolpar för att se hur långt ned de är.. Alltså är det du själv som får göra en avvägning mellan arbetsinsats vid byggnationstillfället gentemot underåll de kommande 5 åren.

Kanske inte är värt att gräva ned telefonstolpar 1 meter ned i backen om alternativet är att klappa till klenare hörnstolp med en slägga någon gång per år..

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser