Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa får  (läst 9870 gånger)

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
Köpa får
« skrivet: 17 jun-13 kl 19:07 »
Jag funderar att köpa får, jag skulle vilja ha en liten besättning med 4-5-6 tackor och en bagge för att beta av mina ej brukade ytor (knappt 10 ha) (brukade ytor är utarrenderade, och jag räknar med att behöva köpa vinterfoder). Tänker mig att slakta 1-2 om året och ha en konstant besättning efter lamning (är det fel tänkt?)...

Vad kostar ett får/bagge? (Kanske en för generisk fråga, men rätta mig gärna!)
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Köpa får
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 19:33 »
Jag funderar att köpa får, jag skulle vilja ha en liten besättning med 4-5-6 tackor och en bagge för att beta av mina ej brukade ytor (knappt 10 ha) (brukade ytor är utarrenderade, och jag räknar med att behöva köpa vinterfoder). Tänker mig att slakta 1-2 om året och ha en konstant besättning efter lamning (är det fel tänkt?)...

Vad kostar ett får/bagge? (Kanske en för generisk fråga, men rätta mig gärna!)

Nej det låter väl vettigt. Beroende på vad du väljer för ras så kan det bli upp till 20 lamm om året på 6 tackor eller så kan det bli 6 lamm så fundera igenom det. Om du tänkt behålla tacklamm så behöver du byta bagge varje år. Priser beror på vad du vill ha för ras. Vi har gotlandsfår och tar mellan 1 600:- och 2 800:- för avelstackorna beroende på ålder och om de har lamm vid sidan. Baggar kostar från några tusen till många tusen beroende på om man vill ha en extra bra mönstrad eller bara en som är trevlig till husbehov.  :)
Med din areal på 10 ha behöver du inte köpa foder utan kan ta eget. En 4-6 tackor med lamm hinner bara beta ett par hektar med någon reda om det inte är skogbete eller annat mosaikbete.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 19:46 »
Nej det låter väl vettigt. Beroende på vad du väljer för ras så kan det bli upp till 20 lamm om året på 6 tackor eller så kan det bli 6 lamm så fundera igenom det. Om du tänkt behålla tacklamm så behöver du byta bagge varje år. Priser beror på vad du vill ha för ras. Vi har gotlandsfår och tar mellan 1 600:- och 2 800:- för avelstackorna beroende på ålder och om de har lamm vid sidan. Baggar kostar från några tusen till många tusen beroende på om man vill ha en extra bra mönstrad eller bara en som är trevlig till husbehov.  :)
Med din areal på 10 ha behöver du inte köpa foder utan kan ta eget. En 4-6 tackor med lamm hinner bara beta ett par hektar med någon reda om det inte är skogbete eller annat mosaikbete.

Tackar!

Mina 10 obrukade (öppna) ha är blandat park, impediment och skogsängar (inhägningsbart, men inte lätt att slå)... Jag har inga problem med att ta tillvara lamm och 2-3 vuxna (beroende på utfasning (är jägare, så jag vet vad jag äter!)) för att behålla besättningen, och om det du säger är rätt så kanke man kan sakta öka besättningen... Största oron är nog att gråben är mindre än 10mil bort... Jag har inget emot att ge gråben ett får eller två heller, men han får inte ta hela besättningen!

Det är enbart "husbehov", bete först och främst! Att hålla marken öppen! Sen är avkastningen i form av kött (och eventuell ull och skinn) bara en bonus...

Nåja, jag nu har fyllt i Jordbruksverkets blanketter...

« Senast ändrad: 17 jun-13 kl 19:57 av backstugan »

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 19:49 »
Du kan titta på Blocket, det säljs ofta får där..Du kan få ett får för omkring 500 kronor styck.(om du bara vill ha fåren som betesdjur) Vi har köpt in tex gutebaggar med härstamningsbevis för 500 kronor/st. Priset avgör säljaren.Ofta säljs det ochså en hel besättning för ett inte allt för högt pris. Tänk bara på när du tex köper via blocket, att fåren är ordentligt märkta i öronen med säljarens produktionsplatsnummer. Lycka till, hoppas du hittar dina får!!! ;D

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 19:56 »
Du kan titta på Blocket, det säljs ofta får där..Du kan få ett får för omkring 500 kronor styck.(om du bara vill ha fåren som betesdjur) Vi har köpt in tex gutebaggar med härstamningsbevis för 500 kronor/st. Priset avgör säljaren.Ofta säljs det ochså en hel besättning för ett inte allt för högt pris. Tänk bara på när du tex köper via blocket, att fåren är ordentligt märkta i öronen med säljarens produktionsplatsnummer. Lycka till, hoppas du hittar dina får!!! ;D

Ahh.. Blocket... varför började jag inte där ;) (Nja, som hundägare så är jag alltid skeptiskt till Blocket...) Men som du säger, märkning och dokumentation... Jag har just ansökt om "produktionsplatsnummer", så jag får avvakta det...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 18 jun-13 kl 01:14 »
Tänk på att köpa djur med M3-status också, underlättar om inte annat ifall du vill sälja livdjur framöver.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-13 kl 10:04 »
Tänk också på att köpa fotrötefria får - det spar mycket arbete så småningom.
Avmaska besättningen och håll dom inne i 3 dagar innan du släpper ut dom på det nya betet. Avmaska med Ivimectin.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jun-13 kl 10:51 »
Avmaska besättningen och håll dom inne i 3 dagar innan du släpper ut dom på det nya betet. Avmaska med Ivimectin.

haha..där han du förre..Tänkte med på avmaskning..Inte kul att tex få in obehandlade får med tex Haemonchus.. :-\

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 18 jun-13 kl 11:04 »
Hej,jag känner en guteuppfödare som ska sluta med får... Hon har 10 tackor med lamm samt en bagge,är du intresserad så maila mig. Tackorna går för 800:- st ink lamm. Lättskötta djur,har lätta lammningar,ca 1-2 st per år. Maedi-visna fria.

Tänk på att om du har en bagge i flocken året om så lär han betäcka alla tackor... Annars kan du börja med enbart tackor - känner du att tiden finns så skaffar du bagge.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 18 jun-13 kl 13:43 »
För att inte få in Haemonchus (Stora Magmasken), se till att du alltid avmaskar inköpta får. Även om säljaren säger att de är avmaskade så gör det ändå, det skadar inte djuren om de avmaskas två gånger. Olika parasiter kräver också olika preparat, Det brukar vara Stora magmasken man är mest rädd att få in, den är svår att bli av med, och det är Ivomec som tar de parasiterna.
Åsenfår, hundar och katter

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #10 skrivet: 18 jun-13 kl 14:33 »

och det är Ivomec som tar de parasiterna.

Köper man det på apotek?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 jun-13 kl 17:19 »
Ja, via recept från veterinär!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #12 skrivet: 18 jun-13 kl 20:58 »
Ja, via recept från veterinär!

Är det bara att ringa och be at få det utskrivet, eller måste vetrinären besiktiga också?

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 18 jun-13 kl 21:06 »
Förklara för veterinären att du vill avmaska dina inköpta får innan du släpper ut dom på dina marker. Då gäller det att du har dom inne på stall 4-5 dar efter avmaskning så att du inte får masken i hagen - om det finns några. Skaffa dig en fårvåg - det är rätt meningslöst att avmaska får genom att gissa vikten,då kan du strunta i det!

Ska du göra allt rätt från början så ska du inte ta genvägar - även om det är enklast..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sarbe453

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 19 jun-13 kl 12:20 »
Skaffa dig en fårvåg - det är rätt meningslöst att avmaska får genom att gissa vikten,då kan du strunta i det!
Nu är det iof ingen fara att överdosera avmaskningsmedel enl vidilabs veterinär. Du kan ge dubbel dos utan problem och så illa är det nog ingen som gissar vikten fel. Likadant om man är osäker på om djuret fick i sig dosen så kan man ge en till för att vara säker.
Sedan är en våg bra att ha ändå.  Jag köpte en digital bagagevåg på Claes Olsson för under hundralappen. Går till 100 kg tror jag. Stoppar lamm i en uppklippt tygpåse. Tackorna har en hemmasydd sele av markisväv. Billigt och bra :-)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Dela detta:

* Inloggade just nu

1689 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser