Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solvärme genom växthus  (läst 10166 gånger)

Suresh

• -
Solvärme genom växthus
« skrivet: 12 feb-07 kl 14:05 »
Igår söndagen den 11/2 öppnade jag för första gången fönstret till växthuset och tog in lite dagssolvärme från det in till övriga huset.

Det var tidigt, men välkommet.
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 13:18 av Suresh »

Suresh

• -
Re:Solvärme
« Svar #1 skrivet: 12 mar-07 kl 12:36 »
Och idag den 12/3 ser det ut som om jag skall kunna börja hålla varmluftsintaget ständigt öppet ett tag...

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 mar-07 kl 12:59 »
Låter härligt !!

Skulle vara kul att se lite bilder på ditt bygge.

Skald

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 21:38 »
Åk och kolla på det.. Klart intressant :D

Suresh

• -
SV: Solvärme genom växthus
« Svar #4 skrivet: 28 feb-08 kl 13:20 »
Ett par gånger under februari har jaqg hållit växthuset öppet epp par timmar - inte så mycket för att få värme som att få skön luftväxling.

Men idag står det fullt öppet för solvärmeintag. Våren kommer alltså runt den 1 mars.

Acleja

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 02 mar-08 kl 17:12 »
Jag håller med. Det är toppen att kunna öppna dören till altanen/växthuset en solig höst/vinter/vårdag och släppa in solvärmen. Mitt hus är byggt i vinkel och i vinkeln har jag byggt en inglasad altan/växthus av gamla fina fönster. Skulle kunna tänka mig fler glasbyggnader på huset. Det värmer upp och isolerar och så fungerar de som växthus. Alla ni som ska bygga växthus - fundera på om ni kan ansluta dem på huset. Helt suveränt!

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 mar-08 kl 20:51 »
Ett par gånger under februari har jaqg hållit växthuset öppet epp par timmar - inte så mycket för att få värme som att få skön luftväxling.

Men idag står det fullt öppet för solvärmeintag. Våren kommer alltså runt den 1 mars.

Vi väntar fortfarande på bilder och beskrivning av ditt växthus/gråvattensystem.  ::)

Ljungen

« Svar #7 skrivet: 03 mar-08 kl 18:01 »
Om du kollar www.matochfritid.yle.fi och letar fram "hus med skruv" och går till växthusboende, så hittar ni något mer än att bygga  ett växthus på huset. Det finns andra intressanta byggnader på den sidan.
Anders

Acleja

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 04 mar-08 kl 00:38 »
Fräckt - fast lite väl bra, kanske...

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 27 mar-08 kl 20:22 »

Snart kommer våren!  :D :D :D :D :D

ES

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 24 apr-08 kl 19:20 »
29 grader inne när det var som varmast idag.

Djäkla solenergi. Jag tyar inte mer. Jag måste vädra.

Suresh

• -
« Svar #11 skrivet: 06 maj-08 kl 15:54 »
OCh 33 grader i arbetsrummet idag.

Så det är så här sommaren skall bli.  :o

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 07 maj-08 kl 17:33 »
Ironiskt om du måste köpa en gigantisk AC för att kyla bort överskottsvärmen i ditt energisnåla hus!!  ;D  ;D  ;D

*fnissar lite för mig själv här på sofflocket*

Bo

Man vänjer sig
« Svar #13 skrivet: 07 maj-08 kl 19:28 »
Jag bor i mitt växthus 1/3 till 15/11 sedan decennier tillbaka. Madrasser möglar så jag har övergått till liggunderlag och böcker blir lite bubbliga och angrips lätt av nattsmyg. Men TV och dator klarar sig.

Suresh

• -
SV: Man vänjer sig
« Svar #14 skrivet: 07 maj-08 kl 21:50 »
Jag bor i mitt växthus 1/3 till 15/11 sedan decennier tillbaka. Madrasser möglar så jag har övergått till liggunderlag och böcker blir lite bubbliga och angrips lätt av nattsmyg. Men TV och dator klarar sig.

För att skydda böckerna skall du sluta ha växter i växthuset, eller bygga ett större växthus.

Det är växterna som genererar fukten, lärde herr Solvarm mig.

Alltså - ur energisynpunkt skall solvärmeväxthuset vara betydligt större än vad växterna behöver.
« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 22:10 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 09 maj-08 kl 16:26 »
Ok , lite bilder då på förfrågan.

Här är varmluftsintaget från växthuset till bostaden. Det är 28 grader varmt här där jag sitter och skriver just nu. Datorns bildskärm till höger på bilden

Suresh

• -
« Svar #16 skrivet: 09 maj-08 kl 16:30 »
Och om jag lutar mig ut genom fönstret från datorrummet ser jag det här - även om det är så pass ljust att det knappt går att se någonting alls med web-kameran

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 09 maj-08 kl 16:42 »
Vrider jag kameran åt höger ser jag i övre bildkant separationstanken som samlar upp avloppsvattnet från huset. Det är under den som grodorna bor, nu 2 st. Tanken är en vanlig 1 kbm plasttank köpt från Herrljunga cider. Den har fraktat äppelextrakt från Österrike tidigare. 

I nedre delen av bildkanten börjar växthusbädden dit spillvattnet punpas upp i andra reningssteget efter separationstanken.

« Senast ändrad: 09 maj-08 kl 16:44 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #18 skrivet: 09 maj-08 kl 16:46 »
Växthusbädden fortsätter rakt under mitt fönster. Den skulle egentligen vara jordfylld ovanpå sanden, men jag håller fortfarande på och lagar den efter raset i fjor så det är den inte.

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 09 maj-08 kl 16:49 »
Och här slutar den mot den gula ytterdörren. Växthusbädden är 1 meter hög och innehåller 4 kbm jord, sand och makadam, vilket filtrerar undan närsalter ur avloppsvattnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser