Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sökmotor  (läst 1740 gånger)

Fristad

• Gäst
Sökmotor
« skrivet: 16 jun-13 kl 14:47 »
En sökmotor borde det vara en självklarhet för ett forum. Då behöver man inte öppna om och om diskussioner om samma ämne. Man kan återgå till det som finns. Annars kan det bli onödigt stor databas.
Som det ser ut så kan man lika väl radera inlägg efter en tid. De kommer att bli otillgängliga ändå och därför blir en last för databasen.
 För att minimera kostnader för server, föreslår jag att köpa en VPS av de amerikanska leverantörer, ganska billigt (motsvarande ett par hundra kr./månad) med tillräckligt stor plats.

Paging under varje sida är också opraktisk. Vill man gå till äldre sidor så måste man göra det en och en. (Det här kan man enkelt få tag på bättre paging-script och ersätta bara med det nuvarande)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
SV: Sökmotor
« Svar #1 skrivet: 16 jun-13 kl 15:01 »
En sökmotor borde det vara en självklarhet för ett forum.
Vi har ju en?

Citera
Som det ser ut så kan man lika väl radera inlägg efter en tid. De kommer att bli otillgängliga ändå och därför blir en last för databasen.
 För att minimera kostnader för server, föreslår jag att köpa en VPS av de amerikanska leverantörer, ganska billigt (motsvarande ett par hundra kr./månad) med tillräckligt stor plats.

Svårt att veta vilka trådar som ska slängas, ibland ploppar en gammal upp och får nytt liv. Vet inte om det skulle göra så stor skillnad, vi hyr idag FS-datas kraftigaste serverpaket med rejäl prestanda.

Citera
Paging under varje sida är också opraktisk. Vill man gå till äldre sidor så måste man göra det en och en. (Det här kan man enkelt få tag på bättre paging-script och ersätta bara med det nuvarande)

Hur skulle du vilja att sidnumreringen såg ut? Det går att anpassa den befintliga.

Fristad

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jun-13 kl 15:19 »
Ok, jag trodde att den befintliga var en extern google motor.
I så fall borde det vara bra att ha en drop down urval bredvid sökrutan där man kunde slussa sökningen till rätt ämne.

I Den nuvarande paging måste man ta fram sidan 49 först (efter 49 gånger klickar) för att nå sidan 50.
Det finns betydligt mer praktiska scripter.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-13 kl 15:47 »
Jo, det är en googledriven sökmotor som söker av forumet, galleriet och handboken samtidigt.

Om du klickar på de tre punkterna mellan sidangivelserna 1 2 ... 74 så kommer hela listan med sidor fram.

johe71

« Svar #4 skrivet: 16 jun-13 kl 16:20 »
I Den nuvarande paging måste man ta fram sidan 49 först (efter 49 gånger klickar) för att nå sidan 50.

tar man den här tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=149796.0, som har 92 sidor så ser jag när jag kommer in i tråden
Sidor: [1] 2 ... 92

så jag kan välja sidan 2 eller 92 (alltid sista sidan)... klickar jag på de tre punkterna så får jag upp direktval till sidan 1 - 52, tre punkter samt sidan 92. Klickar jag återigen på de tre puntkerna så har jag direktval till samtliga sidor i tråden

så om man lär sig använda de tre punkterna så skulle jag vilja påstå att den nuvarande är helt ok :)

eller pratar vi om någon mobil variant då jag inte ens ser att det går att bläddra en sida fram/bak utan man trycker hela tiden på den sidan man vill till?

Fristad

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jun-13 kl 16:22 »
Yes, Thank you

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser