Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yxskaft  (läst 20516 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Yxskaft
« Svar #20 skrivet: 24 jun-13 kl 01:10 »
Jag brukar slå i en träkil sen dra i 1-2 rediga träskruvar på sidan om kilen det sitter som berget. Viktigt att träet är kruttorrt. Jag har sett folk som skaftat yxor med rått trä men det kan omöjligt fungera bra någon längre stund.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

bock

  • Inlägg: 68
    • Östergötland
SV: Yxskaft
« Svar #21 skrivet: 24 jun-13 kl 06:28 »
Skulle skaftet sitta löst så kan man stoppa yxan i vatten och låta skaftet svälla fast.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Yxskaft
« Svar #22 skrivet: 24 jun-13 kl 14:17 »
Skulle skaftet sitta löst så kan man stoppa yxan i vatten och låta skaftet svälla fast.
Ja men det är lite som att pissa i byxorna för att bli varm.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

hånung

  • Gäst
SV: Yxskaft
« Svar #23 skrivet: 24 jun-13 kl 14:21 »
Ja men det är lite som att pissa i byxorna för att bli varm.
Bättre med olja svalnar inte av så fort  ;)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Yxskaft
« Svar #24 skrivet: 28 jun-13 kl 22:43 »
Absolut. Det glömde jag. Svallved av björk lär ha ansetts bättre än vanligt björkvirke förr.

Om jag skulle ha ett eget skogsskifte så skulle jag absolut barka några ränder på lämpliga björkar för framtida behov nu då hickoryskaft inte längre importeras.

man får göra mer åverkan än att bara barka:) vi har ett gäng som står vid ljungan ock växer, ska bli urkul

tror man ska hugga ett V-spår...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Yxskaft
« Svar #25 skrivet: 28 jun-13 kl 22:52 »
Hur gjorde man förr igentligen när man skaftade en yxa? Vill helst inte annvända lim typ Araldit el. Epoxy, både dyrt och giftigt. Skaft och själva träet är klart, men sen då? Någon som har tips?

våra kära samer använde sig av riktig s k fetved i sina kilar som de sedan strök aska på, det ska tydligen då fungera som lim... har aldrig provat själv.

se till att inte kilen bottnar, dra inte i skruv för det ger bara problem om man måste skafta om i framtiden...
jag kör med vanligt trälim jag för utomhusbruk...

såga kilspåret efter att du passat in yxan så tror jag det blir bättre.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Yxskaft
« Svar #26 skrivet: 29 jun-13 kl 02:07 »
Ska det sitta riktigt bra så sågar du ett spår i yxskaftet. Sedan tillverkar du en kil som passar till spåret. I kilens underdel sågar du ett spår och tillverkar en mindre kil som placeras så att säja så att när den övre kilen slås ner i yxskaftet så tänjer den undre kilen ut den övre kilen. Ju längre ner du får den övre kilen desto mera spänner den undre kilen ut den övre kilen.

Hmmm, svårt att förklara. Ska se om jag kan lägga upp ett par bilder vid tillfälle.

Hälsningar Michael 
Hälsningar från Michael

Broberg

  • Gäst
SV: Yxskaft
« Svar #27 skrivet: 04 jul-13 kl 23:58 »
Ska se om jag kan lägga upp ett par bilder vid tillfälle.

Hälsningar Michael

Ja, tack.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Yxskaft
« Svar #28 skrivet: 05 jul-13 kl 08:30 »
Det är väl, om jag förstår rätt, en variant på hur man säkrar en ej genomgående tapp. Tex som en ordförandeklubba jag gjorde för massa år sedan: för att fästa skaftet i huvudet sågade jag ett spår i den änden av skaftet som skulle passas in i huvudet och la en kil i det. När sedan skaftet knackades fast så trängde kilen in och expanderade tappen så att huvudet satt stadigt.
Om du tänker dig den "första" kilen som tappen förstår du nog.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Yxskaft
« Svar #29 skrivet: 06 jul-13 kl 21:39 »
Kul att hitta denna tråden, skafta yxor och redskap åt mig själv och bekanta råkar vara en av min favoritsysselsättningar vintertid.
Har lärt mig med tiden att det inte finns några absoluta sanningar i detta ämnet, material och tillvägagångssätten är oändligt många.
Få sätt är bättre än andra och det handlar mest om hur noggrann man är och hur man kombinerar olika saker. Har träffat på gamla skaft av bland annat bok, ask, ek och gran. Själv använder jag mest ask eftersom det är vad jag har bäst tillgång till.
Föredrar rak och tätvuxen ask eftersom den är lätt att bearbeta.
Vill helst ha fuktigt virke när jag tillverkar skaften och sedan låter jag dem torka innan jag gör det sista. Är nöden stor går det bra att använda relativt fuktigt virke, man får de se till att göra delen som ska passa i yxögat konisk och sedan brukar jag låta en bra bit
av kil och yxskafst sticka ut, sedan får man slå i kil och skaft allt eftersom det torkar och till sist sågar man av skaftet nära ögat när man tror att virket är ordentligt torrt.
Det är endast när jag gör släggskaft och andra saker som kommer plåggas mycket som jag lägger någon större vikt vid virkesvalet, till snickaryxor, bilor och andra redskap som inte är gjorde för att plågas går det bra med i princip vad som helst.
Bara att gå ut trädgården/skogen och hugga ner ett lämpligt objekt.
Har postat en guide med bilder och beskrivning vid tillverkning av ett yxskaft på ett annat forum, finns intresse så kan jag se om jag hittar det igen.

Vegulf

  • Inlägg: 11
SV: Yxskaft
« Svar #30 skrivet: 20 jul-13 kl 17:12 »
Jag brukar göra så att jag slöjdar till yxskaftet så att det sticker upp ca 1cm ovanför yxhuvudet när det sitter på.
Jag sågar sedan upp en springa för en kilen.
Kilen sågar/slöjdar jag till så att den sista cm på den är betydligt tjockare än springan. Kilen är anpassad så att dess
tjockare del ej slås in djupare i skaften än den del som sticker upp ovanför yxhuvudet.
Inför ihopslagandet häller jag på en del vanligt vitt trälim, detta fungerar som olja så länge det är blött
och möjliggör djupare inslagning av kilen.

Anledningen till att jag gör detta är att kilens tjockare del kommer att pressa ut skaftet åt sidorna ovanför
yxhuvudet vilket gör att yxhuvudet inte kan röra sig upp på skaftet.
Yxhuvudet sitter då som i ett skruvstäd.




idstam

  • Inlägg: 4
    • Uppland
    • Johan babblar på
SV: Yxskaft
« Svar #31 skrivet: 03 sep-13 kl 15:53 »
Funkar en bra till yxskaft?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Yxskaft
« Svar #32 skrivet: 03 sep-13 kl 20:43 »
Fungerar mycket bra, en del timmermän föredrar en pga dess elasticitet.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Yxskaft
« Svar #33 skrivet: 04 sep-13 kl 23:10 »
Okey. Jag lovade att lägga ut bild på hur jag menade. Jag tillverkade en överdriven stor variant bara för att ni ska förstå principen. Tänk er att den stora biten är ett hammar eller yxskaft sett från sidan. Hade det varit på riktigt så hade man inte sett spåret från sidan då yxan eller hammaren suttit där. Men man hade sett spåret för kilen ovanifrån. Nåväl. Tillverka en kil som ni sågar ett spår undertill. Tillverka en kil till som ni placerar i den övre kilens spår. Tryck ner hela härligheten i skaftet och banka på med hammare. När den undre kilen når botten så tvingar man den övre kilen att pressas åt sidorna. Sitter som berg sen. Behövs inge lim här inte.
Hej på er.
Micke

Hälsningar från Michael

Broberg

  • Gäst
SV: Yxskaft
« Svar #34 skrivet: 04 sep-13 kl 23:28 »
Okey. Jag lovade att lägga ut bild på hur jag menade. Jag tillverkade en överdriven stor variant bara för att ni ska förstå principen. Tänk er att den stora biten är ett hammar eller yxskaft sett från sidan. Hade det varit på riktigt så hade man inte sett spåret från sidan då yxan eller hammaren suttit där. Men man hade sett spåret för kilen ovanifrån. Nåväl. Tillverka en kil som ni sågar ett spår undertill. Tillverka en kil till som ni placerar i den övre kilens spår. Tryck ner hela härligheten i skaftet och banka på med hammare. När den undre kilen når botten så tvingar man den övre kilen att pressas åt sidorna. Sitter som berg sen. Behövs inge lim här inte.
Hej på er.
Micke




Tog mig friheten, att stjäla bilden och spara den bland mina bra-och-ha-filer.
Tack!

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Yxskaft
« Svar #35 skrivet: 04 sep-13 kl 23:59 »
Varsågod. Bara trevligt att få lära ut. Det mera tricks i mina kommande bokutgivningar.
Hälsningar från Michael

Broberg

  • Gäst
SV: Yxskaft
« Svar #36 skrivet: 05 sep-13 kl 00:12 »
Varsågod. Bara trevligt att få lära ut. Det mera tricks i mina kommande bokutgivningar.

Böcker som passar i Alternativs bokhandel kanske?

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Yxskaft
« Svar #37 skrivet: 05 sep-13 kl 00:20 »
Ja just det ja. Det var ju en lysande ide´
Tackar. Får ta ett snack med Alternativs chef när det blir dags.
Hälsningar från Michael

Broberg

  • Gäst
SV: Yxskaft
« Svar #38 skrivet: 05 sep-13 kl 00:45 »
Ja just det ja. Det var ju en lysande ide´
Tackar. Får ta ett snack med Alternativs chef när det blir dags.

Det tycker jag, för även om vanligt folk bara behöver skafta om något vart femte år, så är just sådana tips guld värt, just den där gången.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser