Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yxskaft  (läst 22459 gånger)

bock

• Östergötland
Yxskaft
« skrivet: 15 jun-13 kl 23:05 »
Hur gjorde man förr igentligen när man skaftade en yxa? Vill helst inte annvända lim typ Araldit el. Epoxy, både dyrt och giftigt. Skaft och själva träet är klart, men sen då? Någon som har tips?

se38005

• Uppland
SV: Yxskaft
« Svar #1 skrivet: 15 jun-13 kl 23:22 »
Såga ett spår, slå in en kil

Rööf

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jun-13 kl 00:07 »
Så här gjorde man nog inte förr och jag vet inte om det är vettigt men jag använde mig av en hydraulpress när jag skaftade om min slägga. Pressade i en rundkil också.

mohsart

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 jun-13 kl 06:06 »
Vet inte om det är så man ska göra, men jag brukar vilja dra i minst två kilar. Senaste skaftningen fick tre: En i längsriktningen och två på tvärs ca en cm från vardera kant.
Problemet annars är att om man inte har perfekt passform så kommer huvudet röra sig vilket på sikt gör att det lossnar eller att skaftet går av.
Jag petar på lite trälim på kilarna innan jag slår i dem, en del låser dem med en märla.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-13 kl 11:27 »
De lade yxskaftet på tork på spiskransen i god tid så de fick det så torrt som det överhuvudtaget var möjligt. Sedan täljde de till en perfekt passform med kniven och så sågade de ett spår för kilen. Sedan strök tjära på den delen av skaftet som skulle gå genom ögat och rullade det i askan i spisen innan de slog in skaftet i ögat och slog in kilen från andra hållet.

Lagret med yxskaftsämnen lär ofta ha förvarats på åsarna under innertaket inne i stugan för att man redan från början skulle ha så torrt virke som möjligt att börja från.

Jag brukar gnida inuti ögat på yxan med en billig värdelös kinesisk timmermanspenna då jag passar in yxskaft. Grafiten förs över på skaftet då jag provar det i ögat och då kan jag tälja bort några tiondels millimeter i gången bara där trä och järn har direktkontakt och få en bra passform på det viset. Tyvärr är grafit ett bra smörjmedel också så jag försöker få bort så mycket som möjligt av den innan jag slår in skaftet slutgiltigt. Något annat färgämne skulle troligen vara bättre.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 16 jun-13 kl 11:55 »
Färgämne;  kanske sånt där pulver som man har i ett snörslå kan passa?

Vilket trä är bäst till yxor, småsläggor etc?  Ska det vara olika?

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-13 kl 13:35 »
Varför inte...... om det inte ovässer kniven.... men ditt förslag ledde tankarna vidare till sot. Jag måste experimentera litet.

Här i trakten brukar man använda björk eller rönn till skaft. Amerikansk hickory lär vara bättre men går inte att få tag på. Farfar högg alltid havtorn till hammarskaft på sin tid men havtornsbuskar är fridlysta numera. På hans tid hade de ju träskaftade hammare på byggen och det gäller att ha starkt skaft på en klohammare om det skall hålla.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jun-13 kl 13:49 »
Lönn skall vara bra, det skall ge mindre blåsor i händerna. Ask är också populärt som handtag.

kurt

« Svar #8 skrivet: 16 jun-13 kl 16:19 »
Om man har tid på sig så kan man medvetet skada ett ungt träd för att skapa s.k. bleckor . Trädet vallar sedan över skadan och man får mycket starkt virke med trädfiber som går i olika riktningar:

http://www.raa.se/wp-content/uploads/2012/10/Träd-och-buskar.pdf

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 jun-13 kl 22:02 »
Precis. Förr då importen på hickoryskaft var begränsad  ;D, använde man svallved. Se bifogad länk.

http://www.slojdeniskogen.se/materialen/svallved/
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

TW

• Finland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-13 kl 01:08 »
Absolut. Det glömde jag. Svallved av björk lär ha ansetts bättre än vanligt björkvirke förr.

Om jag skulle ha ett eget skogsskifte så skulle jag absolut barka några ränder på lämpliga björkar för framtida behov nu då hickoryskaft inte längre importeras.
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 jun-13 kl 06:07 »
Eller så kan man plantera några hickoryträd

bock

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 jun-13 kl 23:14 »
Tjära och aska ihop låter intressant. Har tjära en limmande förmåga när man ska skafta yxan?

mohsart

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 18 jun-13 kl 01:53 »
Sprang på följande
Citera
Want to keep your axe, maul, or sledge handles from cracking? Sand or scrape ALL that lacquer finish off, then rub it down with linseed oil, drill a 1/4" hole in the but end about 2" deep and fill the hole with blo. Cork it with a 1/4" dowell and let it stand for a while. After a week or so check the hole and refill with more blo.
(BLO=kokt linolja)
Nu skulle jag tro att om det hjälper så borde rå linolja funka än bättre.
Nån som har frekventa problem med knäckta yxskaft kanske vill testa? :-)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #14 skrivet: 19 jun-13 kl 17:15 »
Viktigt är kilens tillpassning, den får inte bottna i kilspåret.

mohsart

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 19 jun-13 kl 20:04 »
Hm, jag brukar såga bara några mm och sen, med huvudet på plats, "öppna upp" skåran med ett stämjärn. Känns onödigt att såga av för mycket fibrer.

/Mats
« Senast ändrad: 19 jun-13 kl 22:08 av mohsart »

Have Autism, Will Travel

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #16 skrivet: 19 jun-13 kl 20:28 »
Ask skare va.

hånung

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 jun-13 kl 20:35 »
Tror man gjorde skaft av det som fans på trakten ja  :)

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #18 skrivet: 22 jun-13 kl 08:49 »
Jag sågade ner en björk förra året och har grovformat dom, låtit de ligga på tork till dess.
Nu skall jag putsa dom och sätta fast yxan,
Har ca 6 olika längder för olika arbeten.

hoppas bara de håller länge =)

När jag var liten la jag alltid yxans huvud i dammen undernatten så trät svällde och då satt den fast på morgonen.

Det man sår får man skörda.

TW

• Finland
« Svar #19 skrivet: 22 jun-13 kl 17:00 »
Om man blöter yxskaft eller hammarskaft i vatten över natten så pressas fibrerna ihop när de sväller och efteråt då träet har torkat blir passningen aldrig någonsin tät igen. Det är en nödlösning men på längre sikt är det ingen ekonomi i det för man blir tvungen att passa om eller byta skaft hela tiden. Yxan skall sitta fast då skaftet är torrt.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 3 användare (1 dolda)
Juicertrr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser