Kul att du är intresserad av getter

Jag föreslår att du sitter ner och läser så mycket du bara orkar här på forumet.. Det finns hur mycket som helst i de olika trådarna och du kommer snart inse att det finns en hel del att lära sig. Det finns de som påstår att getter är otroligt lättskötta men jag skulle inte hålla med.
1. Som sagt bara de som är dräktiga, har killingar eller mjölkas behöver kraftfoder. Tänk på att även alla de olika sädesslagen är kraftfoder. Det är särskilt bockar som är känsliga för kraftfoder och vill det sig illa kan det leda till urinsten som kan innebära livsfara :/
Grovfoder däremot ska de ha året runt. Grovfoder är hö eller hösilage. Deras magar fungerar bäst om de också får äta grenar, blad, bark, tallris och dylikt.
En annan viktig detalj är mineraler och salt, det finns många meningar om vad som är bäst att ge men själv har jag en blå mineralbalja för NÖT köpt på granngården, en grå viltsten och en vit saltsten.
2. 2 bockkillingar kan du ha, de vill ha sällskap

3. Ja de vill ha vind och regnskyddat och en rejäl bädd med halm på vintern
4. 30-50 kvm eller vadå? De vill ha större, åt minstonde 500 kvm/get och en massa roliga hinder, stenar, stockar att klättra på

5. De allra flesta inser att en lös get är lika med problem.. De äter upp ALLT speciellt de dyra fruktträden och smaskiga bärbuskarna om man har sådana.. En utbrytarsäker hage är oftast det bästa