Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kapa ekgrenar,när?  (läst 10921 gånger)

hustran

kapa ekgrenar,när?
« skrivet: 06 jun-13 kl 16:38 »
Det står en ek helt nära vägen där jag måste in till huset. Nu kommer jag snart inte in längre om jag inte kapar ett par grenar. När är bästa tiden att göra det så eken inte "mår dåligt"? ???

Huggorm

• Gäst
SV: kapa ekgrenar,när?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-13 kl 16:53 »
Ek är inte särskilt känsliga, du kan göra det nu om du vill. Optimalt är dock "JAS", alltså juli-augusti-september. Då har trädet mest krafter samlade för att snabbt kunna ta hand om skadan och blockera för svamp och annat.

Det viktiga är att kapa på rätt sätt. Kapa först en halvmeter ifrån där du vill ha av grenen, så slipper du att grenens tyngd skapar fläkningar i barken in mot stammen när du nästan är igenom och den faller. Kapa sedan just utanför grenkragen, alltså den "fläns" som sitter runt grenen just där den kommer ut från stammen. Det syns olika tydligt på olika grenar och på olika träd. Det är grenkragen som sedan växer ihop och täpper till skadan så snabbt som möjligt. Man skall inte lämna en stump på tio centimeter, det kan ta tjugo år innan den ruttnat och försvunnit på en ek och innan dess kommer inte trädet kunna täppa till med ny ved.

hustran

« Svar #2 skrivet: 06 jun-13 kl 17:43 »
Tack,då försöker jag i alla fall vänta lite till. :)

JFOT

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-13 kl 07:59 »
Om du vill komma fram så kan du kapa de delar av grenarna som är mest i vägen nu och sedan snygga till det senare för en bättre läkning. Ekar kan växa några hundra år efter att de gått av på mitten så att du kortar av några grenar bör inte vara några problem.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 07 jun-13 kl 08:22 »
Vi brukar kapa en hel del ut/överhängande ekgrenar till midsommarstången dvs runt den 20/6 och ekarna lider inte av det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jun-13 kl 08:45 »
Det hela handlar ju mycket om hur grova grenarna är. Småkvistar kan man kapa när som helst utan problem. Men på en av mina stora ekar brast ett antal riktigt grova grenar i ett tidigt snöfall i oktober ett år när löven ännu satt kvar och samlade på sig tung blötsnö. De grenarna var 20cm i diameter, alltså som mindre träd i sig själva. Även om jag snyggade till brottytorna och gjorde allt man skall har den eken sannolikt påbörjat en mycket långvarig dödskamp, om några tiotal år har förmodligen röta spridit sig in i stammen och gjort den ihålig.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 07 jun-13 kl 09:38 »
Jo det är sant fåret - tror att det kanske oxå kan bero på att det troligen är något torrare och mer sol i juni än i oktober, vilket underlättar sårläkningen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jun-13 kl 11:03 »
Torrare väder innebär mindre svamsporer i luften, och det är bra. Träd är som känsligast för svampangrepp när sårytan är färsk, sedan täpper de ganska snabbt till.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 jun-13 kl 12:56 »
Det borde väl gå att hindra svampsporerna på samma sätt som man gör vid skogsavverkning under sommarhalvåret?

MagnusH

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 jun-13 kl 21:23 »
Nja, vid avverkning är det ju en död stubbe som man infekterar med pergamentsvamp så att inte rottickan får fäste. Pergamenssvamp kanske inte funkar så bra på levande träd,vad vet jag? :-)

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 09 jun-13 kl 11:18 »
Hej!

JAS-perioden är att rekommendera.
Att tro att en stor Ek skulle börja dö för att en grov gren kapas är fel.

En Ek kan leva lääänge med en ihålig stam- hela flödet av vatten näringsämne osv sker i splinten!

Mvh/ Bosse

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jun-13 kl 11:58 »
Hej!

JAS-perioden är att rekommendera.
Att tro att en stor Ek skulle börja dö för att en grov gren kapas är fel.

En Ek kan leva lääänge med en ihålig stam- hela flödet av vatten näringsämne osv sker i splinten!

Mvh/ Bosse
Självklart kan de leva länge med ihålig stam, men det är ändå starten på en lång nedåtgående trend.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser