Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hönsras värper de största äggen?  (läst 14318 gånger)

Jannee

• Ångermanland
SV: Vilken hönsras värper de största äggen?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-13 kl 13:06 »
Hos oss har det varit våra blandraser mellan isbar och brahma som lagt dom absolut största äggen. Och alldeles skogsgröna dessutom.

Fast det är ju ingen riktig ras förstås...

Har du några bilder på dina isbar/brahma-korsningar du kan lägga upp?

Lönnhult

• Halland
« Svar #21 skrivet: 27 jun-13 kl 20:12 »
Tack för alla svar!

Någon som har erfarenhet av New Hampshire?

*
Jag har NH och de lägger rejäla ägg, en del får inte plats i xl fack, rekordet är 110g.En klar favorit bland mina raser, massor med ägg, tåliga och välfungerande höns som ej ruvar.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 28 jun-13 kl 06:22 »
men du ger ju värpfoder och om man ger det ska man ge häften spannmål. han menar nog om han bara ger spannmål så sjunker ägg läggningen och det är helt normalt
??? ??? Det beror allt på det. Ger man vanligt värpfoder, så är det meningen att man bara ska komplettera med snäckskal. Ger man värpkoncentrat, då ska man även ge spannmål. Sedan får ju var och en plocka ihop den foderstat man tycker passar för ens höns och ens situation, hönsen lär berätta, genom mängden ägg, om de får vad de behöver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 28 jun-13 kl 15:53 »
Visst är det bra med många ägg, men vi vill att i vart fall NÅGRA höns ska lägga stora ägg med rejäl och rolig färg. Sen kan man ju räkna på olika sätt, många ägg under hönans livstid eller många ägg i veckan. För mycke värpande kan ju ge äggledarinflammation och driver man dom för hårt, till en för tidig död, så blir det inte inte så många ägg, även om de får ko-foder värp-foder.
Äggledarinflammation har vi inte haft stora bekymmer med sen de sista värphybriderna dog ut. Bara ett par osäkra fall med 100% överlevnad.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 30 jun-13 kl 00:14 »
Minorka ligger väl rätt bra till om man bara ser på äggstorleken även om man räknar in hybrider.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 30 jun-13 kl 12:02 »
Det kan ju även vara olika individer som lägger olika stora ägg men har man tex en isbar som lägger ägg på 70-80 så behöver ju inte alla isbar lägga så stora ägg så om man ska kolla storleken på äggen så tycker jag man ska ha många hönor av samma ras och jämföra äggen

Jannee

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 30 jun-13 kl 16:29 »
Är stora ägg ärftligt? Får man stora ägg om man systematiskt skulle spara och kläcka fram värphönor och tuppar från stora ägg? Deras avkommor skulle då öka chansen för stora ägg? Vad tror ni?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 01 jul-13 kl 06:12 »
Är stora ägg ärftligt? Får man stora ägg om man systematiskt skulle spara och kläcka fram värphönor och tuppar från stora ägg? Deras avkommor skulle då öka chansen för stora ägg? Vad tror ni?
Såklart är det så. Precis som att äggen blir i väldigt varierande storlek, om man inte selekterar alls. Att välja noga när man väljer vilka individer som man använder i sin avel, innebär på sikt att man ökar sannolikheten för att avkomman har de egenskaper man prioriterat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 08 jul-13 kl 00:16 »
Varför vill man ha stora ägg? Egentligen är det väl stora äggulor man skulle vilja ha.  Vitan är nästan bara vatten.  Och kan det inte bli problem för stackars hönan med för stora ägg?

Smajsan

• -
« Svar #29 skrivet: 11 jul-13 kl 13:55 »
Jag vill gärna ha stora ägg med mycket vita som jag gillar bäst. Det är väl inte helt självklart att alla vill ha stor gula.
Jag har också alltid trott att hönan lägger den storleken på ägg som hon klarar av.
Är jag helt ute o cyklar eller är det så?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 11 jul-13 kl 19:52 »
vita lohman värper STORA ägg och är små hönor, vissa raser lägger olika stora ägg och en viss ras klarar av att lägga just den storleken på äggen dom lägger och alla vill inte ha mycket gula men jag tror dv höns lägger ägg med mycket gula i

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser