Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En hybridtillsats  (läst 5035 gånger)

ollebolle

  • Inlägg: 673
En hybridtillsats
« skrivet: 10 feb-07 kl 22:30 »
Jag har märkt att i stadskörning ger tomgångskörningen en ökad bensinförbrukning. Jag har en econometer i bilen och försöker att hålla en låg förbrukning. När jag kör på lederna i stan (Göteborg) och på landsvägar är förbrukningen 0,68 l/mil med vår Mazda 626.  

Några km med minuter av väntande vid rödljusen ökar snittförbrukningen kraftigt.

Jag har funderat lite på att placera ett femte hjul under bilen och i bilköer stanna motorn och glida fram några meter i taget med en liten elmotor.

En sån tillsats på en vanlig bil skulle kunna ge lägre förbrukning. I stadstrafik eller i lågfart klarar en mycket liten motor att hålla bilen igång.  

En uppsättning på ett par hundra kg blybatterier skulle på plan väg elmotorn kunna driva bilen kanske några mil.

Med tillsatsen skulle följa en styrenhet som känner effektbehovet och beräknar effektivaste alternativ. Elmotor för att hålla lågfart. Förbränningsmotor för fartökning och backar. Bromsning laddar batterierna.

Är det någon som har synpunkter på min energisparare?

Grabben med hybrids
 
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 22:32 av ollebolle »

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En hybridtillsats
« Svar #1 skrivet: 19 feb-07 kl 12:14 »
Det har även slagit mig hur mycket genomsnittsförbrukningen ökar bara av att stå stilla ett par minuter. Sen är det ju en accelerationen efteråt som också drar mycket.

Varför inte ta hand om den energi man får vid inbromsning, med en kompinerad elmotor/generator. Broms med generator och start med elmotor. Eller ännu enklare, ett starkt gummiband som rullas upp på en axel vid inbromsning. Ungefär som en gummisnoddsmotor till ett modellflygplan  :D

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En hybridtillsats
« Svar #2 skrivet: 19 feb-07 kl 17:37 »
Så länge energin inte kostar något så blir det ingen utveckling.

Varför ska man t.ex ha motorer på 200 hk i en bil. Nu vet vi ju iofs varför - det är helkul - men med kunskaper man fått om nedsmutsning av naturen så kan det kännas lite skampligt att åka omkring med för mycket power.

När man vet att man skulle klara sig med en tiondel så stor motor.

De första Citroên 2CV had 10-12 hk och klarade ändå stora backar och toppade nästan 100 km/t.

Nu kostar ju extrautrustning extra bränsle pga tyngden så det kanske inte ger så stort utbyte i praktiken med min idé om extra elmotor.

VW Lupo 1,2L stänger av motorn helt sonika i bilkön. Det ger en bra besparing. Konstigt att tillverkningen lades ner utan att ersättningalternativ. Man klarar att köra den på 3 dl/mil.

Troligen har alla som ville ha en bränslesnål bil redan köpt en Lupo 1,2L. De är dyra på beg-marknaden.


larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:En hybridtillsats
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 17:57 »
Så länge energin inte kostar något så blir det ingen utveckling.

Varför ska man t.ex ha motorer på 200 hk i en bil. Nu vet vi ju iofs varför - det är helkul - men med kunskaper man fått om nedsmutsning av naturen så kan det kännas lite skampligt att åka omkring med för mycket power.

När man vet att man skulle klara sig med en tiondel så stor motor.

De första Citroên 2CV had 10-12 hk och klarade ändå stora backar och toppade nästan 100 km/t.

Nu kostar ju extrautrustning extra bränsle pga tyngden så det kanske inte ger så stort utbyte i praktiken med min idé om extra elmotor.

VW Lupo 1,2L stänger av motorn helt sonika i bilkön. Det ger en bra besparing. Konstigt att tillverkningen lades ner utan att ersättningalternativ. Man klarar att köra den på 3 dl/mil.

Troligen har alla som ville ha en bränslesnål bil redan köpt en Lupo 1,2L. De är dyra på beg-marknaden.



Man hade ett tag Audi A2 TDI, drog väl 0.28 l/milen. Lades också ner.

Vinstmarginalerna är bättre på större bilar. Eftersom penisstorleken på män tydligen konsekvent minskar för varje generation, så kan ta mer och mer betalt för en bil med större motor. SUV:ar är ett annat gott exempel (notera att vi i Sverige knappt har några SUV:ar, pratar om Ford Explorer och andra monster, Volvo XC90 framstår som en småbil...), där man kan ta ut dubbla priset men skicka med hälften av finesserna mot en vanlig bil.

Ingen biltillverkare vill ha billiga, små bilar. Då försvinner vinstmarginalen.

Och vad man absolut inte vill ha är elbilar. Då skulle man bli av med hela eftermarknaden, eftersom de i princip är underhållsfria... Istället skall det satsas på omvägar och ineffektiva lösningar som hybrider, etanol eller på sikt vätgas. Speciellt hybrider är ju extra bra för de innebär ökad komplexitet och därmed större behov av service och eftermarknad. Vad kommer inte batteribytena kosta när de är utslitna???
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En hybridtillsats
« Svar #4 skrivet: 20 feb-07 kl 14:23 »
Precis, vetskapen om det förhåller sig just så gör en heligt förbannad. Att många betalar 200 000 spänn extra bara för att sitta ett par decimeter högre är en gåta. För att den stora fyrhjulsdrivna bilen också skall ha sportiga köregenskaper måste motorn anpassas därefter, och det hela ter sig nästan sjukt.
 Varför inte köpa en lastbil på en gång om det är storlek och motorstyrka som räknas?? >:(

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En hybridtillsats
« Svar #5 skrivet: 20 feb-07 kl 20:20 »
Nu måste bilindustrin lyfta sig i håret för att klara de nya miljökraven. Bra även för vår bilindustri att de sätts under press och tvingas komma fram med bränslesnålar bilar på något sätt.

130 g/km CO2. Då får det inte gå åt alltför mycket soppa.

Tyskland är nog tvunget att sänka till 130 km/t. Det går inte att pressa luft framför sig i alltför hög fart om man ska åka snålt.

Vår Mazda 626  drar inte mycket när den får gå i jämn fart runt 80 km/t. C:a 0,55-0,6 l/mil. I 110 är man uppe i 0,75 och 130 drar den nog 0,9 l/mil. Nästan en fördubbling.

Och så i stan, där blir det om man låter bli bromsen och släpper gasen i tid och inga köstillestånd 0,67 l/mil f.n.

Om man inte tänker sig för så blir det c:a 0,85 l/mil i stadstrafik. Man kan sänka förbrukningen 20 % genom att rulla fram till korsningar och rödljus eller där man behöver sakta farten.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:En hybridtillsats
« Svar #6 skrivet: 20 feb-07 kl 20:34 »
Precis, vetskapen om det förhåller sig just så gör en heligt förbannad. Att många betalar 200 000 spänn extra bara för att sitta ett par decimeter högre är en gåta. För att den stora fyrhjulsdrivna bilen också skall ha sportiga köregenskaper måste motorn anpassas därefter, och det hela ter sig nästan sjukt.
 Varför inte köpa en lastbil på en gång om det är storlek och motorstyrka som räknas?? >:(

Själv har jag förstås en "SUV". En Honda CR-V diesel. Är listad som 0.67 l/mil vid blandad körning.

Det når jag med 2.5 kbm ved på släpet.

Normalt ligger vi runt 0.58-0.59 l/mil. Kör man bara 50-70-90-vägar landar man runt 0.55 l/mil, och i Norge med 60-80 i hastighet landar man runt 0.48-0.49 l/mil.

Ren stadstrafik snittar jag runt 0.69 l/mil. Motorväg så går det upp till ca 0.64-0.65, går man över 110 drar förbrukningen iväg rätt fort.

Det enklaste sättet att hålla nere förbrukningen är att köra lugnt och alltid hålla hastighetsgränsen. Dessutom trafiksäkrare. Irriterar dock resten av befolkningen.

Motiverar SUV-ägandet med att vi behöver en snål dragbil med fyrhjulsdrift (välkommen hem och kontrollera vintertid om du har lust, ca 40m höjdskillnad uppförsbacke som skottas framåt kvällen). Detta var den snålaste fyrhjulsdrivna dragare vi kunde hitta, en V70 AWD både kostade mer och drog mer.

Tyvärr är det inte tillåtet att köra den på RME och Ecopar finns inte till salu härnere. Fast som "bonde" kanske man kan fixa en egen tank även om maskinen går på bensin?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:En hybridtillsats
« Svar #7 skrivet: 20 feb-07 kl 22:43 »
Jo visst drog de lite bränsle men det finns väl ingen som på allvar vill ha tillbaka dessa fordon med tanke på trafiksäkerhet?
Vad som verkligen behövs är bilar som både drar lite bränsle och som samtidigt är "säkra" att framföra.
Dagens motorer drar i realiteten mindre bränsle än gårdagens med tanke på hur många hästkrafter som utvinns per liter bränsle. Dock är jag benägen att hålla med om att bränsleförbrukningen borde sänkas.
If it doesn't work, chrome it!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En hybridtillsats
« Svar #8 skrivet: 21 feb-07 kl 09:02 »
Nu har Chalmers fått 50 miljoner av staten till hybridbilsprojekt. Kankse skulle komma med mitt skottkärrshjul med elmotor monterat på dragkroken.  :D

Nej visst är det så att industrin kan tillverka snåla bilar men vi vill tydligen inte ha dem. Eller kanske så här: En bil som reklammakarna inte tycker är sexig nog att få feta reklamkontrakt på. En lite bil kostar lika mycket att ttillverka som en stor nästan. Men ska kosta hälften av den stora. Högst. En omöjlig ekvation för feta bildirektörer som inte kan tänka sig att banta ner sig i takt med ekonomin.

Vad blir följden?

Jo kineserna kommer att tillverka de små snåla bilarna. De kommer själva att ha en enorm hemmamarknad snart och då blir priserna 25000 kr för en enkel lite bil utan lull-lull. 10 hk och 90 km/t. 2 dl/mil.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:En hybridtillsats
« Svar #9 skrivet: 21 feb-07 kl 09:21 »
Den där kinesbilen vill jag ha  :) Fast jag vill ha den något större så att även jag och mina barn hund också får plats.

Sen kan jag tänka det där skottkärrahjulet på dragkroken också. :D
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 09:22 av Tompaiuppsala »

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En hybridtillsats
« Svar #10 skrivet: 21 feb-07 kl 21:19 »
Ja vi får se hur det blir med skottkärrahjulet. Jag har ingen dragkrok på bilen men jag har en 20 kW DC-motor i garaget nånstans som jag tänkte labba med till en elbil. den skulle kunna ge an bra extraskjuts också vid rödljuset. (nej det ska vi ju inte ha)

Motorn kan lånas ut för elbilsprojekt!

Den är på 36V om jag minns rätt. Fabriksny och har suttit på en eltruck som lyftpump.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:En hybridtillsats
« Svar #11 skrivet: 05 sep-07 kl 11:19 »
Vilken underbar idé med "påskjutsaggregatet"!!! Jag kommer direkt att tänka på de stötfångarhängda gengasaggregad man hade under kriget. -Ofta med ett litet frisvängande stödhjul baktill.

För att underlätta vintertid bör elmotorhjulet förmodligen hängas i linje med ena sidans hjul så det slipper att hamna i en snorig issträng. Nöjer man sig med farter under 20 knyck kan man säkert slakta motor med växel från en gaffeltruck och montera på ett större hjul. Detta fästs ledat i t.ex dragkroksbalken så nära bilen som möjligt för att minimera hasningen då man svänger. Ett fjäderben står för trycket mot gatan. Fjäderbenet förset sedan med någon form av elektriskt ställdon (t.ex. för utombordsmotorer?) så att hjulet kan hissas upp i högre hastigheter.

Blybatterier är förmodligen det enda ekonomiska för oss glada amatörer men vad jag hört tar det tid för dem att ställa om sig till laddning. Tillämpar man regenerativ bromsning under kortare tid än ett antal minuter blir det bara värme i batterierna.

Den bästa ackumuleringen av bromsenergin undrar jag om man inte i stället får med hydraulik. Att skruva upp en fjäder låter sig kanske göras med ännu mindre förluster men det blir ju en felvänt progressiv uppladdning om man inte konstruerar någon märklig mekanik. Ett regenerativt bromssystem med hydraulik borde enkelt kunna byggas av en tryckackumulator och en halv hydrostattransmission av den typ som ofta sitter i parktraktorer och större åkklippare. Hydrostatenheten består då av en pumpdel med ställbard deplacement och man kan på så vis variera pumpflödet och därmet anpassa inbromsningen allt eftersom ackumulatorn fylls. Möjligen är det bättre med flera små ackumulatorer så att man snabbare får upp trycket om man behöver bromsa kraftigt redan i början. När man sedan ska iväg igen öppnar man ackumulatorventilen och vrider hydraulpumpens riktningsomkastare åt andra hållet (annars backar man...)

Eftersom det elektriska extrahjulet bara används i låga hastigheter borde det spela mindre roll om det också måste driva runt en mestadels passiv hydraulpump. I högre fart lyfter man ju på hjulet.

Hmmm, undrar om det skulle gå att bygga någon form av kompakt lågtrycks luftmotor och ladda en tank via avgasbroms? Bussar och lastbilar har ofta avgasbroms men mig veterligen har man inga regenererande system. Med avgasbroms använder man bilmotorn som en luftkompressor. Rent tekniskt borde det gå att snabbt koppla om bilmotorn till att bli en luftmotor för att återanvända det man lagrat vid inbromsningen men i praktiken gissar jag att verkningsgraden blir låg och att det kräver ett ruggigt arrangemang på motorns kamaxel.

Bara en massa utslängda idéer....
Men det finns garanterat massor att göra för en glad amatör som vill spara bränsle i stadstrafik. Jag brukar säga att i stadstrafiken är det inte gaspedalen som kostar pengar att använda. Den dyra pedalen är bromsen eftersom det är då man omvandlar sin fina rörelseenergi till skräpvärme! Bara genom en så enkel sak som att köra som att bromsarna vore trasiga (UTAN motorbromsning) så kommer man att spara massor av bensin. Att sedan de andra trafikanterna blir helt galna för att man frihjular sig i lusfart fram till varenda korsning är en annan sak... ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

fredda

  • Inlägg: 150
  • Timmerman
    • Jämtland
Re:En hybridtillsats
« Svar #12 skrivet: 05 sep-07 kl 14:51 »
Man hade ett tag Audi A2 TDI, drog väl 0.28 l/milen. Lades också ner.

Vinstmarginalerna är bättre på större bilar. Eftersom penisstorleken på män tydligen konsekvent minskar för varje generation, så kan ta mer och mer betalt för en bil med större motor. SUV:ar är ett annat gott exempel (notera att vi i Sverige knappt har några SUV:ar, pratar om Ford Explorer och andra monster, Volvo XC90 framstår som en småbil...), där man kan ta ut dubbla priset men skicka med hälften av finesserna mot en vanlig bil.

Ingen biltillverkare vill ha billiga, små bilar. Då försvinner vinstmarginalen.

Och vad man absolut inte vill ha är elbilar. Då skulle man bli av med hela eftermarknaden, eftersom de i princip är underhållsfria... Istället skall det satsas på omvägar och ineffektiva lösningar som hybrider, etanol eller på sikt vätgas. Speciellt hybrider är ju extra bra för de innebär ökad komplexitet och därmed större behov av service och eftermarknad. Vad kommer inte batteribytena kosta när de är utslitna???

jag har redan köpt en lupo 3L ;D -har sparat mer pengar än den kostade att köpa!
den lades ner för att bilmodellen var baserad på en utgående modell(vanliga lupon lades också ner) och den sålde dåligt pga. högt pris(140 000 jämfört med 90 000 för vanliga bensin lupo.
men uppföljare finns(polo bluemotion)
många biltillverkare har också börjat med sk. start/stopp teknik. ex Bmw 118d (119g co2)
dock e ingen lika snål som lupon...-än så länge.
audi A2 3L delar teknik med lupo 3L och har likvärdig förbrukning men med (ännu) högre pris och mer utrymme och lyx.
min lupo 3 L har jag som lägst kört på 0,26 men då irriterar man andra med 80 km/h på motorvägen och mycket frirullande och nästan bara motorbroms i stället för vanlig broms.

ecodrivingtips: max 80 km/h och se långt fram och kör som om man hade dåliga bromsar.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En hybridtillsats
« Svar #13 skrivet: 05 sep-07 kl 15:20 »
Jag undrar hur många oljetankers som i onödan bromsas bort på vägarna?
Brukar irritera mej på alla som gasar på för mycket för att sen tvärbromsa bort farten man uppnått.
Och på dom som trampar på bromsen slentranmässigt så fort vägen vinklar av några få grader,
med fri sikt och allt. Otroligt korkat.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:En hybridtillsats
« Svar #14 skrivet: 05 sep-07 kl 23:04 »
Det finns flera som upptäckt det här med den onödiga bromsen.

Tyvärr mår den inte bra att inte användas. Mina bromsar har börjat hacka vid inbromsning vilket brukar vara skivorna som bara använts vid kraftiga "nödbromsningar". Har varit med om det tidigare. Bromsarna behöver den svaga bromsningen som ser till att nöta bort de tjockare ställena på skivan har jag fått för mig. (En riktigt svag bromsning sliter bara på det tjocka stället på skivan och klossarna går i luften till nästa förtjockning).

Bromsarna behöver anpassas för oss som kör med rullatillstoppmetoden.

Men visst blir det skillnad i förbrukning. Bilen drar mindre i stadstrafik än på landsväg om man inte står så länge vid rödljusen i stan. En motoravstängning skulle hjälpa.


Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:En hybridtillsats
« Svar #15 skrivet: 05 sep-07 kl 23:16 »
Faktum är att de flesta som kör bil inte använder bromsarna i sådan utsträckning som de borde göra. Detta leder då till att bromsarna börjar kärva och ta ojämt vilket i sin tur leder till dyra bromsreparationer. Man kan då fråga sig hur mycket man egentligen har sparat in på lägre bränsleåtgång kontra dyra bromsreparationer. Vill nog påstå att man i längden inte sparar något på att inte använda bromsarna som man bör göra. De dyra bromsreparationerna äter upp den förmodade förtjänsten.
If it doesn't work, chrome it!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:En hybridtillsats
« Svar #16 skrivet: 05 sep-07 kl 23:22 »
Men om man höjer blicken från sin egen penningpung så är det ekonomiskt vansinne.
Olja är en ändlig resurs, verkstadsjobb är det inte.
Och man måste väl inte bromsa i varenda sk-tkurva för att hålla systemet vid liv?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:En hybridtillsats
« Svar #17 skrivet: 06 sep-07 kl 19:04 »
Sett ur ett globalt perspektiv så bör vi nog inte använda olja överhuvudtaget. Dock förhåller det sig nämligen på det viset att västvärldens välstånd bygger på just olja. Därför kan man sätta likhetstecken mellan ingen olja = inget välstånd.

Oljan är mycket riktigt en ändlig resurs som kommer att ta slut. När detta sker är det ingen som riktigt vet. För drygt trettio år sedan så sa man att oljan skulle vara slut inom trettio år. Idag är vi där och som alla vet är inte oljan slut ännu.

Naturligtvis så menade jag inte att man måste bromsa i varenda liten böj på vägen. Vad jag menade var att många bromsar alldeles för lätt d.v.s. man ska motionera bromsarna rejält med hårda inbromsningar någon gång emellanåt. Detta ska då ske på ett trafiksäkert sätt när man inte har medtrafikanter i närheten. Taxibilar har ofta inga större problem med bromsarna eftersom det i de flesta taxibilar sitter automatlåda vilket innebär att bromsarna måste användas mer frekvent då motorbroms i stort sett saknas.

Det är ju så att saker och ting måste användas för att de ska fungera tillfredsställande. Sitter man bara still på en stol så förtvinar benmusklerna, de måste användas, dock inte överansträngas. Lagom torde vara bäst i de flesta fall.
If it doesn't work, chrome it!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Be, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser