Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yes, sååå lätt var det att rota sv vinbärssticklingar...  (läst 10079 gånger)

LenaWB

• Uppland
Tog lite årskott i höstas av grannens svartvinbärsbuskar och tänkte att går det så går det....satte dem djupt i stor plastkruka med sand och lät dem stå ute under vinterrusket. Sticklingarna har stått kvar i krukan tills nu - de har varit gröna och och fräscha.  Idag är deras nya placering vald med omsorg och jag tror jag har fått en näst intill 100% rotning av sticklingarna. Dem är nu satta som två nya buskar och jag är mycket nöjd...i höst gör jag om det...man kan inte  få för mycket sv vinbär  :)
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Bäckaryd

• Småland
SV: Yes, sååå lätt var det att rota sv vinbärssticklingar...
« Svar #1 skrivet: 03 jun-13 kl 16:35 »
Oj, hoppas jag har lika stor tur tur som du, för jag hittade tre avbrutna skott vid min nästan nyplanterade buske. Förmodligen bröts de av när det blåste jättemycket häromdagen. Jag satte dem i stor kruka med jord och så står dom svalt i garagefönstret tills de förhoppningsvis hinner få rötter att suga vatten med. Nu håller jag tummarna.
Fast just detta var röda vinbär :) för svarta är inte min förtjusning. Ännu...

-anneli-

LenaWB

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-13 kl 10:13 »
Jag hjälper dig o håller en tumme eller två.... ;) Det goda resultater gav mig blodad tand...nu har jag sticklingskrukor med röda vinbär och krusbär också!
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

kurt

« Svar #3 skrivet: 11 jun-13 kl 10:17 »
Det brukar vara lättare att rota vedartade sticklingar på hösten. Det finns ju risk att de förlorar alltför mycket vätska när det är varmt.

antlina

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-13 kl 11:17 »
Tog själv avläggningar av svarta röda och vita vinbär, svarta var enklast dom slog rot snabbt röda var lite segare och långsammast var vita. Så för svarta är det nog enkelt att ta skott och bara sticka ner men för röda och vita skulle jag rekommendera avläggningar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jul-13 kl 14:54 »
Jag försöker läsa på lite om att ta sticklingar på just vinbär. Jag vill definitivt ha vinbär, och kan man få sticklingar av buskar som vuxit sig stora och ger bra med bär här i närheten så bör ju sorten funka bra här... Ta sticklingar på hösten efter skörd står det, samt att man ska ta årsskott. Så min fråga är, hur ser man vilket som är årsskott?

JFOT

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 04 jul-13 kl 09:21 »
Ska du bara ha ett fåtal buskar så gör avläggare redan nu så får du ännu större chans att få bra resultat.

sprangskiss

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 jul-13 kl 20:56 »
Årsskott känner du t.ex. igen på att de inte har gett bär i år. De är heller inte helt vedartade, är lätt böjliga och saknar sidogrenar. Än så länge är de antagligen fortfarande lite gröna i barken, men vänta med att ta dem tills de mognat av mer. Ta gärna med en bit av "klacken", dvs fästet där den sitter ihop med förra årets ved. Där finns fler rotbildande celler

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jul-13 kl 09:03 »
Årsskott känner du t.ex. igen på att de inte har gett bär i år. De är heller inte helt vedartade, är lätt böjliga och saknar sidogrenar. Än så länge är de antagligen fortfarande lite gröna i barken, men vänta med att ta dem tills de mognat av mer. Ta gärna med en bit av "klacken", dvs fästet där den sitter ihop med förra årets ved. Där finns fler rotbildande celler

Tack för info! Då ska jag fråga om jag får ta några sticklingar till hösten...! Avläggare tänkte jag prova med våra egna krusbärsbuskar. Både vinbär och krusbär är sånt man inte kan få för mycket av! :)

Gullregn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jul-13 kl 10:22 »
Går inte att misslyckas med vinbärsskott. Klipp av och sätt i jord eller enklast - böj ner en gren med en sten på mitten och det blir rötter och bara klippa av från orginalbusken. Jansson vill du ha så gräv upp eller ta skott av mina vinbär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser