Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utspänd, kantig mage på ena sidan?  (läst 3399 gånger)

mli79

• Skåne
Utspänd, kantig mage på ena sidan?
« skrivet: 02 jun-13 kl 16:35 »
Idag upptäckte jag att min ena tacka såg väldigt konstig ut på magen, se bild. Jag har varit dålig med att kolla till fåren närmare de senaste två veckorna pga egen sjukdom, men har såklart kollat så att de äter bra, rör sig bra, är pigga. Och där är det inga problem. Men jag vet alltså inte när detta började. Vad kan det vara? Ringer inte och jagar veterinär i dag, det får vänta tills i morgon. Kan ju tillägga att detta är samma tacka som jag frågat om tidigare, som haft svullna juver. Gute, 6år, aldrig betäckt. Tyvärr inte alls tam, går precis att mata ur handen.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

feitur

• Västergötland
SV: Utspänd, kantig mage på ena sidan?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-13 kl 18:03 »
Sådär ser vår ena tacka ut också! Tror hon fick det efter lamningen nu i vår. Har fått för mig att det kan vara ett bråck?! Hon äter och dricker som vanligt. Det enda med henne är att hon (alltid) varit lite stel och kantig...om du förstår? Går lite stappligt och ser...tja, stel ut. Men som sagt, hon verkar inte ha ont och äter som hon ska så hon får gå med en stund till =)

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 21:23 »
Hon kan ha magen full av gaser..eller mat?

När mina gutetackor är högdräktiga kan magen puta ut så där på vänster sida,har för mig att nån sagt att det är vommen,men jag är inte säker. Eftersom mina tackor verkat må bra har jag inte brytt mig om det. Kan tillägga att mina kvigor haft samma fenomen ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-13 kl 21:24 »
Hon ser ut att vara i mkt gott hull  :)

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 22:12 »
Hon bajsar normalt. Bevakade henne länge idag för jag misstänkte nån form av kolik.  Kombinationen med svullet juver och detta känns inte bra, men så länge hon verkar må bra (äter, bajsar, rör sig med de andra) så kanske man vågar anta att hon inte lider? Att behandla en sån otam tacka blir ju svårt :( ska ringa veterinären i morgon och kolla.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jun-13 kl 06:48 »
Är du säker på att hon inte är betäckt?!!
Hon har ju satt juver i allafall ;)!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mli79

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 jun-13 kl 09:35 »
100% säker. Fyllda juver har hon och hennes två kompisar alltid haft, men nu är det värre än vanligt på just denna tacka.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 03 jun-13 kl 12:18 »
Så där brukade alltid mi tackor se ut på våren när de kom ut på bete, i början när gräset var färskt och gott och ovant för tackorna. De åt nog för mycket eller fick luft i magen. Men jag har hört att det ska vara vommen, som blir större.
Åsenfår, hundar och katter

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jun-13 kl 11:33 »
Så där ser en tacka ut om hon är duktig på att äta... :)
Är dom dräktiga så har du ju lammen som putar ut lika mycket på andra sidan så när dom sedan lamar är det lätt att man lägger märke till den väl utfyllda vommen på vänster sida.
Jag skulle till och med våga mig på att påstå att just denna tacka ser en aningens trumsjuk ut, men det är svårt att säga från en bild när man inte kan undersöka eller se hur hon beter sig.
Kennel SweetCaileanz

zzaga

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 jun-13 kl 12:06 »
Hej

Vi hade också en tacka som såg ut ungefär sådär. Veterinären konstaterade bukbråck och rekommenderade inte att hon skulle får fler lamm. hon mådde i övrigt bra.

Vår tacka hade lite mer utstående sida än din har så det är ju ändå inte säkert att det är samma sak.

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 jun-13 kl 16:17 »
Jag kan ha fel nu, men borde inte ett bukbråck ligga djupare förskutet mot bålen?
Ungefär som den högersidiga förtöjningen på en högdräktig tacka??
Kennel SweetCaileanz

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 jun-13 kl 20:32 »
Lantrasfår tenderar att bära överskottsfettet i buken... Alltså, hullbedömning är inte allt, när det gäller dessa djur!! De kan vara feta, trots att de känns tunna på ryggraden.

Jag hade en tacka som var lika bred som hon var hög - när hon hade lammat så frågade folk 2 veckor efter lammningen, när det var dags att nedkomma :o :o

Jag var tvungen att nödslakta henne så småningom och då "roade" jag mig med att öppna upp och se var det var för "fel" på hennes mage... Jag hittade massor med bukfett :o :o

Så problemet med din tacka kan vara helt enkelt att hon är för välmående... Har hon aldig haft lamm och gått och betat flera säsonger, så är det troligt att det är detta som gör att magen putar ut!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 05 jun-13 kl 21:23 »

Så problemet med din tacka kan vara helt enkelt att hon är för välmående... Har hon aldig haft lamm och gått och betat flera säsonger, så är det troligt att det är detta som gör att magen putar ut!!!!

;D Ibland är problemet så enkelt att det är svårt att förstå  ;)

Känner en djurvän som har 5 gutetackor enbart för att de ska växelbeta med hästar - de ser likadana ut  :)

mli79

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 07 jun-13 kl 20:42 »
Tackan mår fortfarande bra, tycker att kantmagen har lagt sig något. Mina har ju aldrig lammat, är 6 år och har hela sitt liv bara betat med andra djur. Jag kommer inte att betäcka henne eftersom hon är för gammal. Och så länge hon inte visar något tecken på att må dåligt (slö, äter dåligt, rör sig fel osv) så hoppas jag att hon hänger med många år till.

peppz

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-13 kl 15:27 »
Det gör hon säkert, Hon ser ju riktigt fin ut just nu iaf :)
Kennel SweetCaileanz

skarpetorp

• Småland
« Svar #15 skrivet: 23 jun-13 kl 10:22 »
Ser att diskussionen pågått ett tag men tänkte bara lämna mina kunskaper också. Om en idisslare svullnar upp i hungergropen (gropen mellan revbenens slut och höftbenet) på vänster sida är det nästan garanterat löpmagen som fyllts upp med gaser, så kallad trumsjuka. Vid stor uppsvullnad kan detta påverka djuret genom att trycka på resterande magar, framförallt våmmen som då gör att de till slut slutar äta. Gaserna trycker också på lungorna. Vid mindre besvär kan det gå tillbaka av sig självt annars finns det lite olika huskurer man kan prova, tex att rulla djuret och "massera" ut gasen vilket kan behöva upprepas några gånger. Man kan också göra en blandning av diskmedel, rapsolja och vatten att sondmata med för att frambringa rapningar. Detta görs lättast om man dessutom sätter en grimma med något hårt att tugga på en stund för att på så vis hålla deras mun öppen och saliven aktiv. Att ställa djuret med frambenen högre (en decimeter räcker för får) underlättar också för gaser att passera. Trumsjukan uppkommer vanligtvis i början på betessläpp när gräset, och framförallt klövern är som spädast. Problemen blir som störst på de djur som äter för produktion tex mjölkande får eller kor då de gärna äter lite för mycket av det goda i början. Men att ringa och rådfråga en veterinär är alltid gratis och de brukar alla ha sina små knep för att släppa ut gaserna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 2 användare
javill, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser