Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passande Al för rökspån? (samt rökskåpsfråga)  (läst 3069 gånger)

Mummelman

• Hälsingland
Passande Al för rökspån? (samt rökskåpsfråga)
« skrivet: 01 jun-13 kl 10:51 »
Tänkte kolla om någon har koll på vad som "gäller" om man ska framställa Alspån/ved för rökning? Ska det vara ung eller gammal Al? Spelar det roll när den tagits ner? Hur länge bör den få torka innan man använder den för rökning? Kanske något helt annat jag inte tänkt på?

Antagligen kommer det att få rökas med stickeved till att börja med. Om jag inte kan få låna in mig på någons flismaskin...

Är någon här bekant med rökskåp av typen som säljs på Jula (eller såldes iaf.)
Jag har testat alla möjliga varianter med både kol och ved i botten på röken men får sällan riktigt den rökutveckling jag vill ha... Av instruktionerna till skåpet att döma så ska elden eller glöden ligga inne i skåpet. Dom egenbyggda, och väl fungerande, rökar jag sett annars har byggt på att man eldar under skåpet. Någon som kan skina lite ljus över detta?

Mummelman

• Hälsingland
SV: Passande Al för rökspån? (samt rökskåpsfråga)
« Svar #2 skrivet: 01 jun-13 kl 20:26 »
Tack!
Inte bara jag som haft problem med rökutvecklingen med andra ord! Bra info!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1809 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser