Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bubbla/ hål i slangen  (läst 2743 gånger)

ollerwe

• Uppland
Bubbla/ hål i slangen
« skrivet: 31 maj-13 kl 15:36 »
Hej!

Det hände för första gången för ett år sedan. Både elektrikern och rörmokaren var lite förbryllade: den tjocka plastslangen från brunnen hade fått punka, alldeles ovanför den dränkbara pumpen, 85 meter under marken. Jag hade tagit upp pumpen (vi trodde på pumpfel) men det visade sig att pumpen pumpade upp vattnet men det gick ut genom punkan (en stor bubbla, som ett åderbråk, med en fem centimeters jack) strax efteråt.
Det var att köpa 100 meter slang (den var i alla fall 25 år gammal), ersätta den gamla och köra ner pumpen igen.
Efter en månad av drift utan problem blir vi utan vatten igen. Misstanken är att pumpen gått sönder. Vi tror det för att vi har lite dåligt med vatten periodvis och pumpen kan gå torrt rätt ofta. Eftersom det var vinter gjorde vi ingenting åt saken och kopplade oss till grannens vatten.
Nu är pumpen uppe på marken och det visar sig att det har blivit igen en bubbla och ett hål, 15 centimeter ovanför koppligen till pumpen .

Har någon en förklaring, erfarenhet av ett sådant problem?
Hälsningar och tack för titten
Ollerwe

Huggorm

• Gäst
SV: Bubbla/ hål i slangen
« Svar #1 skrivet: 31 maj-13 kl 16:28 »
Knepigt. För mycket mottryck i slangen kanske, men den skall väll klara det tryck pumpen kan ge med god marginal?

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 20:02 »
Fabrikationsfel. Smält om plastmassan och extrudera igen till en slang av passande dimension. Om du tycker det verkar krångligt kan du ju kassera den odugliga slangen och köpa en ny...  o:)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 02 jun-13 kl 20:39 »
Fabrikationsfel. Smält om plastmassan och extrudera igen till en slang av passande dimension. Om du tycker det verkar krångligt kan du ju kassera den odugliga slangen och köpa en ny...  o:)

De hade ju en ny i drift ca 1 månad, när felet uppstod ånyo.

donquijote

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 23:16 »
Jag har fått precis samma sak på slang direkt efter pumpen i brunnen. Då var det nog att tryckströmbrytaren hade hängt sig och mest tryck blir det ju närmast pumpen. I synnerhet om den sitter 85 meter ner och man vill ha 5-6 kg vid ytan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 jun-13 kl 23:37 »
Jag skulle tippa på att pumpen har stått och gått en längre tid utan att något vatten pumpats upp, t ex som i donquijotes fall. Vattnet blir då varmt närmast pumpen och pem-slangen klarar inte mycket tryck när den blir varm.

ollerwe

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-13 kl 19:09 »
Tack för era svar!
Ni har kommit med mycket kvalificerade gissningar.

Jag satt och pratade en timme med en konsult och han sa att det som drabbat mig är mycket mycket ovanligt. Att det hände två gånger är ett säkert tecken på något fel i systemet. Fabrikationsfel uteslöt han, som någon här, då två olika fabrikat drabbades av samma fel på ungefär samma plats.
Hans teori är desamma som ventilerades här, en blandning av anledningar. För högtryck är ett måste för att slangen ska bubbla och spräcka som den gjorde, även om den är försvagad, tyckte han. Han rådde mig att kolla om det inte har uppstått en strypning. Vi hade inte något större tryck i vattenledningarna hemma så jag tror att tryckströmbrytare och hydroforen arbetar korrekt. Det kan uppstå ett större tryck i slangen om vattnet inte kan flöda fritt till hydroforen och trycket längs ner vid pumpen är störst, mot hela vattenpelaren.
Men han tror också att pumpen blivit varm, för att den gått torrt eller för det höga mottrycket och det har påverkat materialet i slangen. Därav bubblan.

Det låter rimligt.
Jag tänker göra så här. Pumpen ligger på marken nu. Jag kopplar bort elsladdarna (de är inkapslade i gummi, får se hur jag gör) och kapar slangen fem centimeter ovanför bubblan. Jag tar pumpen till verkstan för att kolla tillståndet och se om de kan säga om det finns spår av överhettning. Om pumpen duger (den är bara 4 år gammal!) kopplar jag el och slang (om jag klarar det) och slänger den i brunnen igen.

Då måste jag kolla det där om strypningen. Jag vet inte hur. Jag kan starta pumpen manuellt med strömbrytaren och räkna hur många liter kommer i hydroforen på två minuter. Eller finns det ett annat sätt? Jag måste ta reda på hur mycket vatten den borde pumpa i minuten. Om det är mindre vatten som når upp måste det vara stopp någonstans.

Har ni några förslag är jag tacksam för det. Jag återkommer med en uppdatering när jag haft pumpen undersökt. Och än en gång tack för era kloka kommentarer.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 05 jun-13 kl 23:14 »
En möjlighet att övervaka pumpen skulle kunna vara att koppla in en amperemeter för att läsa av strömförbrukningen, rimligtvis ökar den med ökande mottryck.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-13 kl 00:17 »
Om du har fått upp vatten normalt, när det är gott om vatten, så har du ingen förträngning som kan ge en sådan effekt.

Om du däremot har en väldigt låg tillrinning och pumpen går för att du tar ut vatten, eller snarare för att få upp trycket efter att du tagit vatten, så kommer pumpens kanske 2,5kW stå och värma vattnet den pumpar upp. 85m ger 8,5 bar och så har du nog åtminstone 3,5 bar på tryckbrytaren, alltså 12 bar precis ovanför pumpen strax innan brytaren slår ifrån. Om pumpen har tempbrytare bryter den inte förrän vid 35grader, och slangen om den är PN10 skall klara 10 bar vid 25 grader. Kan inte tryckförsämringen vid den tempen, men vid 60 grader är slangen tämligen kass, så PEM är ingen slang som tål höga temperaturer. Redan vid rätt temp är du över slangens tryckklassning. Har du tillrinning på 1 minutliter så värmer pumpen vattnet ca 30 grader, vilket ger en temp i början av slangen på ca 35grader.

ollerwe

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 jun-13 kl 11:58 »
Hej!

jag är inte hemma inom elektricitet och att mäta/ jämföra strömförbrukning är lite för svårt för mig (vid sidan om att jag inte har en amperemeter. Eller har en multitester den funktionen?).

Det där med låg tillrinning är ett faktum. Vi har haft återkommande problem med vattentillgången. Men jag trodde att pumpen stängde av automatiskt om det inte fanns tillräckligt med vatten i brunnen.

Jag kanske borde blåsa brunnen innan pumpen åker ner igen... eller kan man blåsa med pumpen nedsänkt?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 06 jun-13 kl 12:07 »
Smart ide att blåsa hålet innan du sätter tillbaks pumpen, speciellt om hålet är borrat för länge sedan. Ring ett par brunnsborrare och hör, det borde inte kosta så mycket. De har mycket bättre grejer idag än när gamla hål borrades. Har du tur så får du mycket mer tillrinning, har du otur öppnas en ytligare kanal som ger dig sämre kvalitet på vattnet.

donquijote

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jun-13 kl 12:15 »
Man skulle ju kunna tänka sig att sätta en bit rör på pumpen, 1-2 meter, och sen slangen. Då lär ju eventuell värme från pumpen inte nå upp till slangen. För nej, den stänger inte av sig för att det inte finns vatten.

ollerwe

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 06 jun-13 kl 13:06 »
Bra svar!

Röret kommer till pass! Jag kommer att kapa en bit av slangen utan att byta alla 85m (den är ny) men jag kan ersätta den biten jag kapar med ett rör så att jag inte påverkar djupet på den ursprungliga installationen om nu 50 cm eller en meter spelar någon roll.

Beträffande idén att blåsa hålet: Det känns viktigt att lösa problemet med vatten tillgången om inte annat för att lösa de återkommande problem med pumpen. Att hålet är fodrar hjälper inte mot att vatten kan börja strömma från närmare ytan?

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jun-13 kl 15:19 »
Men pumpen i sig mår ju inte heller bra av att gå så varm, så även om röret håller där slangen gav sig så kanske pumpen snart ger upp istället

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 06 jun-13 kl 15:40 »
Jag vet inte riktigt hur de gör när de trycker ett hål, om de kan välja att trycka bara under en viss nivå. En vanlig blåsning för att få upp kax och annan skit görs väl med tryckluft och kan nog öppna en del lättöppnade kanaler. Brunnsgubbarna vet. För länge sedan när jag nästan bodde i tätort så tryckte en granne, vilket öppnade kanaler på gott och ont för mig. Mer vatten blev det, men vid regn hittade ytligt vatten ner till översta sprickzonen och det smakade ruttna barr om vattnet.

Kolla så ingen har satt dit för tunnväggig slang från början. Minst PN10 skall det vara. Om du trär en vävförstärkt slang som passar precis utanpå de nedersta metrarna så får du en mjukare förstärkning än ett rör och en skarv till. En halvmeter högre montage spelar ingen roll.

Foderröret går nog bara en liten bit i början.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 06 jun-13 kl 15:54 »
Viktig poäng där, svarta fåret. Här där vi också har djupt borrhål och dålig tillrinning (får väl snart en blåsa på slangen jag med >:() så händer det att djuren skall vattnas eller ungarna har vattenlekar med följd att vattnet står och rinner på enbart tillrinningen (0,5 l/m). Min pump sitter på knappa 70m fastän hålet är 110m, och trycket är ställt lågt, vilket förmodligen är anledningen till att blåsan inte kommit hit. Men pumpen kan knappast må bra av dessa långa pumpningar, inte heller är det ekonomiskt. Man skulle ha en gångtidsbrytare på pumpen, måste kolla om det finns att köpa för en billig peng.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 06 jun-13 kl 19:29 »
Viktig poäng där, svarta fåret. Här där vi också har djupt borrhål och dålig tillrinning (får väl snart en blåsa på slangen jag med >:() så händer det att djuren skall vattnas eller ungarna har vattenlekar med följd att vattnet står och rinner på enbart tillrinningen (0,5 l/m). Min pump sitter på knappa 70m fastän hålet är 110m, och trycket är ställt lågt, vilket förmodligen är anledningen till att blåsan inte kommit hit. Men pumpen kan knappast må bra av dessa långa pumpningar, inte heller är det ekonomiskt. Man skulle ha en gångtidsbrytare på pumpen, måste kolla om det finns att köpa för en billig peng.
Förklara för mig varför man har pumpen på 70m med dålig vattentillförsel om hålet är 110m? I min värld låter det vääldigt ologiskt?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 06 jun-13 kl 21:05 »
Inte jag som installerat den, men jag kan gissa. Pumpen har förmodligen inte större tryckhöjd än 90-100meter, levererades kanske med 70m kabel. Om du har ett tätt berg kan du få borra djupt för att få vatten. Grundvattennivån ligger kanske 10 meter ner så även om du sätter pumpen på 50 meter i ett 150 meter hål så kommer alla sprickzoner du borrat igenom att leverera vatten, även de under pumpen.

ollerwe

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 09 jun-13 kl 12:16 »
En uppdatering.
Jag har kapat slangen, släng en halv meter och kopplat den igen till pumpen. Provade pumpen på marken och den gick fin och tyst... utan vibration.
Jag ska sänka den i pumphålet idag för att testa. Jag väntar med att spola hållet till augusti när vi ändå ska ha rörmokaren här för att ersätta hydroforen och byta lite rör i källaren.
Jag tänker köra pumpen och mäta hur lång tid det tar att fylla hydroforen, kolla flödet och hålla ett öga på pumpen. Jag kommer att köra den manuellt, inte låta den styras av tryckmätaren. Så kan jag undvika att den går varm, om risken finns. Om jag ser att vatten stiger för långsamt i glasröret på hydroforen stänger jag av. Annars väntar jag tills den fylls och relän stänger av (och de stänger jag av strömbrytaren så att den inte kommer i gång av sig själv). Jag får ha en bok eller en motionscykel vid hydroforen.
Fast det där med gångtidsbrytare som någon nämnde låter bra. Jag kommer att gå ner i vikt av att springa upp och ner från källaren.
Tack för all tips och kommentarer

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser