Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjääälp,,,, torrsalta sidfläsk!?  (läst 5901 gånger)

evelina_c

Hjääälp,,,, torrsalta sidfläsk!?
« skrivet: 28 maj-13 kl 11:13 »
Har styckat en halv gris för första ggn och ville då rimma fläsket.
Kolla runt på nätet efter olika recept och alla jag hitta va med salpeter, vilket jag inte hade hemma ::)

Kände att det började bli lite bråttom och la det i enbart grovsalt :-\

Hur blir hållbarheten, hur länge ska det ligga, är det bättre att försöka röka det efter....????

Alla tips mottages tacksamt och fort fort så den inte förfaras :-[

Existens!

• Gäst
SV: Hjääälp,,,, torrsalta sidfläsk!?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-13 kl 12:32 »
Salpetern är ju mest för färgen, så den är inte så viktig.  Jag tycker sidfläsk blir för salt när man torrsaltar eftersom det bara blir saltare ju längre det ligger, det är ju så små bitar. Det blir lätt ettersalt utanpå och inget i.

Jag lägger hellre i lag, den vanliga lagen med 6 dl salt till 5 liter vatten. Lite socker om man känner för det, och salpeter då.
Då blir aldrig fläsket saltare än vad lagen är, och man kan låta det ligga några dar så man säkert vet att det är genomsaltat.

Vet inte hur lång hållbarhet det står på rimmat fläsk, men det är väl ett par veckor. Lite längre om du röker det.
Har man panik är det ju annars bara att slänga det i frysen.. ( alltså innan man gör nåt alls)

evelina_c

SV: Hjääälp,,,, torrsalta sidfläsk!?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-13 kl 18:47 »
Tack för hjälpen :) får hoppas att det blir bra iallafall och testar lag nästa gång!

Nu får det bli rökbygge ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1769 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser