Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla SLB rasen  (läst 8465 gånger)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Gamla SLB rasen
« skrivet: 09 feb-07 kl 10:12 »
Finns det någon här på alternativ som käner till någon djurägare som har gamla svensk låglandskor?
Helst som har och använder egen tjur till dem.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Gamla SLB rasen
« Svar #1 skrivet: 11 feb-07 kl 23:40 »
vad menar du med "gamla svenska" låglandskor då?
ska de inte ha något inslag av holstein alls?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 18:57 »
Hej

Förhoppningen är att hitta djur som har minst möjliga inslag av Holstein.
Den svenska SLB rasen har alltid haft ett utbyte med andra raser, men det var när man började använda nordamerikanska tjurar som det fick genomslagskraft i rasen. Skall man ange ett mått så är 12.5% max inslag av Holstein.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Lönnhult

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-07 kl 13:25 »
Jag vet en i hallands inland som har gamla hederliga låglandskor. Han är kontaktad av svensk avel (tror jag det var) för bevarande.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #4 skrivet: 15 mar-07 kl 22:15 »
Updatering.

Flera djurägare har blivit kända under inventeringe.
2 st i Skåne, 1 st i Halland, 3 st i Skövde och ev nån i Eksjö.
Men jag är övertygad om att det finns fler djur där ute.
Om du är intreserad på att skaffa SLB djur med äldre svensk härstamning kan jag rekommender flera besättningar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 feb-08 kl 22:22 »
Vart kan man få info om gamla typen av SLB (den helsvenska varianten, som är nästan utrotad)

"Helsvenska" har de väl aldrig varit  ;)

Låglandsboskap (SLB) har funnits i Sverige i omkring 100 år.
De importerades ursprungligen från en del tyska provinser huvuddelen från Friesland, och från Holland.
I samband med en insats för att öka mjölkproduktionen i Sverige under 1870-talet importerades en stor mängd djur av denna utpräglade mjölkras och placerades huvudsakligen i landets södra delar, där rasen så småningom kom att dominera. Toppen av importen var på 1870-talet.
Ytterligare importer av betydelse har skett under 1930- och 1950-talen.

De tidiga importerna bestod av kor av utpräglad mjölktyp. I Sverige framavlades under 1940- och 50-talen en mera kortbent och bredare typ än den som kännetecknade den ursprungliga.

Under 1970-talet började man i Sverige importera sperma av Holstein Friesian från USA. Den amerikanska typen var nu en storvuxen "öppen" ko med utmärkt juverform och ett starkt skelett. Dessa importer har förbättrat den svenska låglandsrasen särskilt med avseende på mjölkavkastning och juveregenskaper.
Den omfattande importen av nordamerikanska Holsteintjurar och användningen av dessa och deras söner i aveln har medfört att man i Sverige nu endast har ett mycket litet antal kor av den gamla typen kvar.
källa:Jordbruksverket

1913 bildades "afvelsförening för svensk låglandsboskap".
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 14:01 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 05 feb-08 kl 23:38 »
vill du veta mer om gammal typ av SLB så kontakta Johan P här på forumet. han håller på med att hitta rätt på dessa fåtal gamla SLB-  tror de är i Allmogekons regi.. i allafall så är de flera i allmogekoföreningen som  är intresserad av detta.

du kan kontakta honom här på forumet..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Nezida

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 17:23 »
Hejsan finns det någon här inne som är intresserad av att hjälpa till att bevara den gamla svenska låglands rasen?
Vi har inte många kvar av den i Sverige o vi måste göra något nu. Har ni renrasiga eller djur med inslag och är intresserade av att bevara rasen så hör gärna av er. Vi är några få eldsjälar som vill starta en förening för arbetet med bevaringen
MVH Cicci

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 20 mar-12 kl 17:26 »
Och senaste nytt 2011.

Jordbruksverket skriver:
Rasen SLB med äldre härstamning, innan holstein infördes, ska aktivt bevaras.
En interimsgrupp för rasens bevarande har bildats.

En inventering av vilka äldre tjurar av rasen SLB utan holstein-inslag det finns i Viking Genetics frysta spermalager och förslag om vilka vi bör bevara har pågått och slutförts under senare delen av 2011. (Insats nr 28)
« Senast ändrad: 07 okt-12 kl 00:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 mar-12 kl 23:58 »
Det är ett initiativ som jag verkligen vill uppmuntra! Cicci, vet du hur många hondjur (kor alltså) det finns som är helt fria från inslag av Holstein? Jag vet att det finns en hel del sperma från rena tjurar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 21 mar-12 kl 00:39 »
hur många hondjur (kor alltså) det finns som är helt fria från inslag av Holstein? Jag vet att det finns en hel del sperma från rena tjurar.

Det finns ca 300 kor och kvigor av äldre stam kvar. Ser man till de med en procentsats ner till 87,5 % är antalet 128 djur.
Tar man endast hänsyn till de djur som är renrasig det vill säga 100 % blir antalet djur endast 56.

100% tjurar i Vikings genbank 8 st.

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 mar-12 kl 17:01 »
OK! Då får jag bara hoppas att man inte blir uppskrämda av förädlingsgenetiker och satsar på renrasigt! Jag fick dock för mig att det var betydligt fler tjurar än 8. Ekström på NGH har inventerat rätt nyligen, men jag har inte de siffrorna.

anders 67

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 21 mar-12 kl 17:49 »
Måste ju finnas mer än 8 tjurar med gammal låglands härstamning i vikings genbank.Om alla är tillgängliga för allmänheten är ju en annan sak men i bevarande syfte så måste det gå att få loss några doser.Kan man hoppas iaf :-\
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-12 kl 23:57 »
Måste ju finnas mer än 8 tjurar med gammal låglands härstamning i vikings genbank.Om alla är tillgängliga för allmänheten är ju en annan sak men i bevarande syfte så måste det gå att få loss några doser.Kan man hoppas iaf :-\

Tjurar som finns i Vikings genbank( 2009) och som går att beställa från Viking Genetics:
Var 8 st tjurar som är 100%
Semo
Stackeryd
Babel
Borka
Gert
Ingo
Lemo
Filt
och 2 st som är 75%
Tyskagård
Lage
(och 2 med enbart 50%)
Ränneslöv
« Senast ändrad: 24 mar-12 kl 23:11 av Grimla »

anders 67

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 22 mar-12 kl 12:11 »
Tjurar som finns i Vikings genbank( 2009) och som går att beställa från Viking Genetics:
Var 8 st tjurar som är 100% och 2 st som är 75% (och 2 med enbart 50%).

Då måste de ha kastat massor.Sen finns det ju andra seminföreningar också Skåne semin t.ex samlade ju egna tjurar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 mar-12 kl 22:23 »
Hör med Göte Frid på Jordbruksverket. Han kan kolla hur många semintjurar som finns. Jag vet att det gjorts en inventering 2011 av Hans Ekström på NGH.

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #16 skrivet: 23 mar-12 kl 23:22 »
vi har några kor på jobbet  ::)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 05 okt-12 kl 10:46 »
Har det bildats en förening nu?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
« Svar #18 skrivet: 14 okt-12 kl 19:55 »
Vi har köpt två äldre SLB kalvar idag.
trodde de var vanliga kor som fanns överallt i sverige.
Vi hade tänkt oss att låta tjuren göra sitt och sen slakta honom.
Det man sår får man skörda.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 05 feb-13 kl 23:38 »
Har det bildats en förening nu?

2012-11-12
Arbetet med att bevara SLB-rasen - en uppföljning

Eva-Marie informerade om vad som skett. En förening har bildats med namnet Föreningen för svensk lågland. En styrelse är utsedd med Anders Lindén som ordförande. En avelsplan ska de ta fram.
Jordbruksverkets Referensgrupp för husdjursgenetiska resurser
« Senast ändrad: 05 feb-13 kl 23:46 av Grimla »

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, annorlunda58

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser