Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka tomatsorter rekommenderar ni?  (läst 15532 gånger)

anette i bugared

• -
Vilka tomatsorter rekommenderar ni?
« skrivet: 08 feb-07 kl 19:35 »
Sitter med frökatalogerna framför mig och dreglar! Har lovat mig själv att inte så för tidigt i år, men gissa om det kliar i fingrarna.

Förra åter hade jag Ildi, oerhört rikbärande men lite för svag i smaken, Tigrella som är tidig och ger under lång tid, god både som mogen och omogen, Sweet Olive och Sungold samt några sorter till bla a en biff som jag glömt namnet på .

I år har jag bestämt mig för Sweet olive och Sungold ( körsbärstomater, oerhört rikbärande och sagolikt goda).
Hoppar över Tigrella i år, trots att det är en favorit och sätter istället Moneymaker (Eko, gammal engelsk) och Silvery fir tree ( även den eko med ovanligt bladverk ) för första gången.

Men det finns plats för fler sorter och jag vill gärna ha tips på vad ni har för favoriter.

Skall odlas i kallväxthus (med tillskottsvärme vår o höst).

Anette
« Senast ändrad: 08 feb-07 kl 19:36 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Vilka tomatsorter rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-07 kl 11:23 »
Jag funderar också på vilka sorter som jag ska odla i år. Har bestämt mig för vildtomat och så funderade jag också på Tigrella. Det blir nog dock framförallt busktomater, någon gul kanske?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 feb-07 kl 12:06 »
Den smaskigaste busktomat jag provat heter Ida Gold, är orange i färgen, ganska små frukter och bra skörd, den är dessutom väldigt tidig. Finns hos Runåbergs.

Sungold F1 som anette nämner är mycket bra men en hybrid så det går inte att ta eget frö. Tomaterna är supergoda, plantorna växer kraftigt och mognar hyfast tidigt, gick bäst av alla på friland förra året.

Gardners Delight är en bra och mycket god röd cocktailtomat som brukar funka bra ute eller i kallväxthus.

Money Maker ger stor skörd och inte för sent, normalstora röda tomater.

Roma VF, också Runåbergs tror jag, ger bamseskörd på ganska kompakta plantor. Plommontomater som är lämpliga att konservera m.m., mycket fruktkött och inte så blaskigt om man gör sås m.m. Också ganska tidig. Om man inte planterar fär tätt kan den odlas som semi-busk, dvs. gallra bland tjuvarna men låt en hel del vara kvar. Varje gren måste dock bindas upp.

Ildi har jag odlat flera år och tycker att den är lite ojämn i smaken, vissa plantor har stark smak vissa är lite blaskigare ... har frön från olika firmor men inte hållit koll på vilken som var vilken. 1000 tomater på en planta är inga problem men den blev godast när den fick svälta i en hink utan mycket vatten eller näring.

skånetösen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 feb-07 kl 16:24 »
Moneymaker är min favorit av de högvuxna frilandstomaterna. ( Här i skåne funkar de på friland ) Jag har även haft dem i kallväxthus och det går bra det också. Starkt växande, kraftiga stammar och tåliga. Ger god avkastning. Jag är mkt nöjd med dem.  :D

Av de små tomatsorterna är 'Tiny Tim' min absoluta favorit. Liten och knubbig planta som mer än gärna bor i en stor kruka i köksfönstret ( nära till matlagningen ) likaväl som i drivhus eller solig altan. Mycket tacksam och lättskött. Suverän sort tycker jag.

I år ska jag även dra upp 'Black Krim', 'Black Cherry' och 'Oxheart'. 'Black Krim' hade jag även i fjol men de andra sorterna är nykomlingar i min trädgård. Någon som har erfarenhet av dem? 'Black Cherry' har jag köpt hos Thomson & Morgan och 'Oxheart' hos Runåbergs.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 feb-07 kl 22:25 »
Jag brukar alltid ha med weibulls "long banana"
Väldigt avlånga, söta, gula tomater. Har aldrig haft problem med dem och brukar ha dem ute på en skyddad plats  :)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 09:49 »
Jag har inte heller växthus, och har haft problem med Ida Gold på friland, plantorna har varit klena jämfört med andra sorter och skörden ynklig. Men god.
Tack för tipset om Moneymaker på friland, Skånetösen. Ska testas!
Annars har jag lyckats hyggligt med Marmande, Oregon Spring, Dansk Export, Gardeners Delight och Taxi. Tigrella hade jag första gången i somras och den sprack lika mycket i regnet i augusti som de andra. Vet frotfarande inte hur den är under mer normala år. Roma har jag testat på friland, men den var alldels för långsam.

Har någon testat den omtalade Brandywine? Vågar man sig på den på friland? Än har jag inte vågat...

Kerstin Linnea

« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 15:26 »
Impekta har flera intressanta sorter....
En som verkar vara intressant är en citronliknande tomat från ryssland
kommer inte ihåg vad den hette.Men dom har mycket att välja på speciellt ekofröer...

skånetösen

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 10:36 »
Tack för tipset om Moneymaker på friland, Skånetösen. Ska testas!
Annars har jag lyckats hyggligt med Marmande, Oregon Spring, Dansk Export, Gardeners Delight och Taxi.

Det var så lite så... Om du ha lyckats med Dansk Export på friland så har du rätt förutsättningar för Moneymaker eftersom det är en vidareförädling nämnda sort. I övrigt är det de gamla vanliga reglerna om en solig vindskyddad växtplats, mycket vatten och mkt gödsel. Jag brukar binda upp mina för säkerhetsskull eller sätta sån där "snurrade metallstolpar" som numera går att köpa som tomatstöd. De är en ypperlig uppfinning. När de är 150 cm höga knipsar jag av dem. Nån måtta får det vara. 8)

hönstanten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 feb-07 kl 10:48 »
Okej, här verkar alla tomatexperter hänga.... ;D
Då kan jag passa på o fråga vad man gör för fel då man får alldeles för mycket grönmassa! Mina tomater bara växer och växer på alla bredder och håll. Även om jag tjuvar dom och försöker hålla dom i schack. Jag har fått för mig att det kan ha med gödsling att göra? Vad får den för mycket/för lite av?
Tomatplantorna brukar iof sätta blommor men väldigt lite i förhållande till grönmassan

hönstanten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-07 kl 10:50 »
Av de små tomatsorterna är 'Tiny Tim' min absoluta favorit. Liten och knubbig planta som mer än gärna bor i en stor kruka i köksfönstret ( nära till matlagningen ) likaväl som i drivhus eller solig altan. Mycket tacksam och lättskött. Suverän sort tycker jag.
Tiny Tim låter spännande. Varifrån kommer fröerna?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 15 feb-07 kl 11:01 »
Okej, här verkar alla tomatexperter hänga.... ;D
Då kan jag passa på o fråga vad man gör för fel då man får alldeles för mycket grönmassa! Mina tomater bara växer och växer på alla bredder och håll. Även om jag tjuvar dom och försöker hålla dom i schack. Jag har fått för mig att det kan ha med gödsling att göra? Vad får den för mycket/för lite av?
Tomatplantorna brukar iof sätta blommor men väldigt lite i förhållande till grönmassan
För mycket kväve ger mer blad och mindre blommor. Prova att svälta dom lite mer tills dom satt blomknoppar.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

hönstanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 feb-07 kl 11:25 »
Tack Kobbe: men var kommer kväven ifrån? Finns det gödsel utan kväve?
Är det inte något som dom ska ha speciellt före blommning?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #12 skrivet: 15 feb-07 kl 12:50 »
Väldigt grovt är det så här:
Kväve ger blad och finns i dynga.
Fosfor ger blommor och finns i t ex benmjöl.
Kalium ger frukt och finns i aska.

Sen finns det en massa andra näringsämnen också och växter behöver förstås må bra helt och hålet. Benmjöl är mest tänkt till blomsterlök och jag har aldrig laborerat med att ge benmjöl tilll tomater. Inte aska heller, men jag strör lite aska till bärbuskarna.

Personligen tycker jag det är lättare att gödsla för lite än för mycket, när jag har fått rådet att vara återhållsam med gödsel har jag svultit mina plantor. Brukar mata tomatplantorna med gräsklipp på sommaren (mycket kväve och snabbnedbrytbart) men det brukar komma av sig i juli om det är torrt och gräsmattan inte behöver klippas. Och det brukar tomaterna inte tycka om. Ibland har jag krattat ner piller från kaninerna, men vet inte hur snabbverkande de är.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 feb-07 kl 19:02 »
Jag har provat brandywine, men tyckte att det blev ganska dålig skörd. Tomaten i sig var god. Jag odlade den i växthus.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

skånetösen

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 feb-07 kl 10:17 »
Hönstanten...problemet med för stor bladmassa drabbar mina drivhusplantor  ibland och jag löser problemet lika enkelt som radikalt....med sekatören.  ;D Jag klipper helt enkelt bort de blad som känns onödiga och är i vägen. Plantan ser ju en smula stympad ut men eftersom det inte är någon skönhetstävling så håller jag mig till denna lösning. Den har funkat bra för mig ett flertal år.
'Tiny Tim' är en ganska vanlig sort så alla stora fröfirmor och nätsighter har den. Jag har köpt både från Impecta och Odla.nu. En trevlig liten köksplanta som jag brukar ge bort i present till folk istället för en blomma. Mycket uppskattat.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 feb-07 kl 11:48 »
Jag brukar oxå vara hårdhänt mot plantorna när de kommer med för mycket blad. Redan när det är pyttesmå skott, är jag där och knipsar bort. Jag kapar även plantorna på höjden. Har fått för mig att jag hinner få mer frukt av dem då.
Förra året var mitt första år med en liten inglasad vägg, annars har jag bara haft tomater (och allt annat) på friland. Jag vet inte om man kanske kan vara mer frikostig med att låta plantorna ta sig i växthus, fast å andra sidan så vill jag ju få plats med många växter på den lilla ytan :-[

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 16 feb-07 kl 17:38 »
Jag är ganska lat efter ett tag vad gäller att tjyva tomaterna och resultatet brukar bli att alla tomater blir busktomater hos mig.
Istället glesar jag ur buskarna emellanåt. Det verkar inte hämma fruktsättningen att de får växa fritt, jag får oerhörda mängder tomater. Jag toppar aldrig heller.

(Enda problemet kan vara att det ibland blir så tätt att jag får mögel på en o annan tomat plus "meket" med att binda upp alla grenar.)

Jag planterar i en 10-liters svart spann med bottnen bortskuren , med vanlig "köpejord" i och som ställs ovanpå en odlingsbädd, 15-20 cm tjock, av halmblandad, torvblandad hästgödsel, (direkt från stallet nån månad före utplantering). Ganska kväverikt skulle jag tro.
Ingen extra gödsling behövs under hela sommaren, det är bara att vattna.

Detsamma gäller för Physalis, ingen tjyvning eller toppning, bara massor av grenar som dignar av frukt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 16 feb-07 kl 22:08 »

Detsamma gäller för Physalis, ingen tjyvning eller toppning, bara massor av grenar som dignar av frukt.

Odlar du physalis :o  Visste inte ens att det gick här i kalla sverige. Berätta lite mer: var har du köpt frön, hur odlar du dem??

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 17 feb-07 kl 22:34 »
Physalis frön finns hos de flesta fröfirmor. De kallas ibland för Kapkrusbär, men jag är inte säker på att det är samma, så jag har alltid valt den sort som heter just Physalis. Kommer inte ihåg vilken fröfirma som jag köpte av ifjol, men det var antingen Weibulls eller Lord Nelson. I en vanlig handelsträdgård var det i alla fall.

Jag odlar mina i växthus, men ett par plantor hamnade hos mina föräldrar som odlade sina på utealtanen och det gick lika bra det med.
Den sort jag hade ifjol ger inte så stora frukter som de man ser i affären, men mycket, mycket sötare.

Dessotom självsår dom sig gärna, överlever som frön i växthusjorden, till året efter. Precis som en del tomater.

Jag förodlar och odlar som tomater, dvs sådd i februari/mars och efter ett par omskolningar sätter jag plantorna i en 10-liters spann utan botten och med vanlig köpejord ovanpå en odlingsbädd av torv-halm-gödsel från häststallet. Skakar plantorna lätt en gång om dan när de börjat blomma för att underlätta pollinering och låter dom växa fritt i mån av plats. Behöver stödjas och bindas upp.
Sen ger dom frukt tills frosten kommer.

Anette

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #19 skrivet: 18 feb-07 kl 14:34 »
appropå physalis så testar jag en ny grej i år. att övervintra en, har satt in den i ett växthus med en del värme, och där har redan kommit blommor.
fick tipset av en dam som hade övervintrat sin i flera år och hade nu ett stort physalisträd, on tyckte bara att det var svårt att hantera......

Ett annat litet tips..... om man vill ha lite annorlunda eller vanliga tomatsorter, men inte "orkar" så de från frö så under Trädgårdsdagarna på Liseberg i maj så kommer Åkrabergs TRädgård stå och sälja tomatplantor, de hade nog 40 förra året och jag tror att de skulle ha fler sorter i år. De hade även physalis, konstiga paprikor och mkt annourlunda kryddor.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser