Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hutlöst arrende  (läst 4579 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
hutlöst arrende
« skrivet: 21 maj-13 kl 11:50 »
Har pratat med bonden som bärjat arrendera all 30 ha mark runt vår avstyckade gård. Jag har arrenderat direkt av ägarna förut men nu vill de jag ska ta omvägen via denne bonde. Nu kräver han 3000 kr/ha av mig! Han motiverar det med att han betalar själv 1500 kr, han vill dessutom ha kompensation för  höbortfallet, viöket är skitsnack för han har tagit en ensilageskörd förra året när inte fåren han beta undan. Dessutom vill han "tjäna lite" på det också säger han. Nu känns det som jag måste sluta med fåren. Vad är rimligt? Vad kan jag ge för argument att det är för dyrt? Supertråkigt!!!!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Existens!

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 11:53 »
Låter som ett märkligt upplägg.. vet ägarna om att han kräver det dubbla i arrende? Han får väl stöden också misstänker jag?

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #2 skrivet: 21 maj-13 kl 12:10 »
Nej ägarna vet inte det... funderar på att ringa och fråga om de arrenderar ut allt eller har någon bit kvar jag kunde ta över. Eller när bondens arrende går ut så jag kunde arrendera igen... Hopplöst eftersom jag behöver marken nu eftersom jag har hungriga får.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: hutlöst arrende
« Svar #3 skrivet: 21 maj-13 kl 13:18 »
Men om du har arrendet så kan de väl inte bara säga upp dig? Kolla med Arrendenämnden.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #4 skrivet: 21 maj-13 kl 13:26 »
Vi har aldrig skrivit några papper, det har inte behövts... Ägarna är de som vi köpte vårt hus från för 8 år sedan. Problemet blev nu när de började arrendera ut marken. De arrenderade ut rubbet och bad att vi i fortsättningen skulle ha kontakten med den nya arrendatorn....
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: hutlöst arrende
« Svar #5 skrivet: 21 maj-13 kl 13:40 »
Tja, nu hade ni ju behövt papper....
Trist, men om inte bonden går att tala tillrätta så är det ju bara att bita i det sura äpplet. Han har ju rätt att begära vad han vill, även om det är oskäligt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #6 skrivet: 21 maj-13 kl 15:23 »
Finns det inte någon regel om muntliga avtal/arrenden?
Att det är ett visst antal år i uppsägningstid ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Halte

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #7 skrivet: 21 maj-13 kl 15:31 »
https://lagen.nu/begrepp/Arrende

Ser inte ut att finnas något större hopp om det är muntligt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #8 skrivet: 21 maj-13 kl 15:34 »
Taskigt läge...!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #9 skrivet: 21 maj-13 kl 17:44 »
Snöpligt slut för mina får. Håller på att kontakta grannar för att se om någon kan hysa dem till hösten för slakt. Inte så ekonomiskt att ta bort dem nu....
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #10 skrivet: 21 maj-13 kl 18:56 »
Men idag betalar man inget i arrende när man betar. Markägarna är tacksamma om någon betar deras marker eftersom det är brist på betesdjur. I vissa fall betalas det för att djurägaren skall komma ut med djur.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #11 skrivet: 21 maj-13 kl 19:08 »
Jo man kan tycka det. Han betalar tydligen det han får i eu-stöd till ägarna i arrende, ca 1500 kr/ha. Det är ekologisk mark. Sedan vill han ha 1500 kr för höbortfall. Det är märkligt för då kan jag lika gärna köpa in hö och utfodra min djur med än ge det till honom. Sedan är det plus moms eftersom jag inte har företag.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Halte

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #12 skrivet: 21 maj-13 kl 19:15 »
Det är alltså åkermark?  Då får det vara stora  fina välavkastande vallar om det priset ska vara rimligt..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: hutlöst arrende
« Svar #13 skrivet: 21 maj-13 kl 19:21 »
Som jag ser det så är prissättningen fri.
Och bonden kan om han får tredjehandsarrendera ut marken till dig för sitt pris.
Du kan gilla eller inte.

Men jag tycker bonnafan skulle ge fan i att ockra på stackars altenativare med några får.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #14 skrivet: 21 maj-13 kl 19:30 »
Jag förstår att du vill ha fåren på de redan stängslade markerna i anslutning till din gård så du kan ha koll på dem, och det utnyttjar han i prissättningen. Men om du hör med ägarna om du får köpa någon ha så vinterhalvåret blir smidigt samt att du kör ut fåren till någon som är tacksam för betesdjur under sommarhalvåret, så kan han ha sin mark obetad.

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #15 skrivet: 21 maj-13 kl 20:26 »
Om det är ekologisk mark så är eu stödet ju minst 3000 per ha.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #16 skrivet: 21 maj-13 kl 20:50 »
Men om du hör med ägarna om du får köpa någon ha så vinterhalvåret blir smidigt samt att du kör ut fåren till någon som är tacksam för betesdjur under sommarhalvåret, så kan han ha sin mark obetad.
Jag har redan frågat om jag får köpa mark av dem. Det var två bröder och en av dem ville sälja så det slutade med att ena brodern köpte ut den andra. Så det hoppet är nog ute. Men jag har 0,5 ha som jag äger själv så vinterhagar är inget problem. Det räcker dock inte till att hålla fåren åretrunt. Det är ju bara så mysigt att ha lammen skuttande utanför köksfönstret.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #17 skrivet: 21 maj-13 kl 21:10 »
Jo, visst är det. Ungarna tar in några lamm i trädgården och leker följa john med ;D Försök igen, får du bara till en ha så kan du ha de tamaste (som givetvis blir ännu tamare medan utfåren blir skyggare) hemma. Eller så får du beska med ett högt arrende på en mindre bit, men det skulle inte jag klara. För tjurskallig...

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: hutlöst arrende
« Svar #18 skrivet: 21 maj-13 kl 22:54 »
Sarbe hur många får har du? Du nämner ett arande på 30 hektar, för mig låtar det som mycket mark och många får, men du skriver att du inte har något företag ???
Vad jag menar är om det kunde räcka med mindre areal och köpt vinterfoder.
Jag ville vara lika förtvivlad som du, med tanka på de ytor som skulle betas, men som det inte vinns betesdjur till är det förjävligt.
Ge bonden >:D ett pris som du anser skäligt på det areal du behöver, tackar han nej går han miste om den intagt.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: hutlöst arrende
« Svar #19 skrivet: 21 maj-13 kl 23:02 »
Hej!

Arrende som inte finns på papper "finns" bara så länge båda parter är överens.

Arrendator får inte arrendera ut i sin tur- är nästan säker på detta......

Om du får arrende på papper kan du söka stöd om det finns med stödrätter- förhandla........

Det borde finnas annan mark i närheten som behöver betas.....

Lycka till!

mvh/ bosse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser