Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hutlöst arrende  (läst 4682 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #20 skrivet: 22 maj-13 kl 14:12 »
Det totala antalet ha som bonden arrenderar är 30ha. Jag har bara 1, 5 ha närmast   min avstyckade gård där jag har 0, 5 ha själv. Min fastighet är klassad som villa, därför får jag inte lyfta momsen eller söka eu-bidrag. Jag kan inte drova det som företag eftersom det går med förlust hela tiden :-) Jag köper in vinterfoder redan så allt handlar om att minimera förlusterna. 20 000 kr/år back kan jag inte motivera för maken men kanske 10 000 ;-)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #21 skrivet: 22 maj-13 kl 14:17 »
Gissa vad!
Ringde en granne som slutat med sina hästar. Gick förbi och såg att det var väldans långt gräs i hagarna :-)
Om vi sköter allt själva får vi låna dem GRATIS!!! Det finns två trådar elstängsel så det får vi komplettera men annars är det klart att betas!!!!
Nu ska jag ringa arrendatorn och tacka för mig, ha ha!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Halte

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #22 skrivet: 22 maj-13 kl 14:20 »
Gissa vad!
Ringde en granne som slutat med sina hästar. Gick förbi och såg att det var väldans långt gräs i hagarna :-)
Om vi sköter allt själva får vi låna dem GRATIS!!! Det finns två trådar elstängsel så det får vi komplettera men annars är det klart att betas!!!!
Nu ska jag ringa arrendatorn och tacka för mig, ha ha!
Tokbra! :)
FÖRSÖK att få ett skriftligt kontrakt på det bara.. Även om det bara är för en säsong i taget. Kan ju vara skönt att veta att man alltid har en säsong på sig att hitta ngt annat. Det kan ju vara ett "löpande kontrakt", dvs att det förnyas med en säsong om ingen av parterna sagt upp det innan datum XX..

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #23 skrivet: 22 maj-13 kl 14:41 »
Grattis! Jo, betesmark finns det i överskott. Och värr lär det bli

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #24 skrivet: 22 maj-13 kl 18:34 »
Starta en enskild firma, så kan du i allafall få tillbaka utlagd moms ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: hutlöst arrende
« Svar #25 skrivet: 22 maj-13 kl 22:19 »
Får man inte dra av förlusten också så man får lägre skatt?
Åsenfår, hundar och katter

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #26 skrivet: 22 maj-13 kl 23:22 »
Starta en enskild firma, så kan du i allafall få tillbaka utlagd moms ;D
Man får inte driva enskild firma som hela tiden går med förlust. Det finns ingen chans att jag ska kunna gå med vinst på mina får :-( Inte utan bidrag och med köpt hö...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Existens!

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #27 skrivet: 23 maj-13 kl 08:52 »
En enskild firma kan gå med hur mycket förlust som helst. Men syftet med den är ju rimligen att gå med vinst, och det är ju det man får säga till skatteverket. Att det sen inte gick som man tänkte.. tja, det kan man ju inte hjälpa.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: hutlöst arrende
« Svar #28 skrivet: 23 maj-13 kl 08:55 »
Sarbe, ett tips kanske kan vara att hyra ut fåren som gräsklippare/slyrensare? På så sätt kanske kalkylen kan gå på plus för enskild firma?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Halte

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #29 skrivet: 23 maj-13 kl 09:02 »
En enskild firma kan gå med hur mycket förlust som helst. Men syftet med den är ju rimligen att gå med vinst, och det är ju det man får säga till skatteverket. Att det sen inte gick som man tänkte.. tja, det kan man ju inte hjälpa.
Problemet blir när man har gått med förlust som småföretagare under en massa år så kan man få problem med skattemyndigheterna..

Vet ett par här i socknen fick besök förrförra året pga att de i princip bara deklarerat utgifter och knappt några inkomster i sin verksamhet under en massa år.. Det kom ut personer därifrån och gick igenom alla kvitton från X år tillbaka och därtill gick de och snokade runt och kollade/frågade hur sakerna användes, vart de var o.s.v..

Så nej, det är inte att rekommendera att ha få eller inga inkomster i sin verksamhet, det blir bara krångel..

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: hutlöst arrende
« Svar #30 skrivet: 23 maj-13 kl 09:08 »
Det finns två trådar elstängsel så det får vi komplettera men annars är det klart att betas!!!!

Glöm inte stängselmaterialet i den gamla hagen om det är du som satt upp den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: hutlöst arrende
« Svar #31 skrivet: 23 maj-13 kl 09:27 »
Håller med Halte. Man har ju heller inte några får för att göra skattetekniska klipp. Du trivs nog bäst om du bara har mannen att förklara verksamhetens bristande lönsamhet för ;D

Existens!

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #32 skrivet: 23 maj-13 kl 12:00 »
Problemet blir när man har gått med förlust som småföretagare under en massa år så kan man få problem med skattemyndigheterna..

Vet ett par här i socknen fick besök förrförra året pga att de i princip bara deklarerat utgifter och knappt några inkomster i sin verksamhet under en massa år.. Det kom ut personer därifrån och gick igenom alla kvitton från X år tillbaka och därtill gick de och snokade runt och kollade/frågade hur sakerna användes, vart de var o.s.v..

Så nej, det är inte att rekommendera att ha få eller inga inkomster i sin verksamhet, det blir bara krångel..

Jag upprepar : Det är aldrig olagligt att gå med förlust i en enskild firma.

Men det är självklart olagligt att fuska.
Har man ordning på pappren och ett gott syfte med sin verksamhet, så behöver man inte oroa sig.
Men envisas man med att hålla på i gråzoner och köpa stora fyrhjulingar för att köra ut hö till fåren 10 meter, så får man ju skylla sig själv om man sover dåligt.

Halte

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #33 skrivet: 23 maj-13 kl 12:11 »
Jag upprepar : Det är aldrig olagligt att gå med förlust i en enskild firma.

Men det är självklart olagligt att fuska.
Har man ordning på pappren och ett gott syfte med sin verksamhet, så behöver man inte oroa sig.
Men envisas man med att hålla på i gråzoner och köpa stora fyrhjulingar för att köra ut hö till fåren 10 meter, så får man ju skylla sig själv om man sover dåligt.
Jag skriver inte att det är olagligt. Jag skriver att det är att riskera massa krångel. För hur man än vänder och vrider på det så är många av de inköp man gör möjliga att ifrågasätta ifrån Skatteverkets sida.. Och att skapa sig massa potentiella krångel för att kunna göra lite momsavdrag känns.. onödigt.

Den där skottkärran som står i trådgården nu, använder ni den mest privat?
Fleecejackan som ni tagit upp i företaget, den kan ju användas privat också så det kan vi inte godkänna.
Fyrhjuling? Du jagar ju så då används den väl till att dra ut djur med? Vi kommer inte att godkänna det.

Några exempel på RIKTIGA händelser.. Jag vet att det inte nödvändigtvis behöver bli så i slutänden om man överklagar o.s.v... Men risken för att man råkar ut för sådana besök är extremt mkt högre om man dras med underskott och uteblivna intäkter men massa utgifter år efter år.
Så även om man kanske kommer undan med det så kan man ha roligare än att bråka med skattmasen, om det nu är så att allt ändå är på en hobbybasis.


hånung

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #34 skrivet: 23 maj-13 kl 12:18 »
Jag upprepar : Det är aldrig olagligt att gå med förlust i en enskild firma.

Men det är självklart olagligt att fuska.
Har man ordning på pappren och ett gott syfte med sin verksamhet, så behöver man inte oroa sig.
Men envisas man med att hålla på i gråzoner och köpa stora fyrhjulingar för att köra ut hö till fåren 10 meter, så får man ju skylla sig själv om man sover dåligt.
Ska väl inte lägga mig i det här Men måste fråga   man får väl bara göra förlustavdrag under et antal år men ja kan ju ha fel förstås  håller ju inte reda på sånt där  :)

Existens!

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #35 skrivet: 23 maj-13 kl 12:53 »
Ska väl inte lägga mig i det här Men måste fråga   man får väl bara göra förlustavdrag under et antal år men ja kan ju ha fel förstås  håller ju inte reda på sånt där  :)

Nej, det finns ingen gräns.

Men du får bara dra av förluster mot annat arbete under de första 5 åren.. kanske det du far efter? Därefter får man bara dra av mot  vinster i firman.

hånung

  • Gäst
SV: hutlöst arrende
« Svar #36 skrivet: 23 maj-13 kl 13:31 »
Nej, det finns ingen gräns.

Men du får bara dra av förluster mot annat arbete under de första 5 åren.. kanske det du far efter? Därefter får man bara dra av mot  vinster i firman.
Oki tack för svar

Annzis

  • Inlägg: 24
  • Nybliven fårägare
    • Bohuslän
SV: hutlöst arrende
« Svar #37 skrivet: 27 maj-13 kl 14:03 »
Vad kul att det verkar lösa sig för dej med betesmark nu då!

Ang. enskild firma så är det inte bara att ha lite får och starta. Skatteverket har blivit jättehård. Vi har fått avslag t6vå gånger nu när vi har anökt. För vi har för liten omsättning och för få får tycker dem. Surt som attan tycker jag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 3 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser