Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundar ska ha en ledare!  (läst 20772 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
Re:hundar ska ha en ledare!
« Svar #120 skrivet: 19 feb-07 kl 21:41 »
Hua, jag ska också lägga mej i den här debatten...lite grann i alla fall...

Jag skulle tro, och nu är jag långt ifrån någon hundexpert, att det är stor skillnad mellan teori och praktik när det gäller "hunduppfostran". Att det är skillnad att lära sej en metod genom att titta på ett tv-program, eller ur böcker och på att lära sej metoden genom praktisk träning under flera år.

Är det inte så skruvmejsel att du faktiskt inte är någon hundpsykolog heller? Vad jag förstår hade du bara din hund en kortare tid och att hunddagiset du pratar om, är en praktikplats du haft i några veckor.
Dina metoder är säkert bra men jag tror inte att du har något att förlora på att ta till dej lite av det som de andra har att säga om ämnet. De har ju faktiskt haft flera års erfarenhet av just hundar och deras metoder verkar ju ha fungerat väldigt bra.

hej!
jag hade min hund i 2,5år och jag har mycket praktisk erfarenhet av hundar, både min egen och andras.
tvärtemot dem flesta så har jag inte läst "hundhandböcker" utan vet vad som fungerar och inte.visst kollar jag på ceasar millans program,men tro för den skull inte att allt han säger är bra.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 19 feb-07 kl 21:44 »
Nog är det så att hunden oavsett ras kräver så mkt konsekvens som e möjlig.

Min hund e inte annorlunda än ngn annan, ex har jag brutit från att aldrig ta upp henne i säng o soffa till att vilja ha henne där ibland ibland för att det e så mysigt :)

Då e det så att hon ibland ta sin frihet att ops bara ligga där när man kommer in :o
Ja inte e det min hunds fel utan mitt el hur ??? hur ska hon veta när ja tycker det e mysigt....

Hon frågar när vi sitter i soffan me sina söta ögon o en tass som e bedjande, o ett nej från oss accepteras för stunden.

Hon vet att hon får ligga i sängen när min man gått till jobbet, men efter en gång när han tagit upp henne så va det en helsickes testning i 2 nätter eftersom vi inte varit konsekventa.

D tänker inte som vi helt enkelt :)
klart dem inte tänker som vi dem är hundar och har en helt annan psykologi än vi männsikor!(åhhhh, när ska folk förstå det????)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 19 feb-07 kl 21:46 »
vilken ordning ska dessa tre ord vara i????

kärlek,uppfostran,motion

OBS!! nu är dem i FEL ordning!!!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #123 skrivet: 19 feb-07 kl 21:48 »
vilken ordning ska dessa tre ord vara i????

kärlek,uppfostran,motion

OBS!! nu är dem i FEL ordning!!!

Vaddå SKA vara, vem säger att det är du som har rätt och ALLA vi andra som har fel ..................
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 19 feb-07 kl 21:50 »
Näe du lilla vän. Jag använder helt om istället. Kommer inte hunden så springer jag åt andra hållet. Har alltså inte använt fel röst utan mitt kroppspråk. :P
så du menar att om din hund rusar ut på apellplan,rusar du ut på parkeringen då eller?

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 19 feb-07 kl 21:54 »
Hua, jag ska också lägga mej i den här debatten...lite grann i alla fall...

Jag skulle tro, och nu är jag långt ifrån någon hundexpert, att det är stor skillnad mellan teori och praktik när det gäller "hunduppfostran". Att det är skillnad att lära sej en metod genom att titta på ett tv-program, eller ur böcker och på att lära sej metoden genom praktisk träning under flera år.

Är det inte så skruvmejsel att du faktiskt inte är någon hundpsykolog heller? Vad jag förstår hade du bara din hund en kortare tid och att hunddagiset du pratar om, är en praktikplats du haft i några veckor.
Dina metoder är säkert bra men jag tror inte att du har något att förlora på att ta till dej lite av det som de andra har att säga om ämnet. De har ju faktiskt haft flera års erfarenhet av just hundar och deras metoder verkar ju ha fungerat väldigt bra.

ursäkata morran,men vi diskuterar ett ämne här, vi diskuterar inte mig.
nä, jag är ingen hundpsykolog än,men kommer bli, har precis betalat in avgiften till hundens hus, göteborg.
men jag kallar inte det erfarenhet att jobba med enbart sin egen hund!
för att ha erfarenhet tycker jag att man ska ha jobbat med MINST 100 st problemhundar! jag är uppe i min 89:onde hund just nu.det är fritt för var och en att utbilda sig på valfritt sätt, så länge det gagnar hundarna, så vi förstår dem!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #126 skrivet: 19 feb-07 kl 21:56 »
Tycker oxå att man får himla mycket bra erfarenhet av att leva med flera vanliga/normal/icke problem hundar dygnet runt.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #127 skrivet: 19 feb-07 kl 21:58 »
så du menar att om din hund rusar ut på apellplan,rusar du ut på parkeringen då eller?

Ja, så har vi gjort och det fungerade på den hunden. Andra hundar vi haft fungerade det inte på.

Edgar, som blivit så gammal att jag inte vet allt

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 19 feb-07 kl 22:01 »
Vaddå SKA vara, vem säger att det är du som har rätt och ALLA vi andra som har fel ..................

det finns en viss ordning som grejer ska utföras på, för att hunden ska bli harmonisk och i balans....och detta är filosofin som jag,therese,ceasar,romana,lisa,karin,peter,tove,malin,göran eftersträvar blandannat.

ordningen är: motion,uppfostran, kärlek.

dvs, motionera hunden ORDENTLIGT  på morgonen, minst 45 minuter, så den får uträtta sina behov i lugn och ro och bli av med lite energi.
när du sedan kommer tillbaka,tar ni det lugnt ett tag ( och hunden är förhoppningsvis lugn efter promenaden, om inte,öka längden på promenaden)
sedan tränar ni.
och seedan ger du hunden  din kärlek.

grunden är att hunden ska jobba för att få beröm/belöning.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 19 feb-07 kl 22:04 »
Ja, så har vi gjort och det fungerade på den hunden. Andra hundar vi haft fungerade det inte på.

Edgar, som blivit så gammal att jag inte vet allt

det är PRECIS det här jag menar.....
varför inte använda ett språk som ALLA hundar förstår? nämligen sitt eget språk(dvs hundspråket)
om man använder hundspråket så fungerar det med alla hundar!!
alla hundar förstår ju sitt get språk... ;)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 19 feb-07 kl 22:06 »

jag har inte sagt att någon har fel!!!!!, jag försöker få ut ett budskap här, och det är frivilligt för vem som helst att testa en ny metod!
att prata med hundar på deras eget språk,kan det bli enklare?

Charlotte

• -
« Svar #131 skrivet: 19 feb-07 kl 22:24 »
 Jag är ledsen, men jag fattar inte riktigt vad som är nytt i metoden??
 Och varför i hela fridens dagar ska man ha behövt jobba med 100 problemhundar om nu samma enkla metod fungerar på ALLA hundar?? ;)
 Jag är också ledsen för att alla såna här diskussioner alltid har en tendens att spåra ur, istället för att vi hundmänniskor kanske skulle kunna snappa upp nya ideer och få nya infallsvinklar på saker och ting.
 Angående min "be om lov filosofi" som någonstans beskrevs som att hunden sitter och ser gullig ut för att få som den vill, det är något som jag kan dementera direkt...
 Allt tragglande med varsågod innan hopp i och ur bil, in ut genom dörr, soffa eller inte soffa, det är bara träning....
 Det är som i situationer som jag råkade ut för i somras när jag och min BC tränade på fält och i skogen och det ofta "poppade" upp rådjur framför nosen på oss och hunden (även om han är mellan mig och rådjuren) springer tillbaka till mig och tittar på rådjuren, sen på mig och kollar av: Du matte, dom där ser kul ut, får man jaga dom??? Och detta innan jag ens hunnit reagera med någon inkallning eller så.
 Det är DÅ i såna stunder (dom är ganska få) som Ljuset går upp för en och man inser att man i alla fall lyckats med något här i livet... Och hur härligt det är när man har ett bra förhållande till sin hund. Det är såna stunder man får ta fram och tänka på när hunden är tjurig, man själv är tjurig, fåren är tjuriga och säkert är vädret dåligt också och ingenting funkar som det ska ;D
                     Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 22:29 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 19 feb-07 kl 22:39 »
 Och varför i hela fridens dagar ska man ha behövt jobba med 100 problemhundar om nu samma enkla metod fungerar på ALLA hundar?? ;)
 Jag är också ledsen för att alla såna här diskussioner alltid har en tendens att spåra ur, istället för att vi hundmänniskor kanske skulle kunna snappa upp nya ideer och få nya infallsvinklar på saker och ting.
 Angående min "be om lov filosofi" som någonstans beskrevs som att hunden sitter och ser gullig ut för att få som den vill, det är något som jag kan dementera direkt...
 Allt tragglande med varsågod innan hopp i och ur bil, in ut genom dörr, soffa eller inte soffa, det är bara träning....
 Det är som i situationer som jag råkade ut för i somras när jag och min BC tränade på fält och i skogen och det ofta "poppade" upp rådjur framför nosen på oss och hunden (även om han är mellan mig och rådjuren) springer tillbaka till mig och tittar på rådjuren, sen på mig och kollar av: Du matte, dom där ser kul ut, får man jaga dom??? Och detta innan jag ens hunnit reagera med någon inkallning eller så.
 Det är DÅ i såna stunder (dom är ganska få) som Ljuset går upp för en och man inser att man i alla fall lyckats med något här i livet... Och hur härligt det är när man har ett bra förhållande till sin hund. Det är såna stunder man får ta fram och tänka på när hunden är tjurig, man själv är tjurig, fåren är tjuriga och säkert är vädret dåligt också och ingenting funkar som det ska ;D
                     Mvh
                   Charlotte

det är ju det som är grejen, der ÄR INGET NYTT!
men till skillnad från dagens hundböcker, så jobbar man på hundens eget språk.
om du läser lite noggrannare det inlägget som handlade om ERFARENHET, så tycker JAG , att man ej kan kalla sig proffessionell förrens man åtminstonde jobbat med 100 olika hundar. men inte alla här i världen har för avsikt att jobba med hundar och problemhundar på heltid ,men JAG har det!

Charlotte

• -
« Svar #133 skrivet: 19 feb-07 kl 22:52 »
det är ju det som är grejen, der ÄR INGET NYTT!
men till skillnad från dagens hundböcker, så jobbar man på hundens eget språk.
om du läser lite noggrannare det inlägget som handlade om ERFARENHET, så tycker JAG , att man ej kan kalla sig proffessionell förrens man åtminstonde jobbat med 100 olika hundar. men inte alla här i världen har för avsikt att jobba med hundar och problemhundar på heltid ,men JAG har det!
Men Skruvmejsel.... Dagens hundböcker (som du ju säger att du inte läst en enda av)  handlar för det mesta BARA om att jobba med hundens eget språk, problemet är väl att det beror lite på vilken forskares rön som boken bygger på... Vissa tror stenhårt på dominans/inte dominans (mer förlegade teorier enligt många) och vissa bygger mer på ett samarbete mellan flockens individer.
                Mvh
             Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #134 skrivet: 19 feb-07 kl 23:01 »
Kul att du håller till på appelplan...men det gör inte jag. Jag föredrar skog och mark så att hundarna får springa naturligt på naturligt underlag. Vad kan vara härligare än att ge sig ut i skogen med en hel flock kl.08 efter att ha lämnat barnen i skolan. Där kan vi leka,springa och träna. Oftast med kameran i högsta hugg. ;D ;)

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #135 skrivet: 19 feb-07 kl 23:06 »
 Angående min "be om lov filosofi" som någonstans beskrevs som att hunden sitter och ser gullig ut för att få som den vill, det är något som jag kan dementera direkt...Det förhållandet du har till din hund tycker jag låter urmysigt. Kan säga att mitt stora Lejon "frågar inte om lov" som du uttrycker det....hon sätter av efter rådjuret....i 5-30min. men de andra två stannar kvar som om de inser att de hinner aldrig med iallafall. ;D
                     Mvh
                   Charlotte

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #136 skrivet: 19 feb-07 kl 23:09 »
Men Skruvmejsel.... Dagens hundböcker (som du ju säger att du inte läst en enda av)  handlar för det mesta BARA om att jobba med hundens eget språk, problemet är väl att det beror lite på vilken forskares rön som boken bygger på... Vissa tror stenhårt på dominans/inte dominans (mer förlegade teorier enligt många) och vissa bygger mer på ett samarbete mellan flockens individer.
                Mvh
             Charlotte
Ääääälskar hundböcker....framförallt Anders Hallgren. Han berättar saker på ett så humoristiskt sätt. Cesar har ett bra sätt också att tala om vissa saker. Har också hållt på med hundar sedan barnsben....och tänker fortsätta läsa...titta.....och lyssna...tror inte att man någonsin kan bli fullärd. ;D

Charlotte

• -
« Svar #137 skrivet: 20 feb-07 kl 08:50 »
    Lindeús: Att jämföra ditt lejon med min BC är egentligen fusk...
 Han har blivit tränad enligt "Be om lov" principen sedan dag ett hos mig, han har nästan aldrig fått möjlighet att göra fel och det är lätt att lära en lite valp ett fungerande Nej och att det lönar sig att ha kontakt med flockledaren.
    Det vore mer rättvist att jämföra ditt Lejon med min  Fågelhund, han kom också som vuxen till mig (tre år) och hade fått följa med sin husse till stallet varje dag.
 Där hade han sin Vorstehkompis,de båda hundarna fick springa till skogs och jaga tills dom blev trötta i princip. När han kom till mig hade vi noll kontakt utomhus.  Att använda godis som "lockmedel" fungerade inte eftersom förväntningarna på att få SPRINGA
 var så stora att han spottade ut det goda även om man tryckte in det i munnen på honom, en rejält stressad hund kan för det mesta inte äta.
   Då började jag leta efter en lösning på våra problem...
 Det var när jag var åskådare till en Jeppe Stridh kurs för problemhundar som jag fattade hur jag skulle göra. (Jag vet att han har fått mycket kritik efter sitt TV-program,
 men kursen och att läsa hans bok gav i alla fall mig
 en annan bild av hans filosofi än vad TV gjorde).
 Det handlade bla om att ge hunden Grönt eller Rött ljus.  Aldrig något "otydligt"Gult. Och att en hund som inte kollar av med sin förare innan den rusar iväg och gör saker,den kan/ska man egentligen heller aldrig ha lös eftersom den kan ställa till med olyckor både för sig själv och andra.
 Vi började träna inomhus med matskål, godis osv.
 Han fick inte ta det han vill ha förrän han tagit ögonkontakt och kollat av med mig.
 Sedan flyttade vi ut och tränade mycket på att "ligga kvar"tex. När övningarna sitter och hunden fattar så hittar man på olika "frestelser" och fortsätter att kräva att hunden ska ligga kvar och ha kontakt. Frestelserna kan tex vara att
 kasta en boll, gå förbi med en hund eller vad som helst... Svårighetsgraden får man öka långsamt eftersom varje misslyckande gör att man rasar tillbaka lite igen. Skulle jag alltså släppt hunden lös i skogen och väntat mig ett "Be om lov" tecken hade jag blivit blåst direkt.
 Detta är något jag aldrig behövt träna med BCn för att få kontakt eftersom han inte har några erfarenheter av "självbelöning" genom att sticka iväg på eget bevåg och jaga tex. Har du funderat på att varje gång ditt Lejon sticker efter rådjur så ger hon sig själv en sjusärdeles belöning för att hon drar ifrån flockledaren (Att få jaga).
 Hos min fågelhund var detta beteende så starkt befäst att det krävdes mycket jobb för att bryta det hela. Jag litar än idag inte på honom i fråga om att vara lös som jag gör på BCn.
 Han får strosa runt själv på gården med under uppsikt men är vi i skog och mark får han hålla sig mer nära än vad BCn måste göra. Jag måste kunna bryta med  ett Nej och Stanna! om han skulle få för sig att sticka, han har inte "Be om lov"beteendet tillräckligt fast i sin hjärna så det måste till mera ren lydnad också.
  Jag känner att du tycker det låter lite löjligt med "Be om lov"....
 Men hur gör ni andra när ni tex befäster ert Ledarskap vid dörren, maten, soffan och sånt som flera av er skriver om? När hunden sitter och väntar får den vänta 10 sekunder? 20? Väntar den på bättre tider, eller vad väntar den på?
 Mina får vänta till dom tagit ögonkontakt med mig (Flockledaren) för att kolla om det är okej, sen får dom maten eller vad det nu är. Det är DET "Be om lovet" handlar om....
                 Mvh
                Charlotte

« Senast ändrad: 20 feb-07 kl 08:54 av Charlotte »

Anna.D

« Svar #138 skrivet: 20 feb-07 kl 08:51 »
jag gillar också Anders Hallgren.Var på en föreläsning med han i vintras och har aldrig skratta så mycket.han är super rolig./Anna

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #139 skrivet: 20 feb-07 kl 09:07 »
jag gillar också Anders Hallgren.Var på en föreläsning med han i vintras och har aldrig skratta så mycket.han är super rolig./Anna
Lite avis....Har tittat efter hans föreläsningar men de är alltid så långt bort. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser