Fullständigt misslyckad kläckning.

Startat av walce, 17 Maj-13 kl 18:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

walce

Första försöket med kläckning av 25 ägg resulterade i en kyckling. En pigg rackare men med krökta  tår har den någon framtid eller är det avlivning som är bäst. Kan man tejpa dom kanske? Den kämpade i dryga dygnet innan jag öppnade locket för att ta bort två andra ägg det var hålslag i men
inget liv i. Då hjälpte jag till fast  jag läst att man inte ska klarade inte att se på mer när de andra dött. Resterande kycklingar hade dött i lite olika stadier  testar jag igen ska jag köra med en vanlig termometer o inte lita på den inbyggda plus lägga in en hygrometer. Kan det bli för fuktigt sista två dagarna hade fondens på locket 19 20 grader i rummet. Jag tror det blev för varmt där inne. Har blivit lite förtjust i den lille / lilla som ni förstår.
Råd mottages tacksamt av nybörjare.

ieenilorac

Tyvärr brukar krökta tår inte rätta till sig, och de är ett tecken på felaktig temperatur under ruvningen.

Står kläckaren så att solen kan nå den? Varierar temperaturen i rummet?

Det är inget problem att det blir kondens de sista dagarna, däremot får det inte ha varit för fuktigt i början, då riskerar man att kycklingen kvävs innan den kan ta hål på skalet, eftersom luftbubblan då blir för liten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

walce

Hej 
Nej solen lyser inte på den tempen mellan ca19-22grader. Men det har nog varit för varmt då. Kläckaren har förinställd temp på 37 .7 grader med fläkt men jag kollade ju aldrig med annan termometer. :(

littlepeculiar

Jag fick en kyckling med krökta tår på en fot förra året, vi tejpade henne och idag är tårna raka och fina. Testa att tejpa dem ifall du vill behålla kycklingen.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

420 Gäster, 1 användare
skräptanten