Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta möss?  (läst 4360 gånger)

mickejohn

• Östergötland
Äta möss?
« skrivet: 16 maj-13 kl 22:13 »
Har fått så många möss runt huset på sistone, tidigare fanns här katter så nu dansar råttorna på borden. Vilket för mig till frågan:
Är det någon som kan säga om det är så smart att käka möss, som kanske t.om har testat? Tänker främst på sjukdomar men det är ju inga sunkiga kloakråttor vi pratar om. Kan vara kul att testa, vet ju att det äts i många andra länder, tänkte mig grillspett kanske..?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Äta möss?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-13 kl 22:23 »
Låter fruktansvärt pilligt. Är det inte bättre att sätta upp lite uggleholkar?

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 22:59 »
Katt är bäst. Om du inte vill ha en katt boende inne i huset så skulle jag kunna rekomendera någon halvtam omplaceringskatt från ett katthem. En som aldrig varit riktigt tam men heller inte är livrädd för folk. Någon som överlevt länge på egen hand och jagat för att överleva. Första en-två veckorna måste den vara instängd i ett uthus så att den lär sig vart den bor men sedan går det bra att släppa ut den.

Men jag såg ett TV-program om en kille som levde i naturen och helt av den. Han hade utbildat sig i USA. För honom var möss och småfisk som till ex mört en viktig näringskälla. Han sa att det var ca femton killar i Sverige som levde som honom men ingen tjej som stod ut med det om vintern... Hans tjej hade blivit sjuk då dom gick kursen i USA, det var för tufft för henne.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-13 kl 23:16 »
Har fått så många möss runt huset på sistone, tidigare fanns här katter så nu dansar råttorna på borden. Vilket för mig till frågan:
Är det någon som kan säga om det är så smart att käka möss, som kanske t.om har testat? Tänker främst på sjukdomar men det är ju inga sunkiga kloakråttor vi pratar om. Kan vara kul att testa, vet ju att det äts i många andra länder, tänkte mig grillspett kanske..?

Möss är för små för att det ska vara lönt att äta dem. Vill man ändå äta dem så är det bäst att koka soppa på dem. Råttor är bättre och man bör räkna 2-3 st/person. Det är pilligt att äta dem och det är inte så mycket kött. Har du bra tillgång till råttor så är det bäst att bara äta honorna för de har en godare smak. Råtthanar kan ha en frän smak.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

hånung

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-13 kl 23:38 »
Ja det är väl inge nytt att äta mös och råttor  det gjordes ju överallt under kriget nä inge annat fans att uppbringa .Likaså så äts det av vissa i Indien för andra är dom heliga .

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser