Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp!  (läst 1588 gånger)

gettusar

• Gäst
hjälp!
« skrivet: 07 feb-07 kl 15:44 »
hej

hämtade två getter för ca 3veckor sen.de har tidigare gått i stora skogshagar typ,levt i ett gammalt hönshus. de är inte avmaskade och har inte fått klippta klövar på iaf minst 2,5 år. nu undrar jag: vilket avmaskningsmedel är bäst att ha till getter?  hur gör jag då jag klipper klövarna och hur mycket ska jag klippa bort?  de är bara klappade lite på huvet verka de som. för så fort jag rör neråt benen och på benen så stångas de eller springer iväg. har tränat de och får röra lite mer på benen nu än när de kom. tror att hon har ont i ett av benen iaf pga att klövarna inte tagits :-( hon haltar lite.
stallet som de står i nu är rätt fuktigt.märkte idag att hon hostar lite. ska jag öppna upp och släppa in frisk luft och hellre låta det vara lite kallare än att ha det som det är nu?
han får för sig att stångas ibland.hur säger jag ifrån på rätt sätt?
jag har msn ifall nån vill prata get  :-)  

Balbina

• -
Re:hjälp!
« Svar #1 skrivet: 07 feb-07 kl 17:30 »
Fråga på apoteket för rätt avmaskningsmedel. men om de gått i stora skogshagar borde inte mask vara något problem.

Klövarna verkar du enklast med en vanlig vass sekatör. Du tar så mycket att det inte finns några kanter kvar på klövarna. är du lite osäker så ta det i flera omgångar.
Om de springer iväg så sätt halsband på dem och bind fast dem kort. Gärna vid en husvägg. Då kan de dessutom inte stånga dig.
Om bocken gärna vill stångas måste du först veta varför han gör det.
Om han vill försöka bestämma över dig så är din första åtgärd att se riktigt stor och stöddig ut. Kliv in i hagen med sträckt rygg och bestämda steg. Tänk på att aldrig skynda eller småspringa från platsen om han blir stöddig.
Om det inte skulle hjälpa utan han fortsätter att hota/kanske till och med fullfölja så tycker jag ett enkelt och väl fungerande sätt är att lägga ner bocken på marken och hålla kvar honom tills han ger upp.
Fungerade tom på min sura, buffliga get.
 Du får gärna maila mig om du vill prata get :-)
Mvh.
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 17:30 av Gôskottan farm aka. Balbina »

hönstanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 maj-07 kl 13:31 »
Varför har du dom instängda? Av någon speciell anledning?
Alla djur mår ju bra av att gå ute. Speciellt den här årstiden!

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 16:27 »

Inlägget var ju från början av feb. då var det fortfarande kallt ute...

gettusar

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-07 kl 18:30 »

dom är inte instängda!! de har gått på lösdrift hela tiden.men nåt skydd ska de väl ha så har haft liten öppning så de kunnat gå in i stallet ju..   de gillar inte å va ute i snö å kylig blåst ju   :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 30 maj-07 kl 13:30 »
Fukt och/eller drag är skadligare för getter äni kyla.

Om bocken stångas bara ibland räcker det säkert med en mild tillsägelse, kanske han bara missbedömer Din förmåga att uppskatta en kraftig "kram".  De doftstämplar alla de tycker om genom att gnugga kinderna mot, ibland kommer hornen med av rent misstag.  Men om han envisas, kan Du prova att ta tag i skägget och ge honom en puss på hans fina näsa.  Kom ihåg att smärta stimulerar bocken till att slåss.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 maj-07 kl 13:31 »
Fukt och/eller drag är skadligare för getter än kyla.

Om bocken stångas bara ibland räcker det säkert med en mild tillsägelse, kanske han bara missbedömer Din förmåga att uppskatta en kraftig "kram".  De doftstämplar alla de tycker om genom att gnugga kinderna mot, ibland kommer hornen med av rent misstag.  Men om han envisas, kan Du prova att ta tag i skägget och ge honom en puss på hans fina näsa.  Kom ihåg att smärta stimulerar bocken till att slåss.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser