Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Längd på draglinor  (läst 3637 gånger)

calle336

• Västmanland
Längd på draglinor
« skrivet: 14 maj-13 kl 11:20 »
Hej
Vi har tänkt att skaffa draglinor och en domänsax till vår ardenner.
Vilken längd ska man ha på linorna för att använda en domänsax.
Flobys är 2m. Vi har en gammal armesele.

Mvh Calle

hånung

• Gäst
SV: Längd på draglinor
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 11:26 »
Dom räcker annars så kan du skarva länken på linorna .

calle336

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-13 kl 10:35 »
Vi har nu köpt draglinor och domänsax från börjes.
Hur långt bakom hästens bakhasor ska svängeln sitta? Tycker draglinorna verkar lite korta men de kanske ska vara ganska nära hasorna?

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-13 kl 11:01 »
Vi har nu köpt draglinor och domänsax från börjes.
Hur långt bakom hästens bakhasor ska svängeln sitta? Tycker draglinorna verkar lite korta men de kanske ska vara ganska nära hasorna?
för att hästen får bäst dragstyrka och belastingen ska fördelas jämt på selen så bör draglädren och linorna eller skaklarna bilda en linje när hästen drar tex en stock. Ju större tyngd som dras desto viktigare.
detta kan du på verkar antingen genom att ändra draglinornas längd eller av ståndet mellan svängeln och saxen.
längden på linorna beror mäst på längden på din häst, svängeln ska inte precis hänga i hasorna på hästen.
Men varför använder du linor egentligen? när jag ff körde häst använde jag alltid skaklar till allt, ingen risk för trassel.

calle336

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-13 kl 14:12 »
Nja varför jag använder linor är väl mest för att jag tyckte det verkar lite smidigare när man ska lunna fram lite stock. Och har inga bra släpskacklar. Går iof i tankar på att göra ett par skacklar till förstället jag byggt. Så skulle ju kunna bygga 2 iof.

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jul-13 kl 09:01 »
Nja varför jag använder linor är väl mest för att jag tyckte det verkar lite smidigare när man ska lunna fram lite stock. Och har inga bra släpskacklar. Går iof i tankar på att göra ett par skacklar till förstället jag byggt. Så skulle ju kunna bygga 2 iof.
Var för använda en skäk när man ofta  behöva backa det är ju både tungt och klumpigt med en sax i dessutom när man måste lyfta för att baka intill ? Har kört bägge delar men före drar linorna och svängel vid lunning med sax . Men så fort det blir med kälke så är skäken given   .

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser