Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oviss blivande fårägare!  (läst 2245 gånger)

ekomam

Oviss blivande fårägare!
« skrivet: 13 maj-13 kl 22:21 »
Vi har länge önskat att kunna ha får på markerna kring vårt hus och har nu kommit fram till att tiden är inne. Vi tänker oss ett par tre stycken i detta första skede. Har inget stall utan tänker oss lösgående.
Så vad jag undrar är: Hur går jag till väga? SEnummer, söker man var? kostnad? Innefattar? Koppla sig till genbank? m.m Alla ni kunniga fantastiska fårägare, tips tas tacksamt emot.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Oviss blivande fårägare!
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 10:36 »
Det finns mycket i gamla trådar att läsa. Det svåra kan vara sökord, om man inte kan rätt så hittar man inget. SE-nummer heter egentligen "produktionsplatsnummer". Genbank kan man ansluta sig till efter att man har köpt djur från en annan genbank. Någon sorts skydd måste djuren också ha på vintern. Läs gamla trådar. Lycka till.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

bullen11

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-13 kl 11:58 »
Jag har lite samma frågor.Jag har en gammal ladugård som inte är jättebra i ordning.Vad krävs inomhus.Jag har gamla kobås som jag funderar på att riva ner och göra någon form av kätte.Så finns det ju rännor i golvet.antar att man får mura igen dom så att golvet blir jämnt?

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 15 maj-13 kl 13:25 »
Jag har en gammal inredning för nöt som grund. Det var en mittgång och 4-6 djurplatser per sida. Vi satte upp en vägg så att det blev en box av alltihop. De gamla grindarna till foderbordet var av trä och sågades bort. Jag ersatte med ett foderbord som lutade ner mot fåren (så att det inte skulle bli mat de inte nådde kvar) som har fungerat bra. Jag lät rännan i golvet vara kvar, det märks inte när ströbädden börjar byggas upp. Finns många bilder på min blogg.

Jag vet andra fårägare som kör med den gamla koinredningen precis som den var och utfodrar med ensilagebal utanför.

stina j

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-13 kl 13:31 »
vi fick får förra sommaren så inte så erfarna än men upptäckte det var skönt med gott om plats i en ljus ladugård särskilt när de skulle lamma. finns plats för avskilda bås där de nylammade tackorna fick vara ifred för andra får några dagar.alla kunde vara inne tills de var avmaskade.de små lammen hade plats att springa men vi murade inte igen gödselrännan la bara på halm till pemanentbädd

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 15 maj-13 kl 14:34 »
Viktigt att ha rejäl plats vid foderbordet, tackorna ska inte behöva trängas, ens med trillingmagar!

Alvbåge

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 22 maj-13 kl 16:02 »
Vi har länge önskat att kunna ha får på markerna kring vårt hus och har nu kommit fram till att tiden är inne. Vi tänker oss ett par tre stycken i detta första skede. Har inget stall utan tänker oss lösgående.
Så vad jag undrar är: Hur går jag till väga? SEnummer, söker man var? kostnad? Innefattar? Koppla sig till genbank? m.m Alla ni kunniga fantastiska fårägare, tips tas tacksamt emot.

Hej!

Först måste ni veta att ni har tillgång till tillräckligt med mark. Ni kommer att behöva växla hagar gärna 3-4 gånger per år etc. och varje hage lär väl vara på minst 1 ha, beroende på antal får och hur bra det växer m.m.
Antal får bör INTE understiga 3 då får är flockdjur och mår dåligt av att vara för få. Jag skulle rekommendera att börja med 4 st om ni inte har någon tidigare vana.
Att ha lösgående får är inga problem, dock måste ni under åtminstonde vinterhalvåret ha ett vindskydd till fåren. (Regler kring detta finns på jordbruksverkets hemsida).

Hur du ska gå tillväga. Ja, det är en ganska stor fråga men här är några tips:
  • Läs på, mycket. Bättre att veta i förväg än att behöva ta reda på det i efterhand. Här på alternativ finns den mesta informationen du kan behöva, men det är inte dumt att kompletera med någon bok om får. På Jordbruksverkets hemsida finns all info om lagar etc. Men var medveten om att det är omöjligt att veta allt. :)
  • SE-nummer (aka. produktionsplatsnummer) anmäler du om på Jordbruksverkets hemsida. Det innebär endast att du rapporterar om att det finns lantbruksdjur, i detta fall får, på angiven plats. Detta är kostnadsfritt
  • Genbank kan du ansöka om om du har någon av de oftast utrotningshotade raser som berättigar till det. Är ju inga stora pengar och, har jag upplevt, är ganska krångligt att ordna. Det är Föreningen Svenska Allmogefår som du ska vända dig till för att få genbank och Jordbruksverket för bidrag
    (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/miljoersattningar/hotadehusdjursraser/villkor.4.389b567011d9aa1eeab8000655.html
    http://www.allmogefar.se/ )
  • Viktigast av allt. Låt dig inte bli avskräckt av alla dessa regler, rekommendationer, etc. Har man lite vett bakom pannbenet, mark att ha fåren på och en vilja att ta god hand om djuren så löser sig det mesta! Får är underbara djur! :) Om du dessutom skaffar allmogefår så gör du inte bara dig själv en tjänst utan hjälper till att bevara dessa fantastiska raser!

Här finns all info om lagar, rekomendationer etc. gällande får: (Lite jobbiga och byråkratiska texter bara ;) )
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter.4.1cb85c4511eca55276c80002043.html
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

tesåpa

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 maj-13 kl 08:44 »
Antal får bör INTE understiga 3 då får är flockdjur och mår dåligt av att vara för få. Jag skulle rekommendera att börja med 4 st om ni inte har någon tidigare vana.

För att få ta med sig Maedi-Visna status från ursprungsbesättningen gäller att man måste köpa 5 tackor från samma besättning vid samma tillfälle. Se sidan 11 i följande länk: http://www.svdhv.org/upload/documents/Kontrollprogram/120103_bekamp_mv_bestammelser.pdf

För att vara säker på att göra rätt är det bäst att mejla upplägget (hur många tackor, hur gamla, från vilken ursprungsbesättning) på hur man ska komma igång med besättningen till Djurhälsovården för förhandsbesked.

Tappar man sin M-status kan man inte sälja livdjur till de över 90% av Sveriges fårbesättningar som har M-status. http://www.svdhv.org/sv/kontrollprogram/maedi-visna-hos-far/maedi-visna-programmet-mv/

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #8 skrivet: 26 maj-13 kl 09:25 »
Vi funderar också på att skaffa några får att växelbeta med hästarna.

Hur är det med vaccinering och avmaskning? Hästar och katter har jag bra koll på, men får vet jag inte alls vad som gäller det.

Scrabble

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 maj-13 kl 20:20 »
Någon har skrivit här att : Först måste ni veta att ni har tillgång till tillräckligt med mark.
Ni kommer att behöva växla hagar gärna 3-4 gånger per år etc. och varje hage lär väl vara
på minst 1 ha, beroende på antal får och hur bra det växer m.m.  ???
Eftersom jag också funderat på att skaffa några får men ska ha dem hos en granne över sommaren där hagen är c.a 3 ha och här hemma över vintern där det finns mycket sly och naturbete på c.a 1 ha så undrar jag - Varför måste man byta hage 3-4 ggr/år och varför måste varje hage vara på minst 1 ha? (Har gått lantbruksgymn för många år sedan men det var inte så mycket inriktat på får.)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 26 maj-13 kl 20:47 »
Det är bra att byta hagar för att svälta ut parasiter. Har du tillgång till skogsliknande bete är det kanon för fåren. Inte behöver du ha stora hagar, har du för små så tar ju bara fodret slut snabbare och fåren säger till om du inte ser det själv ;D

sarbe453

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 28 maj-13 kl 10:47 »
Eftersom jag också funderat på att skaffa några får men ska ha dem hos en granne över sommaren där hagen är c.a 3 ha och här hemma över vintern där det finns mycket sly och naturbete på c.a 1 ha så undrar jag - Varför måste man byta hage 3-4 ggr/år och varför måste varje hage vara på minst 1 ha? (Har gått lantbruksgymn för många år sedan men det var inte så mycket inriktat på får.)
Tycker inte det är riktigt korrekt att skriva så. Världen är sällan perfekt och det är få förunnat att ha det så som inlägget beskriver. Jag har bete som jag har får på hela sommaren.  Har delat av i två så jag kan växla ifall det ena blir nedbetat så det kan vila lite. Det är än viktigare med rätt avmaskning när man har bete som används hela tiden. Jag skickar in träckprov innan betessläpp och innan avskiljning av lamm för att se parasitstatus och kunna avmaska med rätt preparat. Olika medel för olika maskar. Det är ett sätt att hantera verkligheten när den inte överensstämmer med idealet ;-) Jag tycker det känns som du har tillräckligt med bete för några får.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

ekomam

« Svar #12 skrivet: 28 maj-13 kl 23:34 »
Tack alla ni snälla som delat er erfarenhet och varit till stor hjälp.
I vårt fall, finns det bete, gott om olika platser att haga in, och skogsbete. Dessvärre inte hur mycket stängsel som helst och inte heller tiden att stängsla nytt ideligen. Men jag hoppas att vi ska kunna har fåren som "hjälp" för att hålla landskapet här öppet.

Jag tror mig ha hittat en bra gård att köpa mina får ifrån, Klövsjöfår. och hoppas även på en del rätade frågetecken hos fårbonden.
Måste samtidigt tycka att det är synd att det blivit så "krångligt" att ha lite djur för husbehov.....

tesåpa

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 maj-13 kl 14:57 »
Måste samtidigt tycka att det är synd att det blivit så "krångligt" att ha lite djur för husbehov.....

För det första är hela systemet anpassat för "factory farming"...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 29 maj-13 kl 18:20 »
Lägg därtill att skrivbordsbiologer jobbar på de byråkratiska instanser som man har att göra med som djurhållare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1178 gäster, 2 användare
PLund, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser