Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskära körsbärsträd?  (läst 6282 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Beskära körsbärsträd?
« skrivet: 13 maj-13 kl 20:45 »
Har planterat ett körsbärsträd för ca. 6 år sedan, nu har jag kommit på att det står lite olämpligt, bör hållas lite lägre, kan jag beskära det på något sätt? Lättare att plocka bären också om inte trädet blir så högt.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Palindrom

• Värmland
SV: Beskära körsbärsträd?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-13 kl 20:51 »
ja du kan försöka få ut en plattare form av kronan. Men beskär inte nu på våren då körsbär är en sk. blödare och savar mycket nu. juli, aug, sep är bättre. eller senare då det kan vara lättare när löven är borta.
kolla upp i en beskärningsbok så du gör riktiga snitt.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 13 maj-13 kl 21:32 »
Ok, tack, då kanske det finns hopp för att ha kvar körsbärsträdet!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

kurt

« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 03:34 »
Vad är det för sort och vad för grundstam är det ympat på? Att i längden hålla ned höjden på ett körsbärsträd genom att beskära det är inte realistiskt. Idag finns det ju både söt- och surkörsbär ympade på svagväxande grundstammar som inte blir så höga.

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
« Svar #4 skrivet: 14 maj-13 kl 06:40 »
Vill man ha ett träd som stannar på en ca 3 meter så ska man välja ett träd med grundstammen GiselA. I handeln finns den ympad med ett antal olika sorter bla. Gårdebo (mörkröda sötkörsbär). Körsbärsträd är svårbeskurna eftersom de inte beter sig lika rationellt som äpple och päron. Ta dit en duktig beskärare som visar dig - här i vår nya trädgård står ett stort misshandlat körsbärsträd och jag lovar att det det ser så kul ut...
Som man skördar får man skafferi

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 14 maj-13 kl 07:20 »
Vet inte vad det är för sort, för 6-7 år seda fick fi ett stort gäng "spön" av en odlare som egentligen säljer till handelsträdgård enbart. De vi fick var ett år yngre än de som säljs i affären sedan och jag kommer inte ihåg vad körsbäret hette, vi fick även en massa äpplen och päron! En hel del av de vi hann sätta har haren och rådjuren gått hårt åt men några har klarat sig, därav ett körsbärsträd.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 14 maj-13 kl 09:32 »
Har oxå liten undring i sammanhanget. Har satt fågelbär som oxå behöver hållas ner till kanske max 2½-3 meter. Nån som har svar på om man ska börja med att ta toppen när den väl är uppvuxen till lämplig höjd eller börja tidigt och få till mer buskliknande utseende - om det går? De är nu upp mot en meter utom en som jag "råkade" klippa av med gräsklipparen som bara är runt 15 cm.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #7 skrivet: 14 maj-13 kl 13:13 »
Att hålla ned ett fågelbär på 2-3 m när dess normala höjd är 15 m är knappast realistiskt. Det finns många relativt söta surkörsbär som naturligt inte blir högre än 3 m väl det i stället.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 14 maj-13 kl 14:16 »
nej det är kanke inte realistiskt men jag kommer ändå att försöka  :-[
Har skuggmoreller oxå men det finns inga körsbär som går upp mot fågelbär att äta direkt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #9 skrivet: 14 maj-13 kl 21:09 »
Vi "tror" att körsbärsträdet heter "stor rödgul bigaråå" eller något sådant.

Choffe

« Svar #10 skrivet: 03 jan-14 kl 00:26 »
Hej
Sitter här och nattramlar rundor bland olika sidor. Däribland alternativ.nu
Fick syn på er tråd, gammal visserligen men utan ett tydligt svar.
Fågelbäret ska du hålla nere från tidigt stadium så gott du kan. Med tiden kommer du få beskära det rätt radikalt eftersom den normalt blir det större precis som Kurt svarade med mycket vattenskott, spön som går rakt upp som resultat.
Synd att ta ner ett redan etablerat träd också...

Mvh. Christopher

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 03 jan-14 kl 00:31 »
Jag vet två olika personer som tyckte att deras kørsbærstræd blivit før høgt och helt enkelt sågade av stammen. Dom tænkte att grenarna runt om skulle stræcka sig uppåt och att kronan skulle bli fin ændå. Det gick væl bra ett tag, men sedan blev det røta i stammen så att den dog. Klippa lite tunnare grenar och sådær ær inte farligt, men sjælva stammen ær det alltså klokast att læmna ifred.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 03 jan-14 kl 10:26 »
Jag vet två olika personer som tyckte att deras kørsbærstræd blivit før høgt och helt enkelt sågade av stammen. Dom tænkte att grenarna runt om skulle stræcka sig uppåt och att kronan skulle bli fin ændå. Det gick væl bra ett tag, men sedan blev det røta i stammen så att den dog. Klippa lite tunnare grenar och sådær ær inte farligt, men sjælva stammen ær det alltså klokast att læmna ifred.
Samma gäller i princip samtliga träd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser