Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lätt eller liten hönsras (= max 1,5 kg) som inte är så ruvgalen?  (läst 3029 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
Min lilla hönsgrupp består just nu av små höns på runt 1 kg (dvärgsilkes, dvärgwyandotte, dvärgkochin) = hönsmammor som ruvar och blir över. Jag funderar på någon mer höna som inte är alltför stor men värper lite mer. Eftersom de flesta dvärghöns är ruvsugna känns de mindre raserna av "vanliga" höns också som ett alternativ, men jag vill inte att det ska skilja FÖR mycket i storlek.

Om man sätter en maxgräns på 1,5 kg, finns det några raser som värper hyfsat bra? Mer än en ruvande silkeshöna, i alla fall? ;)

Skogsnatt

• Gäst
Vi har Dalsk pärlhöna. Dom värper bra och ruvar inte om man tar äggen efter hand.

Det finns ägg som vi kan skicka redan på måndag.

Maila på sonnarps-naturbruk@outlook.com för ytterligare info och ev beställning

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Norska Järhöns, Holländsk vithätta, Lakenfelder, Appenzeller spetshättad verkar vara raser som kan passa när jag kollade i min bok. Många både tunga och lätta raser finns ju också som dvärg så där finns ju massor att välja på. Sen är det ju problemet att hitta den ras man fastnat för då... Hoppas du hittar nått som passar. :)
« Senast ändrad: 12 maj-13 kl 06:34 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Väderhatt

• Södermanland
Skogsnatt: Tack för erbjudandet, jag har faktiskt funderat på dalsk pärlhöna men det tajmar tyvärr inte så bra att köpa ägg nu omedelbart. Intressant att höra att det går att skjuta upp ruvningen genom att plocka äggen dock, det gör dom helt klart mer intressanta som ras! Jag kanske hör av mig om läget framöver?

Helena R: Tack! Ja, det ska ju passa med både smak, tajming och tillgång på ägg, men jag är glad att få alternativ att läsa på om / hålla ögonen på.

Har sett flera gånger att dvärgvarianter av stora raser i regel ruvar mer, så det är därför jag letar lite uppåt i storlek.

FM

• Skåne
Dvärg-Leghorn kanske?
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Skogsnatt

• Gäst
Skogsnatt: Tack för erbjudandet, jag har faktiskt funderat på dalsk pärlhöna men det tajmar tyvärr inte så bra att köpa ägg nu omedelbart. Intressant att höra att det går att skjuta upp ruvningen genom att plocka äggen dock, det gör dom helt klart mer intressanta som ras! Jag kanske hör av mig om läget framöver?

Helena R: Tack! Ja, det ska ju passa med både smak, tajming och tillgång på ägg, men jag är glad att få alternativ att läsa på om / hålla ögonen på.

Har sett flera gånger att dvärgvarianter av stora raser i regel ruvar mer, så det är därför jag letar lite uppåt i storlek.

Det är bara att höra av sig (gärna i lite god tid) så löser det sig med ägg. Du kan få vår infofil om du mailar

skogsbonne

• Värmland
jag tror vit lohman ligger runt 1-5 kg dom är riktigt slimmade och värper många och stora ägg 60-70 g

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Plymouth Rock dvärg, värper även på vintern.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Isbar är ganska små, värper gröna ägg och är rätt bra vintervärpare. Här har ingen velat ruva än.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser