Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pdla pumpa  (läst 2194 gånger)

Orkideh89

• mat- och växtintresserad kvinna
    • Västergötland
pdla pumpa
« skrivet: 10 maj-13 kl 21:16 »
Hej!
Här är en nykomling till forumet. jag undrar om någon som har erfarenhet av att odla pumpa?
Jag har förodlat pumpa från egna frö, som kom upp jätte fint, i en liten krula inomhus. Jag planterade om den i en större kruka och tog ut den på altanen förra vecka. Men plötslig dog den, då en del av stjälken (i mitten av den) blev smalade och tunnare och till slut låg den på jorden. Jag vill tro /misstänker att jag vattnade den generöst. (kan det vara så?)      Det hände även förra året, men då planterade jag om dem i en pallkrage ute i trädgården.
Vad har jag gjort för fel? Hur mycket ska man vattna pumpa & meloner?

40+ kvinna med intresse för mat och växter!

christelle

• Blekinge
SV: pdla pumpa
« Svar #1 skrivet: 10 maj-13 kl 21:31 »
Hej!
Här är en nykomling till forumet. jag undrar om någon som har erfarenhet av att odla pumpa?
Jag har förodlat pumpa från egna frö, som kom upp jätte fint, i en liten krula inomhus. Jag planterade om den i en större kruka och tog ut den på altanen förra vecka. Men plötslig dog den, då en del av stjälken (i mitten av den) blev smalade och tunnare och till slut låg den på jorden. Jag vill tro /misstänker att jag vattnade den generöst. (kan det vara så?)      Det hände även förra året, men då planterade jag om dem i en pallkrage ute i trädgården.
Vad har jag gjort för fel? Hur mycket ska man vattna pumpa & meloner?
Jag sätter alltid pumpa i komposten (har två komposter och alternerar/odlar i den ena). Lägger ett lager jord direkt över kompostjorden och vattnar grundligt, sätter sen frön och brukar täcka kompostbingen med fiberduk eller ett par gamla fönster. I år har jag gjort mig till och förodlat 6 pumpafrön men har lyckats bryta av två stänglar som sedan vissnat ner så det blir att sätta frön oxå. De behöver mycket vatten när de är i tillväxt och har blommor och frukter men gillar nog inte att torka ut när de är små heller. Kan det vara sniglar som knaprat på plantan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #2 skrivet: 11 maj-13 kl 04:51 »
Rothalsen kan vara känslig för stillastående fukt för många unga plantor. Man kan ha dränerande sand eller liknande där, man kan kupa upp så att rothalsen sitter högre upp och man kan vattna på fat så att det inte blir fukt runt rothalsen.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 maj-13 kl 07:26 »
Jag brukar ta av botten på förodlingskrukan och sedan plantera plantan med kruka och allt så att krukan hamnar 2-3 cam ovan jord. När jag vattnar, ser jag till att vattnet  kommer utanför krukkanten och undviker på så vis rothalsröta.
MVH Rosita zon 1

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-13 kl 07:39 »
Pumpor och gurkor är väldigt känsliga om rötterna. När de planteras om så stoppa hela rot-jord-klumpen på nya växtplatsen utan att peta i klumpen.
Det brukar räcka att plantera om en gång, förodlingskrukan och sedan direkt på växtplatsen. De vill ha mycket utrymme, ca 50*50 cm i diameter.

Kan vara att det blivit för kallt på altanen också. De gillar värme, även på natten. Täckduk nattetid tills det garanterat håller sig runt 10 grader. På hösten är plantorna tåligare och klarar sig ända ned till frost.

Komposten ÄR en bra växtplats  :D Varmt och gott!

Jag sätter alltid några extra frön, för det händer olyckor så lätt.
Landsflykting i storstan...

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 maj-13 kl 07:40 »
Jag brukar ta av botten på förodlingskrukan och sedan plantera plantan med kruka och allt så att krukan hamnar 2-3 cam ovan jord. När jag vattnar, ser jag till att vattnet  kommer utanför krukkanten och undviker på så vis rothalsröta.

Det var smart! Är det vanliga plastkrukor, du förodlar i?

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser