Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillskottsljus under dygnets mörka timmar?  (läst 2655 gånger)

crockneck

• Gäst
tillskottsljus under dygnets mörka timmar?
« skrivet: 06 feb-07 kl 13:20 »
Jag har ett plasttunnelväxthus som vinterskydd för mina 4-8 får. Ingen el indragen. Nu läste jag i nya fårboken att det är viktigt med stark belysning med reflektorer i växthuset eftersom får ser dåligt i mörker.
Jag har inte haft någon annan tanke än att djuren följer dygnsrytmen/ljuset med aktivitet och vila.  Dom får foder 1 gång om dagen, på morgonen och har möjlighet att röra sig fritt ute på ca 1/2 ha. Verkar nöjda och välmående, mkt lite bräkande förutom innan frukost...
Frågan är har jag tänkt fel/missat en aspekt helt? Bör jag installera ngn form av belysning?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:tillskottsljus under dygnets mörka timmar?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-07 kl 13:44 »
Har du fåren i en "ligghall" med fri tillgång till utevistelse behöver du inte ha el indragen eller lampa på till fåren.

Om du har fåren på "stall" dvs utan möjlighet till fri utegång ska du ha el dragen dit så du kan tända lampor och se till djuren ordentligt en gång per dag.

Nytt är att man vill att får ska ha nattlampa, då dom är tryggare med ett litet ljus tänt på nätterna. Men som sagt inget krav utan bara ett "jag vill mina får väl"  -påpekande från länets fårveterinär (tillika fårprofessor)  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 06 feb-07 kl 16:03 »
Ett litet OT-svar, men ändå inte. Jag har en pytteglödlampa hos getterna om natten, så att killingar och mammor ska hitta varandra lättare.

Henning

« Svar #3 skrivet: 06 feb-07 kl 20:11 »
Det finns intressanta iakttagelser från flera erfarna stora lammuppfödare angående natljus. Om det är mörkt i fårhuset är de mindre benägna att lamma på natten och håller igen tills gryningen eller strax före. Dessa erfarenheter finns framför allt av gotlandsfår med normal lamningstid i april. Mina tackor har oftast möjlighet att lamma utanför fårstallet och då lammar de gärna nattetid. Men det finns alltså de som avsiktligt släcker ner helt för att slippa springa uppe så mycket på natten och på det sättet ändå lyckas hålla nere lammdödligheten.

crockneck

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 feb-07 kl 12:30 »
Hej! jag ville bara tacka för snabba och kunniga svar!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 11 feb-07 kl 17:56 »
när det är lamningstider på gång så är det också bra att ha nattbelysning så man kan ha koll på dem utan att behöva störa så mycket...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 11 feb-07 kl 21:43 »
Jag tycker det var intressant som Henning skrev om lamningstidpunkten. Nu är ju inte mina 4 tackor direkt något statistiskt underlag  ;) men två av dem lammade vid 4-5 på morgonen, och två tidig kväll.

Jag har inte beckmörkt på natten, det finns en "nattlampa" i andra änden på logen, men nästintill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser