Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stångande bagge  (läst 4880 gånger)

Fårbonne

Stångande bagge
« skrivet: 08 maj-13 kl 22:57 »
Är rätt ny på detta med får. Har en värmlandsbagge på ett år som känns lite elak. Är så att när man går in i hagen så kommer han och vill bli kliad o kjelad med. Men sen när man har gjort det och är på väg ut ur hagen tar han sats och stångar en bakifrån.. Han kan även vara på o knuffa på en när man matar Alla fåren. Han går ihop med både tackor och lamm. Detta började han med nu under vintern. Tackorna har lammat under dom sista tre veckorna. Vad gör man tycker ni, tar bort han??

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stångande bagge
« Svar #1 skrivet: 08 maj-13 kl 23:33 »
Det enda jag kan säga är att man kliar och kelar aldrig med en bagge så sluta med det. Prova att ta en tunn björkgren eller två i knippe med dig i hagen och om han rusar fram för att stångas vänd dig mot honom och vifta med riset. Slutar han inte så snärta till med riset på nosen. Detta funkar här, har alltid med mig ris ut i hagen när baggen är där.
Är han snäll mot tackorna och lammen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

zzaga

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 maj-13 kl 00:54 »
Vi gjorde samma misstag med vår bagge (gute). Han var väldigt kelig och gosig men började sen "puffas" mer och mer och sen började han ta sats för att anfalla.
Jag skällde ut vår bagge (ungefär som en väldigt arg sjöman...) och sedan dess kelar jag aldrig med honom. Han har vid några fåtal tillfällen efter det kommit fram för att
nosa och backar sedan och får då samma behandling som innan (skäll med andra ord). Det har tagit någon månad eller så men nu går det bättre :)

Fårbonne

« Svar #3 skrivet: 09 maj-13 kl 08:12 »
jo han är snäll mot både tackor o lamm. visst händer det att han stångar dom med, med det ä mer på knuffstadiet. får väll försöka knäppa han på näsan om han kommer....

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-13 kl 09:28 »
Jag litar aldrig på att en bagge är "snäll", det gäller att ha ögon i nackan. Han kan vara lugn och fin i en månad men kan sedan trigas på ett ögonblick att stångas. Det är frestande att gosa med baggar eftersom de kommer och söker kontakt men jag har slutat med det, tycker att det snarast förvärrar negativa beteenden. När någon annan skall in i hagen brukar jag av säkerhetsskäl gå in först för att koppla baggen med ett grimskaft, det gäller även perioder när han är lugn.
Men jag tycker inte att hans beteenden skall kallas snällt/elakt. Baggen följer bara sina instinkter och triggas att stångas av vissa saker. Tex går jag inte rakt mot baggen om jag skall fram till honom, jag tar en liten rundsväng så att jag kommer från sidan. Likaså tycker jag att häftiga kroppsrörelser kan trigga.
Vår nuvarande baggen har lyckats stångat mig en gång i baken. Några gånger har han rusat mot mig och då motar jag honom med ena handen och ger honom en lätt örfil med den andra. Då kommer han av sig.
Vissa hävdar att man kan dominera sin bagge genom att tex lägga ner honom på backen och hålla tills han blir lugn. Eller än värre använda andra typer av våld. Jag tror inte på det, baggar är baggar. Blir en bagge helt omöjlig är det nog slakt som gäller snarare än dominansförsök. Men det har inte hänt oss ännu.

Mitt tips är att lära känna (vänja dig vid) din bagge och hantera honom därefter och med respekt. Blir han för djälvlig så är det bättre att slakta och satsa på en ny.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-13 kl 09:43 »
Inte skall man sluta att gosa med baggar! Men du skall givetvis inte trigga igång hans stångbeteende genom att buffa/knacka honom i pannan. Jag har gosat med alla baggar vi haft och bara blivit stångad en gång av en fjolårsbagge som jag missbedömde. I början, och alltid om man inte kan ta en smäll, gäller att ha ögon i nacken. Det räcker oftast att ta ögonkontakt och prata/lyfta ett varnande finger, steg två är en lätt örfil (från sidan) och som sista steg välter/slänger man baggen på rygg. Baggar/unga djur lär sig fort vad som gäller. Har bara misslyckats med en gammal tacka som gått som hund i en familj, och inte kunde ta att man gick ifrån henne efter lite kliande. Hon hade så totalt tappat sitt rätta fårbeteende att hon höll på att bli ihjälstångad av baggen.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-13 kl 10:35 »
och som sista steg välter/slänger man baggen på rygg. Baggar/unga djur lär sig fort vad som gäller.

Hur välter/slänger omkull man en fullstor bagge som är stångningsbenägen  ???
Det klarar ju jag som är en fullvuxen karl av men många som skriver här orkar ju inte ens lyfta klövarna när dom ska verka fåren, hur ska dom lägga omkull en bagge ?

Lägg gärna in en instruktionsvideo  :D

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-13 kl 11:08 »
Mitt råd; sluta gulla med honom,koncentrera dig på lammen istället. Han lugnar ner sig! Knäpp honom inte på näsan - det ger bara fel signaler. Knuffa eller tackla honom fr sidan(bogen) så hårt att han tappar balansen utan att ramla...stampa hårt i marken,sträck på dig så att du bli stor >:D

Ett par såna behandlingar - konsekvent - utan kel och han kommer hålla sig undan. Inget djur tycker det är behagligt. Det här är inte misshandel utan att ett sätt för dig att markera vad du accepterar. Får är inte korkade,tvärtom är de mkt smarta djur som tar alla tillfällen i akt att på gobitar och stiga i rang. När han förstått att du inte är där för att kela med honom kommar han att tappa intesset till slut,tackor & lamm borde vara hans gebit!
När han blir äldre och inte bryr sig om dig kan du kela honom under hakan om han uppför sig bra,annars har han inte förtjänat nåt kel.

Visst,det är lätt för oss att ge dig råd,som inte träffat baggen. Men som nybörjare vill man gärna vara kompis med alla sina får och just baggen är den du ska ignorera. Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-13 kl 11:12 »
Glömde att varna Fårbonne. Tänk på att både bagge och tackor blir mer beskyddande när det finns lamm. Det kan göra att baggen vill vakta sin flock hårdare, men även att tackor som har varit hur snälla som helst tjongar till. Har du barn i "rätt" höjd som är med kan det bli farligt.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 maj-13 kl 11:18 »
Vi hade en flaskuppfödd bagge som blev allt mer opålitlig. Gick man runt i hagen så kom han flygande rätt vad det är. Frun slutade helt gå in till fåren för hon var livrädd. Jag provade lite av alla 'goda råd' om att försöka dominera honom till underkastelse genom att slänga honom på rygg och allt vad det nu var man skulle göra, men det blev bara värre.

Så det fick bli ett skott i pannan. Dels med tanke på att jag inte håller på och köper mat och är snäll vid djur och tacken är att man ska vara livrädd för dom, och dels med tanke på att kompisars barn kanske får för sig att gå in till fåren för att gosa med lammen. Inte så kul om en bagge kommer i full fart och stångar ner en 2-åring.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-13 kl 11:19 »
Jo du RaggarBonden, en stor Texel kan bli svettigt ;D Principen är dock att låta djuret förstå att det är du som bestämmer, då behöver du inte vara stark. Tänk på vad en Bordercollie klarar bara med ögonen.

Fårbonne

« Svar #11 skrivet: 09 maj-13 kl 23:27 »
Kul o läsa vad alla tycker.. Ska sluta gulla o visa mer att ja bestämmer så får vi se hur det går.. Annars tar jag bort han. Vill att alla skall känna sig säkra när dom är inne i hagen... Får även passa på o tacka för era erfarenheter..

TOR

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 14 maj-13 kl 20:10 »
Har växt upp med att höra och lära att inte kela med baggar. Har inte lyssnat, utan det har vi gjort med våra små egna baggar. Men vi har också haft hand om separata baggrupper som aldrig gått med våra tackor. De mejade gärna ner allt som kom inom attackradie, i hanteringsfålla, i hörn i hagen.
Tror inte att man ska säga nej, el ja så bestämt, utan baggar är olika. Vissa verkar utveckla tidigare eller har större lusta att stångas och bli mer översexuella och omrikta och hävda sig mot andra arter. Vi har haft baggar som både varit "snälla" som lamm för att sen testa mer och på dem är det som med hundar, man får läsa språket. Om man studerar dem när de är små och hoppar och stångas ser man ofta vilka som kan bli stångare. Och även om man har hund.
Din bagge borde ha gett signaler när du "kelat" som tyder på att han kommer att testa; kroppshållning med huvudet ner, skaka av kliandet på huvudet, ställa sig och ta plats, då vi människor tror att han står still för at bli kliad, men han "spänner sig" lite "vänligt, kanske emellan dig och tackor, blicken när du ställer dig upp och ska gå etc.
Vi kan kela med vissa, men inser att alla blir inte "kelgrisar". Vi har dock haft två genomsnälla "kelgrisar" som oavsett vuxen el ung aldrig varit dum, som man kunnat vända ryggen till i alla lägen, och känner till fler sådana fall.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 14 maj-13 kl 22:13 »
Hur välter/slänger omkull man en fullstor bagge som är stångningsbenägen  ???
Det klarar ju jag som är en fullvuxen karl av men många som skriver här orkar ju inte ens lyfta klövarna när dom ska verka fåren, hur ska dom lägga omkull en bagge ?

Lägg gärna in en instruktionsvideo  :D

RaggarBonden  8)

Det är teknik inte styrka att välta en bagge, titta på en klippare som välter ett får för att klippa, det går jätte smidigt med rätt teknik.

Jag kelar med min bagge och han vet att han inte ska stånga mig men vist jag har alltid ett öga på honom. I år har vi ett bagglamm som ska till slakt, han har redan nu vid 2 mårdens ålder börja ta alla tillfällen att stångas. När hans bror ställer sig bredvid mig som även min bagge gör för att bli kliad så brodern bara en tanke i huvudet att stångas, ändå får dom lika mycket uppmärksamhet.  Han som stångas kommer att hamna i frysboxen det är inget att diskutera.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 maj-13 kl 23:09 »
Skönt att höra att det är fler som tycker baggar är väl värda att lära känna.  :)

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 15 maj-13 kl 08:40 »

Jag kelar med min bagge och han vet att han inte ska stånga mig men vist jag har alltid ett öga på honom. I år har vi ett bagglamm som ska till slakt, han har redan nu vid 2 mårdens ålder börja ta alla tillfällen att stångas. När hans bror ställer sig bredvid mig som även min bagge gör för att bli kliad så brodern bara en tanke i huvudet att stångas, ändå får dom lika mycket uppmärksamhet.  Han som stångas kommer att hamna i frysboxen det är inget att diskutera.

Håller med Lorita... Jag kelar också med mina baggar,men bara om de är snälla. Vissa individer vill BARA stångas - inte kela alls. Mina baggar har horn,de fastanar lätt i kläderna,de får absolut inte ens buffas kärleksfullt med mig. De MÅSTE hålla ett säkerhetsavstånd,alltid!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Alvbåge

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 22 maj-13 kl 16:07 »
Baggar kan behöva "uppfostras". Typ som hundar.  :P
Sätt den på rumpan som när du ska klippa'n. Hjälper inte det, eller något av alla andra bra råd som kommit här, så är det väl bara att slakta honom.
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

ulfg

« Svar #17 skrivet: 02 jun-13 kl 08:10 »
Min erfarenhet är att baggar kan vara fantastiska och fina personligheter, om än något enkelspåriga.
Men får är flockdjur och det kan bara finnas en enda ledare. Därför måste man alltid dominera baggen. Vara störst och starkast. Jag klappar och kliar honom varje gång jag går till flocken. Men ett par gånger om året knuffar jag bort honom genom att knäa honom på sidorna så han tvingas backa och vända om. Bara för att demonstrera min makt och att det är jag som bestämmer när vi skall umgås eller ej. Flockdjur går på dominans och hierarki. Tänk på hundar eller skolgårdar...
Detta funkar på min bagge som är jättestor och jättesnäll. Andra, tuffare baggar kan man kanske inte umgås med på detta sätt. Då gäller bara respekt och distans.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1845 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser