Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marktäcka med ströbädd  (läst 2667 gånger)

Mickel

• Dalarna
Marktäcka med ströbädd
« skrivet: 07 maj-13 kl 20:47 »
Ska snart ut med vinterns ströbädd av halm från fårhuset. Även hö/halmbädden från hönshuset skall ut. Jag funderar om jag kan lägga detta som marktäckning i grönsakslandet. Blir det för kraftigt? Om jag täcker där jag har näringskrävande sorter, kål t.ex. Det är ju ganska "impregnerat" det som kommer från hönsen. Kanske något lindrigare med "fårbädden". Vad tror ni? Törs jag lägga på? Eller ska jag sprida det över en större yta?  :-\

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Marktäcka med ströbädd
« Svar #1 skrivet: 08 maj-13 kl 11:08 »
Jag har burit ut fårens ströbädd och odlat potatis direkt i den. Det har funkat. Så du borde kunna marktäcka med den som du skriver. Hönsens bädd behöver du nog sprida över större yta eller blanda upp ordentligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Angua

SV: Marktäcka med ströbädd
« Svar #2 skrivet: 08 maj-13 kl 16:46 »
jag använde halmbädden från hästarna som marktäckning förra året, det fungerade bra. Fått fantastiskt fin jord :) Kommer göra samma sak i år igen, fast jag har haft halmpellets i år, men kompletterar med kasserat hö och halm. Om det är väldigt koncentrerat så kanske det går att blanda ihop eller lägga med gammalt hö och halm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser