Jo, håning, men fungerar det med billig variant så är jag nöjd

En granne hade ett fint köpeaggregat med solcell. Så kom någon och tyckte att det passade bättre någon annan stans. Det kommer nog inte att hända med mitt snikbygge

Fördelen även om man har en för liten solcell är att det är kräm under dagen i alla fall.
Torbjörn, som du skriver påverkar verkningsgraden, förlusten vid vegetationsjordning, pulsfrekvens osv. Likaså instrålning, placering och batteriets kvalitet. Tror att Halte valt rätt, men i mitt fall är det bara ett aggregat på 2,5 J som skall drivas. Men det är bara att mäta, och då förslagsvis spänningen över batteriet några dagar i rad till att börja med. Det vore kul att veta hur det går.
Halte, fint aggregat. Nej du förstör inte aggregatet men du kan koka torrt batteriet om en 18W solcell är kopplad utan laddrelä och inget tar ström från batteriet. Om batteriet blir fulladdat och solcellen ökar spänningen över 15v så blir det vätgas och syrgas av vattnet i batteriet. Men det kommer nog inte att hända. Kolla för säkerhets skull med en voltmätare, och framför allt så vi får reda på hur bra det går