Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  18 watts solcellspanel  (läst 8438 gånger)

Halte

• Gäst
18 watts solcellspanel
« skrivet: 07 maj-13 kl 18:54 »
Hejsan
Någon som vet om en 18 watts solcellspanel gör någon större skillnad med batteritiden om man kopplar den till ett bilbatteri som driver ett elstängselaggregat?

Kan inte hitta ngt om förbrukning på aggregatet men om någon kan komma med en väldigt ungefärlig uppskattning vore det hyggligt..
Det är ett av de större batteriaggregaten, på typ 6 joule.

Gör en sådan panel ngn nytta alls eller är der bortkastade pengar?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: 18 watts solcellspanel
« Svar #1 skrivet: 07 maj-13 kl 19:13 »
Om jag inte har fått det helt om bakfoten, så skickar ett 6 joule aggregat iväg 6 joule vid varje stöt. Om den skickade iväg en stöt varje sekund som jordades (tror mina knäpper var tredje) så skulle det gå åt 6 watt. Då skulle du klara dig på bara solcellsladdning om det var 8 timmar sol per dag. Så jag tror att din solcell klarar det galant, lite overkill enligt mig.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 maj-13 kl 19:24 »
Sweet.. Jula hade en panel för 595 kr.. Skulle vara underbart att slippa det där jävla batteriladdandet.

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-13 kl 19:27 »
Kan väll inte vara   bara ha en sol cells panel på minimikrav som bara klarar aggregatet är det inte bättre att ha lite över kapacitet för att ladda batteriet också? Obs bara en undran
« Senast ändrad: 07 maj-13 kl 19:38 av håning »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-13 kl 19:39 »
Låter bra, jag har köpt ett lite klenare (6W) på biltema för 300kr som jag skall koppla ihop. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/

Tror inte det är någon risk för överladdning om du har ett stort batteri, men kolla för säkerhets skull om det är torrt och soligt ett antal dagar i följd. Egentligen skall man ha laddregulator, men det slipper jag som har valt ett som är klenare ;D

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 19:42 »
Låter bra, jag har köpt ett lite klenare (6W) på biltema för 300kr som jag skall koppla ihop. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/

Tror inte det är någon risk för överladdning om du har ett stort batteri, men kolla för säkerhets skull om det är torrt och soligt ett antal dagar i följd. Egentligen skall man ha laddregulator, men det slipper jag som har valt ett som är klenare ;D

Heter det inte  att snålheten bedrar  ;D

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 07 maj-13 kl 19:51 »
Räkna med att en batteridriven stängselapparat har ungefär 50 % verkningsgrad, så om den har en maximal utenergi på 6 J och ger knappt en puls per sekund så kan den nog dra omkring 10-12 W. Eftersom de brukar dra ström ganska stötvis från batteriet så är det svårt att mäta upp den verkliga strömförbrukningen med en vanlig multimeter, den fladdrar bara och bestämmer sig aldrig för något värde.

Många batteridrivna stängselapparater har dock funktioner för att antingen återvinna energi som "inte går åt" ur stängselpulsen eller för att automatiskt dra ner laddenergin när den är ansluten till ett stängsel i bra skick som inte lastar ner så hårt.

En hel del apparater är också förberedda för anslutning till solcell och har inbyggd laddningsregulator för detta ändamål, t ex Alfa Laval 2000B och 4000B som väl inte säljs nu längre men fanns på marknaden ungefär 1994-2006. På dessa ska solcellen INTE kopplas direkt till batteriet, utan den ska anslutas till en särskild skruvplint inne i stängselapparaten.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 maj-13 kl 20:05 »
Nu hänger jag inte med.. blr jag alltså inte koppla ihop batteri/aggregat med solcellspanelen?

Förstör man aggregatet eller?

Typ detta aggregat är det:
http://se.lgprodukter.se/product.html/rutland-esb-375?category_id=44

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 maj-13 kl 20:29 »
Jo, håning, men fungerar det med billig variant så är jag nöjd :) En granne hade ett fint köpeaggregat med solcell. Så kom någon och tyckte att det passade bättre någon annan stans. Det kommer nog inte att hända med mitt snikbygge ;D Fördelen även om man har en för liten solcell är att det är kräm under dagen i alla fall.

Torbjörn, som du skriver påverkar verkningsgraden, förlusten vid vegetationsjordning, pulsfrekvens osv. Likaså instrålning, placering och batteriets kvalitet. Tror att Halte valt rätt, men i mitt fall är det bara ett aggregat på 2,5 J som skall drivas. Men det är bara att mäta, och då förslagsvis spänningen över batteriet några dagar i rad till att börja med. Det vore kul att veta hur det går.

Halte, fint aggregat. Nej du förstör inte aggregatet men du kan koka torrt batteriet om en 18W solcell är kopplad utan laddrelä och inget tar ström från batteriet. Om batteriet blir fulladdat och solcellen ökar spänningen över 15v så blir det vätgas och syrgas av vattnet i batteriet. Men det kommer nog inte att hända. Kolla för säkerhets skull med en voltmätare, och framför allt så vi får reda på hur bra det går ;D

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 maj-13 kl 09:10 »
Den här såg ju faktiskt än mer intressant ut! Med inbyggt laddningsrelä och stativ.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31632/

Förvisso gav den några watt mindre än den från Biltema men det räcker kanske ändå. Fördelen med denna är ju att den är ganska lätt att få helt vattentät med.. Bara en silikonsträng i kanten mellan väska och solcell så borde inte vatten vara ngt problem.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 08 maj-13 kl 11:07 »
Jag tycker den ser lite sladdrig ut, men kanske. Tror att din första tanke, kanske kompletterad med en sådan här regulator för 150kr ger ett riktigt bra paket: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-31635/

Lycka till, mät och rapportera ;)

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 maj-13 kl 11:13 »
JO, problemet var att Julas solpanel är slut i hela landet och de kan inte säga när den kommer in igen.. Kan komma in i morgon eller inte alls, typ..

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 08 maj-13 kl 11:28 »
Här har du en sida: http://solarlab.se/solpanel/solceller-25w-poly.html

Kanske bättre kvalitet än Jula... I alla fall mer att välja på.

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 maj-13 kl 14:43 »
Det fick bli 2st på 6watt istället ifrån biltema.. Borde funka om man kopplar in båda till samma batteri

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 maj-13 kl 10:51 »
Hur mäter jag upp för att kolla om den funkar? Tycker inte det gjorde någon skillnad alls ppå batteritiden

torbjorn

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 12 maj-13 kl 12:40 »
Ett sätt är att mäta batterispänningen med en digitalmultimeter och kolla om den ökar (förmodligen bara några tiondels volt) när du kopplar in solcellen och minskar, eventuellt med några minuters fördröjning, när du kopplar bort den.

Du kan också ta en digitalmultimeter ställd för strömmätning och ansluta i serie med solcellen för att se vad den levererar för ström. Då kan du också kolla att det inte flyter bakström från batteriet till solcellen i mörker.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-13 kl 13:25 »
Jag har bara kopplat in en 6w från biltema till ett 80 Ah batteri för att se hur det funkar innan det åker ut i ett bete. Gjorde det igår och det rör sig om hundradelar när solen kommer fram. Glömde kolla om det är bakström, tack Torbjörn.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 12 maj-13 kl 14:25 »
Blev nyfiken så jag gick ut och mätte. Biltemas 6W läcker inte bakåt vid mörker. Däremot blev jag besviken på effekten. Vid direkt sol får jag bara 1W och vid diffust (solen i moln) 0,2W. Reklamation! Märkte också en, för mig som inte är påläst på solceller, konstig effekt. När jag skuggar 10% av ytan kan jag förlora 90% av effekten. Det gäller alltså verkligen att placera den rätt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 12 jul-13 kl 13:52 »
När jag skuggar 10% av ytan kan jag förlora 90% av effekten. Det gäller alltså verkligen att placera den rätt.

Det är fullt normalt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 jul-13 kl 20:15 »
Mina ligger inne i verktygsboden nu.. där gör de lika mkt nytta som inkopplade till batteriet.
En lärdom för övriga sim är inne på samma spår som jag. . Gör det inte, enklaret att bara elda upp 800 spänn istället så slipper man reskostnaden till Biltema. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser