Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katt och hund  (läst 1704 gånger)

alfredsson

• Västergötland
katt och hund
« skrivet: 06 maj-13 kl 18:01 »
Katter som har dålig erfarenhet av hundar.
Hur få de acceptera snäll hund, som iofs jagar dem i tron att de vill leka. Han tror det om alla djur iofs, inkl älgar och hästar

hånung

• Gäst
SV: katt och hund
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 18:34 »
Då kanske han ska va kopplad fram över  :)

alfredsson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-13 kl 10:18 »
Vill inte ha ett onodigt svar.

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-13 kl 10:27 »
Om det var onödigt svar så var för fråga över huvetaget  bättre du löser problemet då med din hund och katt . Ja gav dig bara ett råd att du kanske skulle ha den hund kopplad till en början men  det förstod du naturligtvis inte .Och det kanske man inte ska begära häller med tanke på dit svar .

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 maj-13 kl 10:29 »
Det finns antagligen bara ett sätt att få katterna att acceptera hunden. Att lära hunden att låta bli katterna, alternativt ha den kopplad. (Detdär med att din hund skulle jaga efter vilda djur för att leka med dem, kan du fullständigt slå ur hågen, så funkar det ytterst sällan. Håll ordning på din hund i skog och mark!)

Rossbo

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-13 kl 11:35 »
Katter är som de är. Har de dålig erfarenhet av hund så skall du som hundägare se till att de får bra erfarenhet av din hund. Vi köpte ett hus med tillhörande katter som var tydligen illa behandlade av sin ägare och hans hundar. Har aldrig set djur som var så skärrade. De hade inget tillit för någon.  Vi hade då en Jack Russel hund som visade sig inte ville ha några katter på tomten, men han fick lära sig snabbt. Varje gång innan han ens satte fart efter katterna så sa jag ifrån på skarpen och han snabbt har fattat att det var inte lönt att ens försöka och jaga dem. Det tog några månader och sedan sov dem tillsammanns i en skön hög.
Jag tror på att fostra djur man har omkring sig och visa dem respekt så att de kan lära sig tillit till andra djur och människor. Skulle aldrig kunna tänka mig att låta hunden jaga vilt för att leka. Din hund och hans beteende är ditt ansvar.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 27 maj-13 kl 12:11 »
Katter som har dålig erfarenhet av hundar.
Hur få de acceptera snäll hund, som iofs jagar dem i tron att de vill leka. Han tror det om alla djur iofs, inkl älgar och hästar
Katterna vet ju inte att hunden är snäll. Låt inte hunden jaga dem utan lär hen bekanta sig med dem på en stillsam nivå och lära sig deras signaler som inte liknar hundens egna i alla lägen. Och om katterna varl först så ska hunden rätta in sig inte tvärtom.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Deniseness

• Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
« Svar #7 skrivet: 27 maj-13 kl 12:34 »
Vi tog hand om en katt som var livrädd för hundar, samtidigt som vår ena hund var valp och gärna ville bekanta sig med (och jaga) katten. Katten var iofs smart nog att inte springa iväg, utan stannade kvar och fräste bort hunden. Den andra hunden struntar däremot totalt i katter. Det enda jag tror fungerar är att ge det tid, att ge katten tid att förstå sig på hundarna. Och så gott det går försöka undvika situationer där hunden skrämmer katten. Kanske försöka ge katten möjlighet till säkra platser? Satte upp en stege mot altan där katterna kunde klättra upp och sitta på varsin bräda, på säker höjd men ändå nära hundarna. Det tog nästan ett år innan han började (nästan) lita på unga hunden och förstod att han till och med har ett övertag mot den, medan den fattade långt tidigare än så att man kan möta den äldre hunden i farstun ganska riskfritt....
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

alfredsson

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 maj-13 kl 23:39 »
Flera nivaer pa svaren har.
Svarar sjalv ett par kommentarer. Varfor skrivs det  .... "jaga vilt"? Har inte skrivit det. Att ta for givet att man ar ute i skog och mark utifran vad jag skrev, tja,  .... inga andra kommentarer an, TACK. Bra att veta vilka inlagg jag ej skall slosa tid pa att lasa.
Skrev ...."vill leka med alg och hastar", .... DARFOR vi var i slottsskogen, dar de bl a har algar och hastar. Just dessa var han ivrig att komma in till och leka. SKRIVER leka eftersom det ar det enda han vill.
Precis som alla har, har jag mycket att lara om katter och hundar. DOCK. Mina katter kanner jag. Hunden ar annu ej min. Fast har passat honom sa ofta under sa lang tid att jag kanner honom tillrackligt for att ga i slottsskogen. Han har varit hemma hos mig, dar det finns flera hastar som ofta gar utan stangsel mellan dem. Visst, forsta gangen ville han ju vara med dem. Men nu vet han att han ej far.
Har ingen erfarenhet att ha katter och hundar boende tillsammans.
TACKAR OCKSA, Deniseness och Christelle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 4 användare
krokodil, Ollefund, Själv är bäste dräng, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser