Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märka lamm, brickor mm??!!  (läst 2817 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Märka lamm, brickor mm??!!
« skrivet: 05 maj-13 kl 22:18 »
Vi ska skicka in en anmälan om djurhållning till Jordbruksverket ang våra får. Tänkte samtidigt beställa märkutrustning.
Vilka brickor brukar ni använda till Era lamm? Bäst och smidigast att hantera, hållbarhet osv? De är knappt 1 mån gamla nu och tänkte märka innan betet...

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Märka lamm, brickor mm??!!
« Svar #1 skrivet: 05 maj-13 kl 22:27 »
Har hört en del gott om dom här ..  http://www.hundenochherden.se/autoflat/397-0
vi har använt stallmästaren micro  , nästa gång blir de autoflat.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-13 kl 23:03 »
Varför byta från micro till autoflat?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-13 kl 23:45 »
Vi ska skicka in en anmälan om djurhållning till Jordbruksverket ang våra får. Tänkte samtidigt beställa märkutrustning.
Stalljournal för får också då kanske, om ni inte har kvar den tidigare  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #4 skrivet: 06 maj-13 kl 06:53 »
Tackar för svar! Autoflat verkar ju smidig i o m att de går av om de fastnar e.dyl. Har ni använt manuell eller automatisk tång? Spelar det någon roll? Var ju viss prisskillnad men....  :-\

Journalen också! Tack för påminnelsen Grimla!  :)

Vid vilken ålder har ni märkt era lamm?

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 06 maj-13 kl 07:28 »
Detta är en svår fråga som det finns jättemånga svar på. Om du har många får o får många lamm kan det vara en fördel att använda lite störra brickor där numrena är tydligare att se. Om man inte har så många o kan känna igen dom så kan de små märken vara bra. Man skall också tänka på hur tången är. Vissa har rykte om sig att vara svåra att hantera. hårda att trycka ihop o har man en liten hand kan vissa vara helt ohanterbara. Vissa tänger har svårt att släppa brickorna när väl märket sitter fast med risk för skador när lammet sprätter till. Mycket att tänka på!
När jag skulle välja föll mitt val på micromärken då märkena är små, tången lätt att trycka ihop och släpper så snart man har tryckt ihop märket. Jag är mycket nöjd med den tången och av alla de märken som jag har satt rätt: Altså från baksidan av örat o in så att spetsen sitter inuti örat har jag inte haft några missöden alls varemot de märken som jag satte så spetsen gick från insidan örat o ut på baksidan har nästan alla fastnat i fårnätet o rivit sönder örat (så gör jag ju absolut aldrig igen). Jag är mycket nöjd med micromärken men har också lärd att det är mycket viktigt att följa anvisningarna mycket noga.
Lycka till med märkningen
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 06 maj-13 kl 08:37 »
Jag har beställt Autoflat som i länken ovan. Dock fick jag ingen användarhandledning med i paketet, varesig med tång eller brickor. Finns det någon bra länk som visar hur man gör? Ska taggen gå ut på insidan örat eller baksidan? Var ska man sätta själva taggen? När jag känner på ett lammöra så har den ju en tydlig "ås" mitt i örat, ska man vara på ovansidan eller undersidan? Ska bygeln gå ut på ovansidan eller undersidan? Spontant så känns det ju som undersidan, men jag har sett när folk har sådana där aluminiummärken att de sitter på ovansidan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #7 skrivet: 06 maj-13 kl 09:00 »
Vi använder Combi micro med atomattång. Tången är lite för stor för min hand så den är lite besvärlig men funktionen är mycket bra. Den skjuter snabbt fast märket i örat. Pluppen ska vara inne i örat, det gäller nog på alla märken. Eftersom dragningskraften gör att märket faller nedåt är det snällast för lammet att sätta den i underkant så den hänger ner mot marken. Placera den under åsen (som Ylven nämner) som är en blodådra. Mina inköpta tackor har Pathorten satta i överkant på örat. Det har blivit fula i hack där de fallit in mot örat som format sig och vuxit efter märket. Första sommaren var det blodigt och sårigt pga det men nu har de inga besvär.

Gunhild

« Svar #8 skrivet: 08 maj-13 kl 07:18 »
Väljer man micro märken bör man sätta dem på ovansidan annars är det omöjligt att läsa av id nr. Vi har provat alla märken nu och kommit fram till att de bästa är den nya micro märken pga lättast att sätta, lätta att läsa av trotts att de är små, vi har inte haft lika många som slitit sönder eller tappat märken. De är även ett billigare alternativ. Tången är den som jag har lättast att använda. Jag märker alltid lammen inom tre dagar, då vet jag vilket lamm som tillhör vilken tacka samt att det är lättare för mig, ser ingen anledning med att vänta med märkningen.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #9 skrivet: 08 maj-13 kl 07:27 »
Väljer man micro märken bör man sätta dem på ovansidan annars är det omöjligt att läsa av id nr. Vi har provat alla märken nu och kommit fram till att de bästa är den nya micro märken pga lättast att sätta, lätta att läsa av trotts att de är små, vi har inte haft lika många som slitit sönder eller tappat märken. De är även ett billigare alternativ. Tången är den som jag har lättast att använda. Jag märker alltid lammen inom tre dagar, då vet jag vilket lamm som tillhör vilken tacka samt att det är lättare för mig, ser ingen anledning med att vänta med märkningen.
"Bör man sätta dom på ovansidan" är väl lite fel uttryckt. Man kan göra det om man tycker det är ett måste att kunna se numret framifrån men annars som en annan skrev ovanför så var det inte så bra. Att sätta brickorna som föreskrivit har jag lärd av erfarenhet är det bästa.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 08 maj-13 kl 08:03 »
Det har ju berättats här om en del fall när tackorna blivit aggressiva mot sina öronmärkta lamm, alternativt stött bort dem om man märker dem tidigt. Om man inte har så många lamm så känns det som en god idé att vänta tills de blir någon månad och inte riskerar att bli flasklamm, både för att tackan verkar mindre känslig om sitt lamm och för att lammet klarar sig på annan mat om så skulle vara. Mina lamm är dessutom så små när de är nyfödda att jag inte kan tänka mig att sätta märken i deras mjuka små öron...

Gunhild

« Svar #11 skrivet: 11 maj-13 kl 20:27 »
Vi föder upp runt 150 lamm om året. De märks många gånger direkt efter lammning och jag har aldrig varit med om att en tacka inte har accepterat sitt lamm efter märkning! Förtydling angående nummret upp på örat. När ett lamm står i vågburen och nummret skall läsas av är deras instinkt att böja ner huvudet ifrån den som ska läsa av öronnummret. Därför skall märket vändas så att individnummret är bakåt/uppåt på huvudet, så ni slipper böja upp huvudet på varje lamm!

Björntorparn

• Närke
« Svar #12 skrivet: 22 maj-13 kl 11:19 »
Hej på er.
Tänkte att jag skulle höra med er om det är någon som använt autoflat i år ? och i såfall, hur ni tycker att dom fungerade.
Jag är nämligen lite sugen på att byta från Micro till dessa, just på grund att dom öppnar sig om dom fastnar någonstans.
Men tänkte att jag skulle höra med er först. köper den manuella tången då, så är det någon som använt den så är det med intressant.
Mvh Tomas

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 22 maj-13 kl 12:46 »
Jag har köpt dem. Dock har jag bara satt dit ett märke ännu, men det gick bra. Ett problem som jag ser är att man inte ser numret framifrån om man sätter bygeln under örat, men det lär vara bra om man har dem i hanteringsränna har jag hört. Det blev inga problem med örat och märket är inte sönderdraget. De är ju inte så stora heller, så att de tynger ner de små mjuka lammöronen. Jag har förresten också den manuella tången.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser