Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med hönan som vill ruva?  (läst 5439 gånger)

mli79

• Skåne
Vad ska jag göra med hönan som vill ruva?
« skrivet: 04 maj-13 kl 18:01 »
Ja som frågan lyder så har jag en höna som flera dagar har tagit god tid på sig i värpredet och som inte gärna vill flytta sig. Hitintills har det inte varit några problem, jag har tagit äggen ändå.  Men nu är hon riktigt sur och har inte flyttat sig på hela dagen från värpredet. Jag känner mig lite taskig som tar hennes ägg, men om jag inte vill att hon ska ruva vad ska jag göra annars? Och om hon nu verkligen vill ruva så känns det inte direkt optimalt att hon ligger som nu på endast ett ägg.. Har bara tre hönor, har inte planerat för kycklingar, men kan tänka mig ett par stycken om hönan mår bra av att ruva.
Hur ska jag se till att hon får ett bra antal ägg, som är lika gamla? Flytta henne nu, samla lite ägg ett par dagar och spara i kylen för att lägga in hos henne nästa gång hon visar att hon vill ruva? Var inte alls beredd på detta, Brahmor skulle ju inte vara så värpvilliga, så jag har inte alls läst i mig på hur man gör...
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Vad ska jag göra med hönan som vill ruva?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-13 kl 18:29 »
Ja som frågan lyder så har jag en höna som flera dagar har tagit god tid på sig i värpredet och som inte gärna vill flytta sig. Hitintills har det inte varit några problem, jag har tagit äggen ändå.  Men nu är hon riktigt sur och har inte flyttat sig på hela dagen från värpredet. Jag känner mig lite taskig som tar hennes ägg, men om jag inte vill att hon ska ruva vad ska jag göra annars? Och om hon nu verkligen vill ruva så känns det inte direkt optimalt att hon ligger som nu på endast ett ägg.. Har bara tre hönor, har inte planerat för kycklingar, men kan tänka mig ett par stycken om hönan mår bra av att ruva.
Hur ska jag se till att hon får ett bra antal ägg, som är lika gamla? Flytta henne nu, samla lite ägg ett par dagar och spara i kylen för att lägga in hos henne nästa gång hon visar att hon vill ruva? Var inte alls beredd på detta, Brahmor skulle ju inte vara så värpvilliga, så jag har inte alls läst i mig på hur man gör...

Har du inget emot kycklingar så hade jag låtit stackaren ruva.. Låt henne ligga på ett plastägg (eller golfboll) tills du har sparat ihop några ägg att peta in under henne. Går bra att förvara dem i kylen, men låt dem stå i rumstemp innan du lägger dem under henne så de inte är iskalla. På så sätt hinner du också se om hon är "seriös", det kan hända att hon kanske bara ligger på plastägget ett par dagar och sen kliver av.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-13 kl 18:44 »
Låt henne ruva. Det är jätte mysigt ed små kycklingar :)
Om du har 3 hönor som värper så kan du låte äggen ligga kvar på 2-3 dagar har du fått i hop lagom många ägg. Eller så kan du plocka in dom men INTE I KYLEN. Ägg som ska kläckas ska förvaras 12-15 grader helst.  Ha dom liggande i en ägg kartong och vänd äggen 1-2 gånger dagligen tills du fått i hop så många ägg du vill ha. 6-10 ägg är lagom till en höna.

Ibland kan det behövas en bur runt ruvhönan och redet så att de andra inte fortsätter lägga ägg där. Då kommer hönan tillslut ligga på ett ägg berg och det blir oftast inte så bra kläck resultat.

Lycka till!

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 maj-13 kl 19:07 »
Tack för snabba svar!! Ja, då får surhönan ruva bäst hon vill :) Om hon får ligga på ägget hon värpt idag, så kan jag plocka ägg från de andra i två-tre dagar, sen testa att flytta henne. Ligger hon kvar efter flytten så petar jag till de andra äggen under henne. Frågan är bara vart jag ska göra av henne... Mitt hönshus är litet, har två värpreden. I det ena bor en katt, vilket kanske inte är optimalt med tanke på små kycklingar. Hur bra är mamman på att beskydda de små? Sen är dessutom hönshuset ovan mark, med en stege ner i en mindre hönsgård, med utgång till det fria. Vart ska jag göra av hönan? Funkar det att hon ligger kvar, är det praktiskt genomförbart?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 maj-13 kl 19:10 »
Glömde fråga.. Går de andra hönorna alltså och lägger ägg i samma rede, väntar de på att hon ska flytta sig? Det är bara en till som värper i redet, den tredje värper i ligghallen..

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-13 kl 19:28 »
Oftast går de andra hönorna och värper i samma rede som ruvhönan ligger i. Det går oftast bra att klämma sig in någonstans bredvid :) om hon inte är väldigt beskyddande och håller de andra borta. Jag brukar sätta kompost galler runt, så att ruvhönan kan gå upp och äta och skita  (vill man inte ha i redet  :-X )

Hönsmammor är ganska bra på att passa sina små. Men mot en hungrig katt kan det vara svårt  :-\

Ja efter som jag inte vet hur ditt hönshus ser ut så är det svårt att komma med en bra lösning :) Det kan gå bra att hönan ligger kvar där hon är och kommer och går som hon vill.

Vissa märker äggen och plockar bort de nya efter hand men jag vill helst störa mina hönor så lite som möjligt, de blir ganska upprörda de få gånger jag är där och "pillar". Man kan ju försöka passa på medans hönan är uppe och äter, men här springer de tillbaka till redet så fort de ser mig :D

Krågedal

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-13 kl 07:12 »
ett tips kan ju vara som jag gör. Placera ruvhöna o ägg i en "transportbur"((till katt finns olika storlekar) med strö o halm i botten, på gallret hänger jag foderkoppar för mat o vatten. Där ligger hon i fred, jag brukar ta ut hönan ca var tredje dag, men de brukar snart gå tillbaka... När det har gått ca 10dgr lyser jag äggen, o markerar vilka som har utvecklats, efter ca 17dgr kollar jag genom vattenprov vilka som lever... Lägger äggen i en bunke med ljumet vatten de ägg som guppar rör sig , är det liv i, men de kanske också sover... Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 maj-13 kl 10:04 »
Nu i morse var hönan långt borta och ägget i redet var helt kallt.. Hon hade ingen brådska tillbaka till redet heller när hon såg mig, så jag antar att hon är ointresserad av att ruva mer. Men om... ska jag spara några ägg till henne ändå, ifall hon vill fortsätta?

Alexn72

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 05 maj-13 kl 22:18 »
Det är väl bra om du försöker spara säg 5 ägg som du varje dag ersätter med nya när de kommer på så vis har du "nya" ägg varje dag om hon vill börja ruva igen

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser