Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa tobaksvarianter odlar jag och tänker använda de till att göra:  (läst 4627 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
För att underlätta för folk som funderar på att odla tobak för privatbruk så startar jag den här tråden.
Här kan ni berätta vad ni odlar för tobak och vad den lämpar sig till.

WISCONSIN SEEDLEAF  (Nicotina Tabacum): Gör sig mycket bra som cigarr bindemedel. Gör sig även bra i pip tobaks blandningar.Plantan kan växa sig upp mot 5m hög under ultimata förhållanden.

HAVANA #503B  (Nicotina Tabacum): En av dom absolut vanligaste tobaks sorterna för hemma odlare. kan bli 3-5m hög.Härdar till en brun/röd tobak med silkeslen konsistens, mild doft och smak som gör sig bra för cigarrer, och tuggtobak. (bladen passar mycket bra som cigarr omslag) men äen en uppskattad cigarett tobak.

ORINOCO (Nicotina Tabacum):  En hög tobak med långsmala skrynkliga blad. Härdar till en brun tobak som ger en utmärkt pip tobak men passar även till cigarett och cigarr. Ska vara en tobak med hög nikotin halt (42,7mg/g torkade blad).  Så att var försiktig med den i din tobaksblandning. Plantan kan bli runt 6 meter hög.

TENNESSE REDLEAF (Nicotina Tabacum): En snabbt växande med hög avkastning. Tobaken passar i cigarett och pip tobaks blandning. Tobak har stora blad som härdar till en röd färg.

SMALL STALK BLACK MAMMOTH (Nicotina Tabacum): Växer sig inte lika hög som de andra, tobaken härdar till en mörkbrun till nästan svart tobak som gör sig bra till snus och tugg tobak. Dom stora bladen gör sig även bra till cigarr omslag.  Denna tobak är en mycket bra "nybörjar tobak" för odlare. Blommar med rosa blommor.

MOR ALIDA (ÅHUS TOBAK) (Nicotina Tabacum): En Gammal svensk variant av NICOTINA TOBACUM. Den växer sig ca 2meter hög, får hjärtformade blad med en tjock mittsträng. Tobaken passar bra till cigarett och snustobak enligt uppgifter från andra senska odlare. Denna tobak var vanlig i skåne fram till 1960-talet då Alida odlade sin sista tobak (vilket finns gott om info om).  -Låter man plantan blomma så kommer den ge rosa vackra blommor.

Bolivian"Criollo"Black Tobacco (Nicotiana Tabacum): Tjock bladig perenn som kan växa sig upp mot 6 meter hög. Dess väldoftade dekorativa blommor är vit/rosa. Criollo är en högavkastande Bolviansk odlad tobaks sort som ger en hög kvalitativ mörk tobak som används till cigarrer men ska enligt uppgift även vara helt ok i piptobaks blandningar. Just denna tobak har jag efter många timmars sökande lyckats spåra till Tarija i södra Bolivia. Där den odlats i många generationer.

"Bondtobak"
(Nicotiana Rustica): En vanlig ettårig körtelhårig ört som kan bli runt en meterhög. Stjälken växer rakt upp och enkel eller mycket sparsamt grenad. Bladskaften är inte vingade. Blommar med gula klasliknande knippen i stjälkens topp. Nicotiana Rustica kan användas i tobaksblandningar men har en mycket högre nikotinhalt än vad många andra tobaksarter.Detta är för övrigt en variant som växer vilt i vissa delar av sverige. Bondtobak Odlades redan på 1500-talet som röktobak.

Standard Burley Tobacco (Tabacum Burley Var Compact): En mycket fin Kommersiell stam om länge och ofta används för sin härdighet och muka smak. Detta är en utmärkt Burley variant för Cigarett och piptobaks blandningar. Plantan växer snabbt och ger en hög avkastning. Ett gott råd är att toppa plantan så att man bara sparar 14 blad på växten. Denna Burley kommer jag kunna erbjuda fröer från redan till årets sådd om intresse finnes.

Tennesse Burley #TN90 (Tabacum Burley): En av dom mest Populära kommersiella Burley varianterna med sitt ursprung i Tennesse där av dess namn. Den här Burleyn används främst för sin härdighet och rika och smidiga smak.Dessutom har denna sort en bra sjukdomsresistens. Den är helt klart att föredra för cigaretter och milda Cigarrer. Detta är en kraftig och lättodlad tobak.

Jupiter (Burley): En högavkastande Tysk variant med fin blad kvalitet. Jupiter bär på låg till måttlig nikotinhalt. Största skillnaden mellan denna tobak och andra tobaker är att den gulnar extremt lätt och får en ljusbrun färg efter lufttorkning. Denna variant har dessutom en speciell smak som påminner om Kakao. Dessutom har den goda absorptionsförmåga för andra aromer.Speciellt den senaste funktionen gör denna tobak till ett bra alternativ i Virginia blanning med Burley
eller Orientaltobaks blandning för cigarett och pipa.

Adonis (En blandning mellan olika Burley varianter): Adonis är en "Dark Air-cured tobacco"(D.L.T.) som kan bli runt 2 meterhög.D.L.T. kännetecknas med bra kvalité och hög avkastning. Denna Variant av mörk lufttorkad tobak har en mycket låg Nikotinhalt, men ska ha en underbar kryddig smak. Adonis skall vara mycket tålig och lätt odlad, Speciellt framtagen för centraleuropeiska länder som exempel Schweiz och tyskland (i Tysland har adonis på kort tid slagit  igenom och står nu mer för ca 20% av landets totala areal av mörktobak.
"Dark air- cured tobacco" Används som regel till Cigaretts blandningar eller som fina strimlor i piptobaks blandningar den mörka tobaken gör sig även bra som "filler" i Cigarrer. Dom fyra bladen över "grump Leaf" bladen (dom nedre sandiga/jordiga bladen) är dom mest värdefulla bladen. Dom är nämligen de rikaste bladen på aromiska oljor, hartser och nikotin. Dessa blad gör sig ofta väldigt bra som "Omlaga" till Cigarrer.

Samsoun Orient :Turkiska Samsoun är bland de absolut bästa orientaliska tobaks sorterna/varianterna du kan hitta. Denna tobaksvariant skall normalt användas i större "Shisha tobak" på grund av sin något högre nikotinhalt än många andra orientaliska tobaksvarianter. Den används även som aromatisk ingrediens i Cigaretter och Piptobak.
Om jag uppfattat saken rätt så används den blandanat för att få Virginia tobaken att brinna lite saktare.
Jämfört med andra Orientaliska varianter så är bladen rika på eteriska oljor, som ger tobaken sin egna smak och en långsammare förbränning..
Bladen är medelstora, tunna och vågiga och får en gul-brun-rödaktig färg som är mörkare än de andra orientaliska tobaksvarianterna på marknaden. Denna variant ska trivas på magra näringsfattiga jordar  där den gärna blir 100-150 cm hög.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

habana

• Finland
Hejsan!
Första inlägget här nu. Drömmen om en egenlagad cigarr hägrar efter att ha läst igenom ett antal trådar på forumen.. Om man nu börjar i rätt ända, och skaffar sig lämpliga frön, vilka frön skulle då lämpa sig bäst för en nybörjare. Planen är då att så och odla först nästa vår eftersom man är lite sent ute vid det här laget.. Odlingen skulle vara på balkong alternativt utomhus om tid finns.

Kort och gott: vilka frön vill jag ha för min första cigarr?
Hälsningar från östra grannlandet

fredrikblomberg

• Skåne
Jag har själv tidigare odlat och gjort snus på Skånsk bondtobak men detta var för några år sedan.
Nu har vi flyttat till gård på Österlen och tänkte köra igång på nytt men skulle vilja prova något "nytt". Efter att jag kommit i kontakt med andra tobaksodlare blev jag nyfiken på Mor Alida, dels för att smaken ska vara bra för snus och för bevarandet av en gammal sort.
Söker nu därför efter odlare som kan tänka sig dela med sig av sina Mor Alida frö. Tack tacksamt emot tips på var jag kan finna dessa!

Omlott

• Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
Först och främst mycket bra inlägg av dig Sork, klart och tydligt.

Angående Fredrikblombergs inlägg så har jag nyss själv beställt en påse ifrån http://www.snusochtandsticksmuseum.se/ på Skansen i Stockholm.

Jag bifogar informationen jag fick från Intendenten där.

"Hej!
Vi skickar varor från butiken endast efter inbetalning i förskott. Vänligen gör din inbetalning på något av de nedanstående gironummer:
bg nr 207-4037 eller pg nr 365572-7.
 Märk din inbetalning tydligt med information om vilken produkt det gäller, ditt namn och din adress. Så fort inbetalningen är registrerad skickar vi varan till dig.

Priset för 1 paket Alidafrön är 50 kr.

Jag skickar även med en folder om Mor Alida.

Med vänlig hälsning
Elaine Edholm
Intendent - kunskapsförmedling
Educational Officer
Internal Communication & Heritage Affairs
+46 8 658 04 49 (office) | +46 70 244 06 76 (mobile)

Snus- och Tändsticksmuseum
SE-118 85 Stockholm, Sweden
www.snusochtandsticksmuseum.se
Snus- och Tändsticksmuseum finns även på Facebook och på Instagram
#snusochtändsticksmuseum"

Jag bifogar även foldern hon pratar om, den kan du ladda ner från denna länk http://puu.sh/nL7cZ/7b30273a6b.pdf .

Hittade även en del av dokumentärfilmen som gjorde om Mor Alida som ska heta "Sista sommern". Den snutten kan ses här http://www.bergmanandpartners.se/Productions/ så får man leta sig fram till "Mor Alida documentary". Resten av filmen finns säkert att beskåda på snus och tändsticksmuseumet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser