Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När skilja av bagglamm?  (läst 8409 gånger)

Beatrice Aurore

• Gäst
När skilja av bagglamm?
« skrivet: 02 maj-13 kl 11:21 »
Vid vilken ålder skiljer ni av era bagglamm? Jag har gotlänningar och ett par åsen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: När skilja av bagglamm?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-13 kl 12:46 »
Brukar skilja av alla lamm i augusti och då är de 3-4 månader gamla, har gotlandsfår. Oftast delar vi upp bagg- och tacklamm samtidigt eller några veckor senare.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 14:05 »
Vi har lamning första två veckorna april och skiljer av baggar sista hälften augusti ungefär.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Ingrid68

• -
« Svar #3 skrivet: 03 maj-13 kl 07:53 »
Vi har renrasiga finull och skiljer av vid mönstringsdax, runt 110 dagar.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-13 kl 12:50 »
Har gutefår,lamm födda 23/ - 7/4 skiljs av första veckan i augusti. Tacklammen går kvar med sina mammor.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Janne på Näset

• -
« Svar #5 skrivet: 04 maj-13 kl 09:07 »
Har gotlandsfår och skiljer av bagglammen när de är 3,5 mån. Tacklammen går kvar hos tackorna.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-13 kl 22:56 »
Ni som har tacklammen kvar med tackorna, blir det inte problem med avvänjningen då? Hinner tackorna vila ut innan det är dags för nästa betäckning?

Och om ni ska slakta tacklamm, låter ni dem gå med bagglammen som ska slaktar, eller behövs det en hage till?

När slaktar ni som har gotlandsfår och andra "småraser"?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 13 maj-13 kl 07:59 »
Den här tråden har fått mig att tänka efter innan. Jag har ju Åsenfår där tacklammen inte blev könsmogna lika tidigt som baggarna. Kan det vara en idé att skilja av alla lamm samtidigt för att få tackorna att sina? När jag ska skicka baggar (eller sälja, om jag hittar köpare) vet jag inte ännu. Hoppas kunna köpa in årets bagge senare.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Ingrid68

• -
« Svar #8 skrivet: 14 maj-13 kl 13:16 »
"Och om ni ska slakta tacklamm, låter ni dem gå med bagglammen som ska slaktar, eller behövs det en hage till? "
Vi tar bort alla lamm för mönstring. Bagglammen släpps i en hage. Tacklammen brukar vi ha i hemmahagen i 2-3 veckor sen får de komma tillbaka till tackorna. När betet är slut och djuren stallas in tar vi bort tacklammen igen för att de ska få fri tillgång till grovfoder. Tackorna får inte riktigt fri tillgång. Har man tack- och bagglamm ihop är risken stor att bagglammen betäcker med stress eller ev dräktighet som följd.

"Kan det vara en idé att skilja av alla lamm samtidigt för att få tackorna att sina?" Vi tycker tackorna sinar bättre och återhämtar sig bättre om man tar bort alla lamm samtidigt. Sen är tacklammen generellt mer beroende av tackorna längre än baggarna, därför får de komma tillbaka till tackorna efter ett visst antal veckor. Det brukar räcka med 2-3.

Det är så vi gör. Andra gör säkert annorlunda och det funkar för dem. Vi har mycket bete och bra bete, möjlighet att byta till parasitfritt bete varje år. Då fungerar det att ha skilda hagar för alla grupper utan att de hör eller ser varandra. Andra har inte den möjligheten.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 maj-13 kl 18:09 »
"Och om ni ska slakta tacklamm, låter ni dem gå med bagglammen som ska slaktar, eller behövs det en hage till? "
Vi tar bort alla lamm för mönstring. Bagglammen släpps i en hage. Tacklammen brukar vi ha i hemmahagen i 2-3 veckor sen får de komma tillbaka till tackorna. När betet är slut och djuren stallas in tar vi bort tacklammen igen för att de ska få fri tillgång till grovfoder. Tackorna får inte riktigt fri tillgång. Har man tack- och bagglamm ihop är risken stor att bagglammen betäcker med stress eller ev dräktighet som följd.

"Kan det vara en idé att skilja av alla lamm samtidigt för att få tackorna att sina?" Vi tycker tackorna sinar bättre och återhämtar sig bättre om man tar bort alla lamm samtidigt. Sen är tacklammen generellt mer beroende av tackorna längre än baggarna, därför får de komma tillbaka till tackorna efter ett visst antal veckor. Det brukar räcka med 2-3.

Det är så vi gör. Andra gör säkert annorlunda och det funkar för dem. Vi har mycket bete och bra bete, möjlighet att byta till parasitfritt bete varje år. Då fungerar det att ha skilda hagar för alla grupper utan att de hör eller ser varandra. Andra har inte den möjligheten.

Jag tänkte göra så som du skriver, men det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Jag har bara fyra tackor och hade hoppats på fler lamm, men som det ser ut just nu har jag bara tre lamm. Ett bagglamm som ska slaktas, ett tacklamm som ska slaktas pga en missbildning, och ett tacklamm som ska sparas. Lurigt att veta hur man ska lösa det. De kan ju inte gå själva i varsin hage. Kanske får båda tacklammen gå tillbaka till tackorna efter avvänjning, och förhoppningsvis hinner jag få tag på en ny bagge som kan göra bagglammet sällskap.

Vid vilken ålder brukar ni slakta gotlandsfår?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 14 maj-13 kl 18:16 »

6 månader.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 14 maj-13 kl 18:28 »
Jag hade Gotlandsfår och Åsenfår. Jag har aldrig skilt ifrån tacklammen. Jag har sett att när jag skilt ifrån bagglammen i slutet av augusti eller början av september har alla lamm i det närmaste slutat dia, många har redan slutat. Möjligen vill de ha en liten klunk ibland för myskänslan men tackorna har i det närmaste varit helt sinade då. Däremot tycker jag att tacklammen fått en väldigt fin kontakt med sina mammor när de har fått gå kvar, de har också blivit väldigt lugna och trygga. Jag föreställer mig att det är det naturliga att tacklammen går kvar med sina mammor, så antar jag att det är i naturen. Killarna drar iväg med kompisarna men tjejerna är kvar hos mamma. Det har aldrig varit några problem med tackorna, jag har tyckt att det varit bra om de inte varit alltför tjocka, då skulle det ha blivit många lamm. Nu har de bara fått två lamm var och det har ju varit fullt tillräckligt.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 maj-13 kl 19:08 »
Jag har Gotlandsfår och brukar skilja av i månadskiftet juli/augusti. Lammning i april. Jag skiljer av både tacklamm och bagglamm, som får gå tillsammans. Efter att jag har mönstrat (2-3 v senare) så skiljer jag av livtacklammen och skickar tillbaka till tackorna. Resten får gå ihop tills de går till slakt (slutet på oktober) Jag brukar styra det så att jag från mitten på oktober bara har ena könet lamm kvar till slakt....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

TOR

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 14 maj-13 kl 19:38 »
Förut hade vi allmoge, då skiljde vi runt 110 dgr, men sen när vi tog in finull så blev de könsmogna tidigare och då gick vi ner i 90-100 dagar.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 14 maj-13 kl 19:41 »
Men är de inte väldigt små vid sex månader? Det kan inte vara mycket kött på ett sådant lamm? Vi slaktade vår bagge när han var nio månader och det kändes i minsta laget.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 maj-13 kl 19:59 »
Vem frågar du ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 14 maj-13 kl 20:04 »
6 månader.

Hoppsan, missade att citera, Javill hade svarat 6 månader...

Är det den ålder då det är vanligast att slakta?

Ingrid68

• -
« Svar #17 skrivet: 15 maj-13 kl 09:59 »
Jag tänkte göra så som du skriver, men det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Jag har bara fyra tackor och hade hoppats på fler lamm, men som det ser ut just nu har jag bara tre lamm. Ett bagglamm som ska slaktas, ett tacklamm som ska slaktas pga en missbildning, och ett tacklamm som ska sparas. Lurigt att veta hur man ska lösa det. De kan ju inte gå själva i varsin hage. Kanske får båda tacklammen gå tillbaka till tackorna efter avvänjning, och förhoppningsvis hinner jag få tag på en ny bagge som kan göra bagglammet sällskap.

Så är det ju förståss. Antar att det är tjusningen med djur. Man får tänka till dagligen.
Jag hade låtit det tacklammet som ska vara kvar gå med tackorna hela tiden och så hade tack- och bagglammet fått gå tillsammans i en hage i närheten så jag hade koll på dem. Om du inte får tag på en bagge innan, då hade jag haft kvar båda tacklammen hos tackorna och baggarna för sig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 15 maj-13 kl 12:07 »
Hoppsan, missade att citera, Javill hade svarat 6 månader...

Är det den ålder då det är vanligast att slakta?

Det beror nog på när man har lamningen. Vi brukar ha lamning i april-maj och behöver bli av med lammen innan betet tar slut helt och innan skinnen blir fula så slakt i oktober-november. De som är alldeles för små har vi börjat sälja vidare som vinterlamm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser