Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245955 gånger)

Kahavia

• Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1520 skrivet: 09 sep-15 kl 00:40 »
Sundströms metod att lägga tobaksbladen på hög och sortera om någon gång varje dag verkar fungera bra. Däremot tog det en vecka innan bladen började skifta färg men nu när de legat i tio dagar är det mesta gult eller brunt och har fått en ljuvlig tobaksdoft! ;D Jag sveper en linneduk runt högen under natten och det verkar få igång processen. Förhoppningsvis lyckas jag ladda upp någon bild senare.

Jag experimenterar också med att återfukta några blad som torkat gröna. Sedan läggs även dessa på hög. Återkommer om resultat.

Det retar mig däremot mycket att jag bara satt 12 plantor virginia. Det blir förstås väldigt långt från min årsförbrukning av snus vilket ligger på ca 2 kg råtobak. En flerdubbling och fler sorter väntar nästa år.

20%bonde

• Uppland
« Svar #1521 skrivet: 09 sep-15 kl 12:03 »
Citera
Skulle nog tycka att du låter plantan blomma först , efter det kommer ju frökapslarna.Låt de bli bruna o sen av dem från plantan

Tack Rustica, så gör jag.
Kan jag skörda bladen som är mogna på fröplantan, och bara låta stjälken och frökapslarna stå kvar tills de torkar?

Tännlappen

• -
« Svar #1522 skrivet: 09 sep-15 kl 16:26 »
 Japp du kan skörda bladen och låta fröställningar vara kvar men tänk på att dom är begärliga för fåglar  :D ...Fröna innehåller inget nikotin...Så typ av skydd kan behövas på plantan som du kanske utsett som lämplig fröplanta....

Rustica1962

• Halland
« Svar #1523 skrivet: 09 sep-15 kl 16:39 »
Tack Rustica, så gör jag.
Kan jag skörda bladen som är mogna på fröplantan, och bara låta stjälken och frökapslarna stå kvar tills de torkar?

Det tycker jag att du kan göra.
Ett bra sätt tyckte jag det var att hänga upp hela plantorna med bladen på för att få dem till att färga om.
Bara se till så att dina blad börjat gulna innan du skördar dom, de kommer aldrig att färga om upp i toppen och då kan ju lägga de bladen i högar och skifta om högen varje dag.
Mycket jobb , därför är att hänga upp hela plantan bäst tycker jag , gärna där det är lite ventilation eller drag.Det sköter sig själv liksom......
« Senast ändrad: 09 sep-15 kl 16:47 av Rustica1962 »

20%bonde

• Uppland
« Svar #1524 skrivet: 09 sep-15 kl 17:26 »
Jag hade tänkt testa det, blir nog till helgen. Har en loge på 400 m2, så det blir nog bra. Frökapslarna kan mogna klart medan plantan hänger på tork alltså? De behöver inte stå kvar i backen för att utvecklas?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1525 skrivet: 10 sep-15 kl 17:47 »
   Låter ju som att du har väldigt bra förutsättningar där.
   Jag tror absolut de mognar när plantan hänger på tork.
   Prova annars finns det ju hur mkt frö som helst ute på maknaden  ,eBay bl.a.Jag har massa olika frö du kan av mej om du vill det.
« Senast ändrad: 10 sep-15 kl 17:52 av Rustica1962 »

Balder

• Halland
« Svar #1526 skrivet: 11 sep-15 kl 23:03 »
Det finns nog frö på närmare håll om man inte  är ute efter något extraordinärdt jag har frön från Corojo Alida Burley Rustica Och Lurkerks Connecticut Broadleaf skicka ett PM Svårare än så är de inte.

« Senast ändrad: 12 sep-15 kl 08:06 av Balder »

Balder

• Halland
« Svar #1527 skrivet: 12 sep-15 kl 22:12 »
   Låter ju som att du har väldigt bra förutsättningar där.
   Jag tror absolut de mognar när plantan hänger på tork.
   Prova annars finns det ju hur mkt frö som helst ute på maknaden  ,eBay bl.a.Jag har massa olika frö du kan av mej om du vill det.
En sån Gammal räv måste veta vad som gjäller.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1528 skrivet: 14 sep-15 kl 08:16 »

Har inte riktigt den erfarenheten med mej............... ;)

20%bonde

• Uppland
« Svar #1529 skrivet: 14 sep-15 kl 11:28 »
Fast du har ju varit med ett tag! Jag testar att låta dem bilda frön på tork. som ni säger, frön går ju att få tag på om det behövs.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1530 skrivet: 16 sep-15 kl 18:14 »
Ja , jag vet men har inte upplevt det själv.

Kahavia

• Dalsland
« Svar #1531 skrivet: 18 sep-15 kl 23:54 »
En fråga om skördandet: Jag har förstått det så att man ska skörda bladen eller hela plantan när bladen börjat gulna. Men är det alltid så att bladen gulnar? Jag har ju tyvärr redan skördat en hel del i förtid men på de blad som fortfarande sitter kvar på plantorna (övre hälften ungefär) finns inget gult alls än.

Det är Virginia från Impecta som jag har.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1532 skrivet: 19 sep-15 kl 08:34 »
        Bladen i botten på plantan färgar om först , efter det kan du såga ner den och hänga upp för att mogna.
        Har du redan skördat helt gröna plantor får du nog lägga bladen i högar och skifta ordningen på högen varje/varannan dag för att bli gula = mycket jobb.
        Men det är klart att om man inte har så många plantor är det ju inte så strängt.

« Senast ändrad: 19 sep-15 kl 10:28 av Rustica1962 »

Kahavia

• Dalsland
« Svar #1533 skrivet: 19 sep-15 kl 12:08 »
Tack för svar rustica1962!

Jo, när jag insåg att jag skördat för tidigt så hade en del blad redan torkat. Resten lade jag på hög med hyggligt resultat. En del började kompostera dock så jag fick kasta några blad.

Undre hälften av bladen är skördade. När borde jag skörda resten? Ska jag vänta tills de kvarvarande övre bladen blivit gula eller ska jag ta dom redan nu? Det lär ju vara ganska varmt och ingen frostrisk ett litet tag till så de skulle kunna sitta kvar några veckor till i varje fall.
« Senast ändrad: 19 sep-15 kl 12:26 av Kahavia »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1534 skrivet: 19 sep-15 kl 14:43 »
      Har du inte för många plantor hade jag skördat nu och lagt dom i högar.
      De andra bladen kommer nog inte att börja färga om när de står på backen.
      Adressen till min logg på Fair Trade Tobacco från ifjol : http://fairtradetobacco.com/threads/3995-POGreen-s-Grow-Log-2014
« Senast ändrad: 19 sep-15 kl 15:36 av Rustica1962 »

Kahavia

• Dalsland
« Svar #1535 skrivet: 19 sep-15 kl 16:14 »
Ok, jag såg i din blogg att du hade börjat skörda och hänga upp blad redan i juli förra året. Det var ju inte senare än vad jag gjorde i år, så jag kanske inte gjort så fel trots allt? Men mina blad hade inte börjat gulna när jag tog dem. Däremot hängde jag dem kanske lite varmt i pannrummet utan fönster på glänt.

Jag kommer att höga upp bladen jag har kvar men vad är hemligheten för att få helt gröna blad att bli gula eller bruna när de hänger på tork?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1536 skrivet: 19 sep-15 kl 17:05 »

Skulle tro att du får lägga dom i högar tills de börjar färga en bit , efter att dom gjort det kan du nog hänga upp dom på tork.
       Mina blad hade färgat om på bottenbladen.

Kahavia

• Dalsland
« Svar #1537 skrivet: 19 sep-15 kl 18:04 »
Ok, jag tog en bunt blad nu och då såg jag att det var en skillnad mot den tidigare skörden. Bladen hade inte börjat gulna men de var tjockare, mörkare och lite krokodilskinnsaktiga. De var mognare helt enkelt! Det borde betyda lite mer socker i dem och då lite bättre fart på fermenteringen.

Nu har jag lärt mig nått igen :-)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1538 skrivet: 20 sep-15 kl 10:01 »

Glöm bara inte att skifta ordningen i bunten då de kan mögla.
   Kul att du lärt dej något nytt !
   Brukar bli varmast i mitten på högen.
« Senast ändrad: 20 sep-15 kl 10:13 av Rustica1962 »

Kahavia

• Dalsland
Gröna blad efter torkning
« Svar #1539 skrivet: 28 sep-15 kl 21:38 »
Nu när skördadet tagit slut och över hälften har torkat ser jag att det blivit en hel del grönt, kanske uppåt en tredjedel av bladen. Vad får det för resultat om jag använder detta gröna till snuset? Är det bara en fråga om smak och styrka eller är det ohälsosamt rentav?

PS. Att färga om bladen på hög verkar fungera bra för min del. Då har jag lite kontroll över det hela. DS.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser