Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246035 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1340 skrivet: 11 nov-14 kl 19:34 »

Gellivaresnus kostar 1170 :- för 1,8 kg färdigt snus + frakt

Grovt Snus

• Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
« Svar #1341 skrivet: 11 nov-14 kl 21:45 »
Aha Rustica, det blir 43 kr/ dosa och då de inte njuta av de har gjort snuset efter precis deras egen smak. Eget snus smakar bäst!
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Helianthus

• Gäst
« Svar #1342 skrivet: 12 nov-14 kl 04:24 »
Det vore en ära att få var med i ett sådant prominent sällskap. Hoppas få träffas ansikte mot ansikte IRL  :P gärna på min lott. Hoppas att min tobaksodling då kommer att vara lika fin som Maria C S.
Varmt välkomna!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1343 skrivet: 12 nov-14 kl 12:14 »

Ursäkta om jag frågar men vad är det för prominent sällskap ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1344 skrivet: 12 nov-14 kl 12:19 »
Aha Rustica, det blir 43 kr/ dosa och då de inte njuta av de har gjort snuset efter precis deras egen smak. Eget snus smakar bäst!

Helt klart !

Helianthus

• Gäst
« Svar #1345 skrivet: 13 nov-14 kl 05:07 »
Svenska tobaksodlare

Rustica1962

• Halland
« Svar #1346 skrivet: 13 nov-14 kl 11:03 »

Ok

Maria C S

• Småland
« Svar #1347 skrivet: 13 nov-14 kl 11:51 »

Hmm...vilken skillnad, Maria?
Jag brukar rekommendera mina kunder att inte röka tobaken eftersom jag trott att den är tämligen rå i smaken.
Har provat att rulla en cigarr och rökt den, men då jag inte varken röker eller gillar cigarr så kan jag inte påstå varken det ena eller det andra. Din upplevelse var alltså positiv?

Mats

Det är stor skillnad på smak beroende på sort och NÄR man avbrutit nedbrytnings prosessen.
Ju mörkare färg desto mer cigarr/cigarill smak..
Stor skillnad på smaker och aromer.

Jag blev nästan gråtfärdig när min egen tobak tog slut i våras..
Köpt råtobak har ofta tillsatser så som extra nicotin.
Jag röker tobaken helt rå utan smakämnen.

Cigarrer är en annan sak för dom måste särbehandlas så att munnens slemhinnor kan ta upp nicotinet.

Köpta cigaretter är idag orökbara sen dom tillsatte flamskyddsmedel ... fy zatan vad äckligt dom smakar.. å sånt röker folk  :o.
En stackare med svår tandvärk fick min akuta hjälp förra veckan och han hade köpe cigaretter som han rökte för att dämpa värken. Han ville ge mej paketet i utbyte, he he jag sa åt honnom att dom kunde han behålla å röka om det hjälpte honnom, jag vill då inte ha dom..

Nicotin halten är ointressant för min del.. smaken däremot är ju upplevelsen.. ingen gillar väl att dricka äckligt kaffe.

Jag ser mej som nybörjare än och det finns massor att testa och upptäcka.

Tobak är en helig växt för mej.

Jag är inte angelägen om att sälja, eftersom det inte är något jag kan köpa om vi säjer så..
Jag odlar ju bara så mycket som VI behöver, resten av odlingarna är ju mat och medicinalväxter.
Dåligt med odlingarna i år då jag kämpat med min hälsa, men det håller på att vända nu när jag vet vad jag felar. Så nästa år då  >:D

En annan sak som sällan nämns är ju genmodifierad tobak, som jag kan tänka mej att färdiga cigaretter består av och med det en del, så att säja inympade gifter kan jag tänka.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

• Småland
« Svar #1348 skrivet: 13 nov-14 kl 12:08 »
Svenska tobaksodlare

Aha ja de va så du menade  ;D

Nu ägaren till härbärget (han me tandvärk) är het på tobaks frågor.. lokaler finns i byn, kanske .. nån träff i framtiden ?
Nu ska jag ut å gå med mina nästan förtvinade rumpmuskler  :) Ha de gott !

Maria C S

• Småland
« Svar #1349 skrivet: 13 nov-14 kl 14:32 »

Har provat att rulla en cigarr och rökt den, men då jag inte varken röker eller gillar cigarr så kan jag inte påstå varken det ena eller det andra. Din upplevelse var alltså positiv?

Man måste nog vara rökare för att kunna bedöma sånt  ;D ha ha ha.

De blir ju som att ta en vinälskare till att ha åsikt om wisky, gärna en som inte gillade wisky innan heller  ;)

Ja de e fina grejor  :)

Helianthus

• Gäst
« Svar #1350 skrivet: 13 nov-14 kl 14:56 »
...Köpta cigaretter är idag orökbara sen dom tillsatte flamskyddsmedel ... fy zatan vad äckligt dom smakar.. å sånt röker folk  :o....
Jag ser mej som nybörjare än och det finns massor att testa och upptäcka...Tobak är en helig växt för mej...En annan sak som sällan nämns är ju genmodifierad tobak, som jag kan tänka mej att färdiga cigaretter består av och med det en del, så att säja inympade gifter kan jag tänka.

Jag har hört att man blandar i råttgift :o

Maria C S

• Småland
« Svar #1351 skrivet: 13 nov-14 kl 15:30 »
Jag har hört att man blandar i råttgift :o
Jag har hört att man ger det till sjukliga människor med för tjockt blod.. huruvida råttgift tillsätts i rökverk vet jag inte.

He he.. men å andra sidan äter jag inte mat ute... man vet ju inte vad det är i den heller  ;D

Rustica1962

• Halland
« Svar #1352 skrivet: 13 nov-14 kl 17:39 »
Jag tänker försöka sätta mig in i tobakens historia, bruka den och använda den som den användes förr, lista ut dess syfte och mening. Var det vid affärstransaktioner man tog ett bloss eller... vid rättegångar? Är obildad på området. Nikotin sägs vara nervlugnande. Ibland när jag inte kan värja mig mot höga ljud blir jag nervvrak. Fredspipa har jag hört talas om. Jag vill komma i kontakt med tobaksplantan och lära mig mer. Är den ettårig eller perenn? Vilken tobak rekommenderar du? Virginia? Vad är skillnaden mellan sorterna? Hur många sorter finns det? Vilken jordmån krävs?

http://tobaksfakta.se/fakta/tobakens-historia/

Rustica1962

• Halland
« Svar #1353 skrivet: 18 nov-14 kl 20:05 »

Kollade/lyssnade lite på Rapport nu ikväll 19.30 och fick höra en smått chockerande nyhet , EU vill förbjuda all tobaksodling inom EU.
     Ett reportage visades nere från Bulgarien tror jag det var där 200.000 människor försörjde sig på just tobaksodling , skulle förbudet gå igenom väntade dåliga tider för dessa människor såklart , t.o.m svält.

Simple Twist

• Småland
« Svar #1354 skrivet: 18 nov-14 kl 23:25 »
Jo, hörde det också. Antar att det gäller även hobbyodling då? Vad skulle vitsen vara? För man tänker väl i så fall importera all tobak... ???
We are here on Earth to fart around, and don't let anybody tell you different.

Grovt Snus

• Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
« Svar #1355 skrivet: 18 nov-14 kl 23:44 »
EU-medborgare!
Jag undrar vad straffet för tobaksodling kommer att bli om förbudet går igenom? Uteblivet gårdsstöd eller gå direkt i fängelse"utan att passera gå"?
Jag tycker inte synd om dessa arma krakar http://www.svt.se/nyheter/varlden/tobaksforbud-kan-sla-hart-mot-bulgariska-odlare som kan odla tobak, som är en rätt krävande gröda men inte kan odla grönsaker som är minst lika krävande. Men man måste ju gnälla....

Så: För resiliensen; odla plantan där den konsumeras!.... Ja, alltså, jag har varit på kurs med http://www.stockholmresilience.org/

M
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Rustica1962

• Halland
« Svar #1356 skrivet: 19 nov-14 kl 08:54 »
  Hoppas att det inte blir något med det här för oss små hobbyodlare här i Sverige.
  Jag är med på ett forum i USA och där finns medlemmar från många länder , bl.a Australien.
  Därnere är det kraftiga böter och fängelse som gäller för den som odlar tobak och åker fast , även om det bara är för eget bruk.Ingen pardon alls.
  Ju större odling desto mer böter + längre tid i fängelse.

På Nya Zeeland  verkar det däremot lagligt att odla för egen konsumtion.

« Senast ändrad: 19 nov-14 kl 09:05 av Rustica1962 »

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1357 skrivet: 20 nov-14 kl 08:11 »
fermenting i gång!

Maria C S

• Småland
« Svar #1358 skrivet: 20 nov-14 kl 09:11 »
Tack för dom dåliga nyheterna ... nu blev jag sur  >:(
Nån som har några länkar ?

Tännlappen

• -
« Svar #1359 skrivet: 20 nov-14 kl 14:13 »
...Ser intressant ut Lurkers  :) ...Själv har jag pressat två stora kakor av Burley,delat och lagt i snuskammaren. En liten glödlampa med dimmer fixar värmen...Tobakskakorna har jag lindat in i folie...När jag pressade kakorna duschade jag på lite brännvin mellan bladen...Doftar nice  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser