Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246138 gånger)

roli

• Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1280 skrivet: 25 aug-14 kl 07:09 »
Hej igen.

snuset har jag grepp på men tack för svaret. tänkte använda ugnen till snustillverkningen så damen inte skriker när när jag använder kökets ugn.

att jag frågade om man kunde använda den till fermenteringsprocessen var för att jag har läst om folk som värmer tobaken i påsar/utrymmen med hög fuktighet för att snabba på omvandlingen till cigarrtobak.
men om det är som Maria C S skriver så kanske man ska låta det ta den tid det  behöver  :)

tackar för svaren!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1281 skrivet: 04 sep-14 kl 16:37 »
Jag har själv fåt tag i en sådan låda, har testat denna med termostat .Min idé er å paketera fuktig tobak i en sopsäck som jag brukar i min frigolit låda, men har tillgodo å starta fermenteringen för årets avling.

roli

• Södermanland
« Svar #1282 skrivet: 05 sep-14 kl 07:58 »
exakt så hade jag nog tänkt att göra.

frågan är bara vilken temperatur man ska ligga på. kommer inte ihåg vilken temp som var optimal för att mögel inte ska kunna gro.

Lurkers

• Värmland
« Svar #1283 skrivet: 05 sep-14 kl 16:55 »
Optimal är ca.54 men siktar på 45 - 50 grader då borde man väre forskånad för mögel, men jag kollar då och då tar ut tobaken å kollar läge.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1284 skrivet: 05 sep-14 kl 17:47 »

Bjon

• Småland
« Svar #1285 skrivet: 08 sep-14 kl 12:10 »
Tack för tipset Rustica,
Någon Stockholmsresa blir det inte för min del men jag hittade lite info om Per Englunds tobaksprojekt - ska tydligen bli en bok: http://www.enjoygram.com/tag/svensksnusproduktion

Det är intressant att vi har en så pass lång odlartradition i Sverige. Hittade nyligen en skrift som jag inte tror någon länkat till tidigare: "Blad ur tobakens historia" av Magnus Bernhard Swederus (1887). Länk: http://www.ksla.se/anh/files/2012/03/Blad-ur-tobakens.pdf

Kanske kan vara något för höstkvällar när skörd/torkning/beredning är avslutad...

Rustica1962

• Halland
« Svar #1286 skrivet: 08 sep-14 kl 12:19 »

Mycket uppskattat Bjon !
         Härliga länkar du skickar med.
         Har en del gamla recept på snus , men de är sen innan Ljunglöf.
        Kan skicka om du är intresserad.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1287 skrivet: 08 sep-14 kl 20:30 »
Om jag ber riktigt snällt Rustica  o:) Jag vill också ha sånna skitfrön som du har i landet till nästa år  :-[ Nu ställer jag mig i skitfrökö.

Frön är faktiskt på gång , fick syn på 1 kapsel idag.

På vänstersidan , framför blomman.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1288 skrivet: 09 sep-14 kl 14:10 »

Kan undra om vi kommer att få se en ökning av privata tobaksodlingar nästa år då skatten på tobak kommer att höjas avsevärt ?
              Om Alliansen sitter kvar går skatten på snustobak eller vad det nu är för något upp med 22.2 % . Röktobak med mindre % , vad jag sett 4 %.
              Blir det regimskifte ser det väl ut som att det blir en höjning på både snus och cigaretter på 8 %.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #1289 skrivet: 10 sep-14 kl 05:53 »
I helgen började jag riva sönder lite torra blad med riv tillsattsen på köttkvarnen. Det fungerade fint om man malde ner bladen med händerna först i en stor papperspåse .Ca 1,2 kg blev det :).

Maria C S

• Småland
« Svar #1290 skrivet: 10 sep-14 kl 07:17 »

Kan undra om vi kommer att få se en ökning av privata tobaksodlingar nästa år då skatten på tobak kommer att höjas avsevärt ?
              Om Alliansen sitter kvar går skatten på snustobak eller vad det nu är för något upp med 22.2 % . Röktobak med mindre % , vad jag sett 4 %.
              Blir det regimskifte ser det väl ut som att det blir en höjning på både snus och cigaretter på 8 %.

Ja då blir det nog ett alternativ för många.

Fick tobaks frön av en ung herre som TiB besökte.. vet inte vad det är.. får nog reda ut det  :)

Tog lite bilder härom dan ... kommer senare ... sängläge idag med laptop i knät.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #1291 skrivet: 10 sep-14 kl 13:17 »

Hur många plantor skulle man behöva för en storsnusares årsförbrukning?

... ,  du kan hänga upp hela plantan upp o ner och låta bladen successivt bli gula och ta av dem efter hand o hänga på tork.
När de är bruna och helt torra - kan man förvara dem i pappkassar sen och göra satser efterhand? För sen är det mixer eller köttkvarn då och hur kunde man göra sen på enklaste sätt?

Jag är lite skraj för att göra något misstag i processerna så att det ska utvecklas några skadliga mögeltoxiner. Vad säger ni om det? Men att bara låta gulna och torka verkar ju mindre komplicerat än fermentering ...

Lurkers

• Värmland
« Svar #1292 skrivet: 10 sep-14 kl 14:12 »
Hur många plantor skulle man behöva för en storsnusares årsförbrukning?
 När de är bruna och helt torra - kan man förvara dem i pappkassar sen och göra satser efterhand? För sen är det mixer eller köttkvarn då och hur kunde man göra sen på enklaste sätt?

Jag är lite skraj för att göra något misstag i processerna så att det ska utvecklas några skadliga mögeltoxiner. Vad säger ni om det? Men att bara låta gulna och torka verkar ju mindre komplicerat än fermentering ...

Ca. 200 plantor borde vara nog.
kan också hänga hela plantan och vänta till bladen blir bruna, måste inte ta av bladen när dom är gula.
Fermentering gör man när man vill ha en tobak, som smakar och doftar tobak, cigarrer med bara torkat blad smaker inte bra, men till snus behövs ingen fermentering, dog smakar (tycker jag)  :-)  snus bättre när tobaken på förhand er fermenterad en månads tid.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1293 skrivet: 10 sep-14 kl 16:58 »
          Skulle tro att du kan få ut 50-100 gr torkad tobak per planta , beroende lite på vilka/vilken planta du odlar.
          I år gjorde jag så att jag stamhängde alla mina planto ( bara 80 st ) inne i en skogsglänta i 1 -1/2 månad.
          7 olika sorters Rusticaplantor , tycker själv det gick över förväntan eftersom jag aldrig gjort det innan , behöver inte tänka så mycket eller göra så mkt mer heller.
          Bara kolla av hur de mognar succesivt , blir gula efterhand och sen bruna.Man kan ju plocka av blad allteftersom de blivit gula för att hänga upp på tork om man gör snus.
          Nu hänger alla mina blad i mitt vardagsrum och torkar över en tid , när det är klart maler jag ner bladen till mjöl och förvarar det som mjöl också , tar ju mindre plast om inte annat.
                Ungefär såhär gjorde jag , bladen mognar uppifrån och ner såklart
                Några veckor senare såg det ut såhär eftersom det verkar som att Rustica mognar rätt snabbt till brunt

Stamhängning verkar vara det allra äldsta sättet att mogna tobak på vad jag läst och det ska jag fortsätt göra för jag sparade mkt tid och besvär.
          En grej att passa sig för som jag upplevde i år var att bladen krullade ihop sig och inne i '' krullorna'' gömde sig en 3-400 tvestjärtar !
          Tabacum verkar vara ännu lättare att mogna på stam , som jag fick erfara på mina Burley , en grej man kunde gjort om man tänkt på det hade varit att spola av bladen med en slang när de fortfarande stod i landet
          för att slippa smutsiga blad.     
« Senast ändrad: 10 sep-14 kl 17:07 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #1294 skrivet: 10 sep-14 kl 18:53 »
Blev sen som vanligt så här är bild tagen för några dar sen .. Skörd blir när det blir frostvarning på allvar.

Samma stil som förra året lite skuggigare läge men det har fungerat bra där med.

Maria C S

• Småland
« Svar #1295 skrivet: 10 sep-14 kl 20:03 »
Rustica vad händer hur fungerar det om det regnar  ??? Inga problem med mögel ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1296 skrivet: 10 sep-14 kl 20:23 »
        Jag hade hängt plantorna inne i skogen av typ 2 anledningar : 10-12 M höga träd med mkt löv skulle skydda mot regn tänkte jag
                                                                                                  Nästan fritt från insyn , jag förmodade att inte särskilt många människor skulle ge sig in där
                                                                                                  Hade inte mkt att välja på och jag ville prova att stamhänga , tror plantorna får fukt fr stammen i lagom mängd så att mognandet sker per automatik =
                                                                                                  Plantorna sköter sig själva = mycket tacksamt
                                                                                                  Har inte haft ett blad som har möglat , detta var en mkt enkel lösning på det som kan vara så svårt annars , bladen har ju rätt så lätt att gulna fr sandgodset och lite till men sen blir det svårare.Då får man ju lägga i bladhögar o skifta varje dag i högen osv osv = mkt jobb tycker jag.Gjorde det ifjol och det var ju hur mkt jobb som helst när man har en del plantor.
Det tar emot liksom och suckar gör man också , men man ska ju inte börja stamhänga innan man får tecknet = sandgodset börjar gulna + lite till , då sågade jag ner mina plantor i omgångar.
Vad har du för plantor där Maria ?
« Senast ändrad: 10 sep-14 kl 20:31 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #1297 skrivet: 10 sep-14 kl 20:49 »
Oki.. dom ser ut att ha en bra uppbyggnad.

Samma som förra året Maryland 609 jag hade en till sort men dom grodde aldrig.
Men jag gillade dessa förra året.
Har en till bädd men dom e mindre... har varit krass hela säsongen.
« Senast ändrad: 10 sep-14 kl 21:30 av Maria C S »

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #1298 skrivet: 10 sep-14 kl 21:54 »
Ca. 200 plantor borde vara nog.
kan också hänga hela plantan och vänta till bladen blir bruna, måste inte ta av bladen när dom är gula.
Fermentering gör man när man vill ha en tobak, som smakar och doftar tobak, cigarrer med bara torkat blad smaker inte bra, men till snus behövs ingen fermentering, dog smakar (tycker jag)  :-)  snus bättre när tobaken på förhand er fermenterad en månads tid.
200 plantor ... men det skulle bli en frodig åker  :)!

... men man ska ju inte börja stamhänga innan man får tecknet = sandgodset börjar gulna + lite till , då sågade jag ner mina plantor i omgångar.
...
Tvestjärtar gör mig inget  ;D! Bara det inte blir nåt skumt mögel eller så.
 "Sandgodset"-  är det bladen längst ner? Och tabacum-sorter, då?

Ni lägger alla in så fina bilder! Man får lust att ge sig på och tugga på plantorna rakt av  :P!

Maria C S

• Småland
« Svar #1299 skrivet: 10 sep-14 kl 23:11 »
Frön är faktiskt på gång , fick syn på 1 kapsel idag.

På vänstersidan , framför blomman.

Vilka vackra blommor  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser