Skulle tro att du kan få ut 50-100 gr torkad tobak per planta , beroende lite på vilka/vilken planta du odlar.
I år gjorde jag så att jag stamhängde alla mina planto ( bara 80 st ) inne i en skogsglänta i 1 -1/2 månad.
7 olika sorters Rusticaplantor , tycker själv det gick över förväntan eftersom jag aldrig gjort det innan , behöver inte tänka så mycket eller göra så mkt mer heller.
Bara kolla av hur de mognar succesivt , blir gula efterhand och sen bruna.Man kan ju plocka av blad allteftersom de blivit gula för att hänga upp på tork om man gör snus.
Nu hänger alla mina blad i mitt vardagsrum och torkar över en tid , när det är klart maler jag ner bladen till mjöl och förvarar det som mjöl också , tar ju mindre plast om inte annat.

Ungefär såhär gjorde jag , bladen mognar uppifrån och ner såklart

Några veckor senare såg det ut såhär eftersom det verkar som att Rustica mognar rätt snabbt till brunt
Stamhängning verkar vara det allra äldsta sättet att mogna tobak på vad jag läst och det ska jag fortsätt göra för jag sparade mkt tid och besvär.
En grej att passa sig för som jag upplevde i år var att bladen krullade ihop sig och inne i '' krullorna'' gömde sig en 3-400 tvestjärtar !
Tabacum verkar vara ännu lättare att mogna på stam , som jag fick erfara på mina Burley , en grej man kunde gjort om man tänkt på det hade varit att spola av bladen med en slang när de fortfarande stod i landet
för att slippa smutsiga blad.