När är bladen redo att börja skördas?
Det enklaste sättet tycker jag verkar vara att hänga plantan upp och ner i ett bra ventilerat utrymme NÄR DE NEDERSTA BLADEN PÅ PLANTAN HAR FÄRGAT OM TILL GULT/BRUNT.
Beroende på vad man sen ska använda tobaken till kan jag bara utala mej om hur jag gör när tobaken ska bli snus.
Plantan hänger uppochner och mognar/ruttnar så sakteliga , plocka av bladen allt eftersom de gulnar och häng dem separat i en egen ståltråd tills de är helt bruna.
Man kan kanske också bara låta bladen vara kvar på plantan hela tiden tills de är bruna men det kan jag inte riktigt uttala mej om för det har jag ingen erfarenhet av.
Detta tar tid , det ska man ha klart för sig.
Ett annat sätt att göra det på skulle kunna vara att du tar ett antal blad ( gröna) och lägger dom i en hög.
Mitt i högen kommer du att få förhöjda temperaturer som gör att bladen skiftar färg , skifta om ordningen i högen varje dag och när det börjar gulna på kan du hänga upp bladen på tork.
Kallas Colourcuring eller stackcuring.
Gjorde detta själv förra året och det gick bra men det var mkt jobb.

Här i en murarbalja där bladen svettas duktigt och ändrar färg allteftersom du kastar om i högen.Nu hade jag en stor hög här.

Ska man däremot göra rökverk på skörden ska man säkert fermentera tobaken i en kammare med fuktighet och värme.
Kan inte så mycket om sånt.
Sök på nätet.