Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245982 gånger)

Balder

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1260 skrivet: 18 jul-14 kl 10:03 »
Har också ett gäng plantor som har gulnat trots att jag satt dom i ren kompost,och dom har inte samma gula färg som dom som mognat utan är mer blekgula förövrigt är skörden igång

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #1261 skrivet: 19 jul-14 kl 05:01 »
Sambon som har läst på universitet sa att det kan vara för mycket av någon slags näring ,Det här året är bara på prov i lergjorden med 150 plantor.  Har börjat förbereda landet till nästa år med halmströet från kaninburarna och hönshuset och odlar persiskklöver där nu ,Så till hösten plöjer jag ner alltihopa :)

roli

• Södermanland
« Svar #1262 skrivet: 02 aug-14 kl 16:30 »
Tjena!

ny här på alternativ ;)

Har i år odlat tobak med med varierat resultat (kan bero på flytt under tiden jag drev upp plantorna)
funderar på hur man gör med frökapslarna till nästa års odling? har låtit två plantor SSBL blommat.

MVH!

Gille

• -
« Svar #1263 skrivet: 02 aug-14 kl 16:37 »
När är bladen redo att börja skördas?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1264 skrivet: 02 aug-14 kl 21:51 »
Har startat skörden av dom nedersta bladen, ser mycket bra ut för dom flesta, men Habana2000 kommer jag inte att odla mera! blev bara tunna små plantor som jag hängde opp hela...får väl duga som inlaga ,eller i en pipa!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1265 skrivet: 02 aug-14 kl 23:40 »
Tjena!

ny här på alternativ ;)

Har i år odlat tobak med med varierat resultat (kan bero på flytt under tiden jag drev upp plantorna)
funderar på hur man gör med frökapslarna till nästa års odling? har låtit två plantor SSBL blommat.

MVH!

Samla in kapslarna och låt de torka till bruna inomhus över tid.

roli

• Södermanland
« Svar #1266 skrivet: 03 aug-14 kl 09:58 »
ok. tackar för svaret! :)

har läst om folk som täcker över blommorna med strumpbyxor typ. därför jag blev fundersam.

SSBM skulle de såklart vara :P

Rustica1962

• Halland
« Svar #1267 skrivet: 03 aug-14 kl 11:38 »
När är bladen redo att börja skördas?

Det enklaste sättet tycker jag verkar vara att hänga plantan upp och ner i ett bra ventilerat utrymme NÄR DE NEDERSTA BLADEN PÅ PLANTAN HAR FÄRGAT OM TILL GULT/BRUNT.
Beroende på vad man sen ska använda tobaken till kan jag bara utala mej om hur jag gör när tobaken ska bli snus.
Plantan hänger uppochner och mognar/ruttnar så sakteliga , plocka av bladen allt eftersom de gulnar och häng dem separat i en egen ståltråd tills de är helt bruna.
Man kan kanske också bara låta bladen vara kvar på plantan hela tiden tills de är bruna men det kan jag inte riktigt uttala mej om för det har jag ingen erfarenhet av.
Detta tar tid , det ska man ha klart för sig.
Ett annat sätt att göra det på skulle kunna vara att du tar ett antal blad ( gröna) och lägger dom i en hög.
Mitt i högen kommer du att få förhöjda temperaturer som gör att bladen skiftar färg , skifta om ordningen i högen varje dag och när det börjar gulna på kan du hänga upp bladen på tork.
Kallas Colourcuring eller stackcuring.
Gjorde detta själv förra året och det gick bra men det var mkt jobb.

Här i en murarbalja där bladen svettas duktigt och ändrar färg allteftersom du kastar om i högen.Nu hade jag en stor hög här.

Ska man däremot göra rökverk på skörden ska man säkert fermentera tobaken i en kammare med fuktighet och värme.
Kan inte så mycket om sånt.
Sök på nätet.

« Senast ändrad: 03 aug-14 kl 17:19 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1268 skrivet: 03 aug-14 kl 18:51 »
ok. tackar för svaret! :)

har läst om folk som täcker över blommorna med strumpbyxor typ. därför jag blev fundersam.

SSBM skulle de såklart vara :P

Det är klart att om du odlar olika sorters tobak så är det ju ingen nackdel att isolera frökapslarna.
Du får ju då en ren avkomma istället för en blandad om du låter de blomma fritt.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1269 skrivet: 04 aug-14 kl 23:01 »

RusticaPlantor

Smajsan

• -
« Svar #1270 skrivet: 10 aug-14 kl 09:35 »
Vilka fina plantor Rustica.
Är det förra årets skörd som hänger på tork på dina bilder?
Tobaksplantor är ju så vackra när dom växer. Så frodigt gröna.
Ha en fin dag alla tobaksodlare!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1271 skrivet: 10 aug-14 kl 19:07 »

Delar av förra årets skörd ligger i murarbaljan , de som hänger i räcket är från årets gerillaodling nära stranden.
   Jo , dom blev kraftiga i år , mer än jag trodde + hoppades på.

Baktlab

• Västergötland
« Svar #1272 skrivet: 12 aug-14 kl 13:48 »
Jag har nu hängt upp arton Szamosi-plantor i ståltråd, utomhus under tak. Dessa hade börjat gulna på de nedersta bladen och det är därför jag skördat dem.
Jag har redan börjat plocka loss de blad som börjat skifta från grönt till gult, och hängt upp dessa på en ståltråd inomhus.
Är detta bra, eller ska jag vänta med att plocka bladen från plantan tills bladen i fråga blivit Helt gula?

Ytterligare en fråga: Jag har inte sköljt av mina plantor, innebär detta en hälso- eller kvalitetsrisk när jag sedan nyttjar slutprodukten(snus)?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1273 skrivet: 12 aug-14 kl 15:18 »

Låter bra det där tycker jag , sköljer du bar av dom och tar bort lera/sand innan du hänger upp dom är det ju inga problem.
    I värsta fall kan du ju borsta av smutsen när de blivit torra och bruna , men då får du kanske inte bort allt , kan inte uttala mej riktigt om det.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1274 skrivet: 13 aug-14 kl 19:19 »

Kan ju tillägga till mitt svar att du BÖR se till att smutsen kommer bort på något vis , det är ju inget man vill ha i käften precis.

roli

• Södermanland
« Svar #1275 skrivet: 21 aug-14 kl 08:29 »
Hej igen! ;D

Går i tankarna på att bygga en fermenteringslåda.

har fått tag i en gammal matlådevärmare som jag tänkte bygga om till snusugn/fermenteringslåda.

nån som har några förslag på hur man ska gå till väg. tänker då främst på att få upp fuktigheten.

MVH

Rustica1962

• Halland
« Svar #1276 skrivet: 21 aug-14 kl 18:24 »

Ska du göra snus eller cigaretter/piptobak ?

roli

• Södermanland
« Svar #1277 skrivet: 22 aug-14 kl 09:41 »
    Ska du göra snus eller cigaretter/piptobak ?

Jag hade tänkt att kunna ha den till både snus och fermentering till pipa/cigarr.
kommer byta termostat för att bättre få koll på värmen
snuset är ju inte beroende av luftfuktigheten på samma sätt som tobak man ska ha till pipa/cigarr.

tänkte om man typ kunde ha en balja vatten i botten på värmaren för att få upp luftfuktigheten eller om man ska spraya tobaken med vatten och packa i påsar.  ??? :-\

Maria C S

• Småland
« Svar #1278 skrivet: 22 aug-14 kl 11:25 »
Till rökning:
Häng dom 2 å 2 så håller dom varandra fuktiga.
Smaken förändras med nedbrytnings graden. I påsar går det för fort.
Ju mörkare desto mer cigarr liknande smak.

Jag gör det i ett lite svalare rum, ruskar trådarna så det inte blir fickor med för fuktigt.
Fukten kommer från bladen själva. Vid behov kan man spraya med vatten om dom torkar för fort.
Jag hänger bladen tätt i början sen särar jag dom allt eftersom.
Man får följa med och gå igenom dagligen om det ska bli bra  :)

Man stoppar nedbrytningen genom att ha dom enskilt så får dom torka helt.
Klurigt men övning ger färdighet, jag blev helt nöjd med förra årets smak.

Jag gjorde även cigarrer (dåligt rullade  ;D) men unika och dom blev mycket uppskattade gåvor av dom som uppskattar cigarrer. (smaken blev helt godkänd) Rökbarheten var okej, det är ju en viss teknik att få fibrerna rätt inne i cigarren  ;)

Då fuktar man upp bladen så dom blir elastiska så går det att rulla. Svårt !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

• Halland
« Svar #1279 skrivet: 22 aug-14 kl 20:29 »

Det enda du behöver göra när du ska göra snus är att torka bladen bruna och knastertorra.
    Sen är det bara att mala ner dem , du behöver inte hänga in bladen till snus i någon fermenteringskammare.
    Se bara till att bladen börjat gulna när du hänger upp dem på tork för att bli bruna ,  du kan hänga upp hela plantan upp o ner och låta bladen successivt bli gula och ta av dem efter hand o hänga på tork.
    Annars kan du lägga bladen i högar och låta dom colourcura/skifta färg men byt då ordningen i högen varje dag tills alla är gula.
    Lägg bladen som är i mitten nere i botten eller toppen så att inte samma blad ligger kvar på samma ställe hela tiden.
    Hoppas du förstår hur jag menar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser