Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246080 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1220 skrivet: 01 jul-14 kl 19:38 »

Dom är ännu lite större idag , dessa bilderna var sen i SönDags , men visst e det bra. Roligt är det oxå.Man kan ju få en sån där riktig WoWupplevelse ........ O det behöver man ju i dessa tider tycker iallafall jag.
   Ska se vad jag kan göra med frö , nyper av så mkt tjuvisar jag kan men tar även blomställningar för att få så stora Blad som möjligt . Vill man så kan man.
   Tack för din uppskattning Maria !
   Blir spännande o se hur de blir i snuset till senhösten/vintern.

Smajsan

• -
« Svar #1221 skrivet: 01 jul-14 kl 20:26 »
Om jag ber riktigt snällt Rustica  o:) Jag vill också ha sånna skitfrön som du har i landet till nästa år  :-[ Nu ställer jag mig i skitfrökö.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1222 skrivet: 01 jul-14 kl 20:47 »

Rustica ska självklart tänka på Smajsan också , han lovar det säger han här.  ;D

Maria C S

• Småland
« Svar #1223 skrivet: 01 jul-14 kl 22:33 »
Jag tycker det är så himla kul när man lyckas, även när andra lyckas, det är så himla roligt att följa varandra lite.
Du hade ju massor förra året Rustica, har du färre i år men STÖRRE monster plantor ?
Själv har jag inte fått ut mina i landet än, men jag är i dålig form och just nu så är det viktigare att bli bra igen , än att lyckas med det jag hade tänkt göra.
De blir vad det blir, men det får vara okej det med.

Testade att göra cigarrer i vårvintras det var spännande och svårt. Cigarr rökarna gillade mina rullar he he  dom blev godkända... men grejen var ju att dom var Svensk odlade  :)
Obesprutade organiskt odlade e ju något bara det.

Jag uppmärksammade att dom även genmodifierar tobak nu mera, så därför så blir det än mer värdefullt med det man har själv.

Ja skulle vara kul å ha några såna monsterplantor nere vid vägen  ;D ;D (skryt plantor)  ;D  ;)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1224 skrivet: 01 jul-14 kl 23:07 »
Wow!
Vilka monsterplantor!
Det skulle verkligen vara trevligt med några sådana frön!
Vilken stilig odling du har också.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1225 skrivet: 01 jul-14 kl 23:32 »
    En lott frös/ åts upp av sniglar i påskas när ja planterade ut, 100 plantor borta.
    Men sånt måste man lära sig att leva med , klarar man inte det e det ju bara att hälsa hem.......
    Denna lotten såg inte bra ut den heller efter 0-gradigt , regn + snigelattacker i Maj , men den repade sig ofattbart bra.
    Alla planteringshål borrade jag ifjol på lite olika djup men de flesta ligger nog på 70-80 o även 90 cm djup.
    Den dåliga lerjorden låg i olika lager , först svart sen sand eller brunlera och sist nästan grus + grundvatten.
    DEN jorden kördes bort med skottkärra till en tipp på området och ersattes vid olika tillfällen med gräs , nässlor , maskrosblad ormbunkar osv osv.
    Plantorna verkar ju gilla det , men sen får de oxå urin och kalksalpeter som verkar boosta på dom riktigt bra.
    Lägger ogräs i mina vattentunnor , klöver + gräs , vattnar ALLTID med tempererat vatten från de tunnorna , aldrig direkt från kranen.
    Har satt plantorna i en fördjupning som jag gjort i marken/leran för att kunna tömma typ 10 L i den och vattna plantan  bra. Gillar de kratrarna skarpt , blir lättare att vattna känns det som.
    Så hade jag gjort även på den andra lotten som ja la ner och hade ju lagt ner hundratals timmar på att borra och fylla med Ko + Hönsgödsel där , och det blev helt bortkastat kan man säga om man vill.
    Fick ut en 13 kilo torkad tobak som ja har kvar av , sen har jag köpt olika sorters tobak på Wholeleaftobacco.com , röktorkad , dark aircured Virginia Red leaf och även cigartobak som blivit snus på samma vis.
    Lagring i kyl är mkt viktigt också , i 2 veckor eller mer , sen blir det bara bättre med tiden i kylen.
    Värmen e viktig , 100 grader minst rekommenderar jag , det dödar alla former av microber som finns i tobaken i EnVeckas Tid  24/7. ( gör att snuset inte möglar)
    Kör tobak salt o vatten i en vecka , rör om i burken 1 g per dag, låt svalna ner till rumstemeratur tillsätt sedan nakarbonat eller pottaska. Använder bara pottaska själv. ( 100 gram salt till 500 gr mjöl kör jag )
    Ett sjujävla gott snus blir det utan en massa onödiga konstiga tillsatser , bästa sen sommaren 97 och det kom från hjärtat. ( 15-17 gr pottaska i 500 gr snus )
   Just nu har han ( Don) 35 % rabatt på cigarettobak , men jag tror att man måste vara medlem på http://fairtradetobacco.com/    men de e löst på ett kick.
   Beställ Max 4Ibs reller pound som det heter hos dom = 453 gra för 17 US minus 35 % = 11.05 US
« Senast ändrad: 01 jul-14 kl 23:54 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #1226 skrivet: 02 jul-14 kl 00:31 »
Oj beklagar verkligen förlusterna, men så är det ibland, därför är det så himla kul med det som gått bra!
Ingenting är självklart med odling. Oväntade saker händer och ja klart det är hårt när det går mycket åt helskotta  :'( men man får ta det med.
Tom mina bönor satta efter midsommar fick för kallt ..suck.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1227 skrivet: 02 jul-14 kl 12:49 »

Man ska inte gråta över spilld mjölk.

Maria C S

• Småland
« Svar #1228 skrivet: 02 jul-14 kl 18:50 »

Man ska inte gråta över spilld mjölk.
Nähä de e bara påt igen  ;) så får man ta lärdom om det går att göra på annat sätt nästa år.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1229 skrivet: 02 jul-14 kl 19:06 »

Precis.

systermicke

• Uppland
« Svar #1230 skrivet: 02 jul-14 kl 22:16 »
Köpte en tunnel idag på ebay ;D
Väldigt prisvärt alternativ till växthus, 2000 spänn för 3x6m tält med full ståhöjd.
Har inte tänkt ha det till tobak men man skulle ju faktiskt få plats med en hel del.

Smajsan

• -
« Svar #1231 skrivet: 02 jul-14 kl 22:51 »
Wow vilken tunnel  :o
O ett jätte bra pris. Grattis till det.
Vad söker man på om man vill kolla om det finns sånna på tex. ebay?
Har aldrig köpt något på just den sidan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

• Småland
« Svar #1232 skrivet: 02 jul-14 kl 23:23 »
Oj, ja den ser bra ut systermicke! Ger ju helt andra möjligheter  :).
Vem var det som använde epsom salt ... eller rättare sagt var köper man det billigast ? (inte via nätet)
Ebay e kul man kan hitta en hel del skoj där  :)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1233 skrivet: 03 jul-14 kl 07:16 »
Oj, ja den ser bra ut systermicke! Ger ju helt andra möjligheter  :).
Vem var det som använde epsom salt ... eller rättare sagt var köper man det billigast ? (inte via nätet)
Ebay e kul man kan hitta en hel del skoj där  :)

Jag köpte mitt epsomsalt här: http://www.sneckenstrom.se/godning/epsom-salt.html
Brukar det till mina tomater,Chili och gurka...men också tobaken har fått en dosa, mest för å tillföra magnesium till plantorna, så jag får en fin vit aska till mina cigarrer.

systermicke

• Uppland
« Svar #1234 skrivet: 03 jul-14 kl 07:30 »
Wow vilken tunnel  :o
O ett jätte bra pris. Grattis till det.
Vad söker man på om man vill kolla om det finns sånna på tex. ebay?
Har aldrig köpt något på just den sidan.

Sök på "6 x 3m Polytunnel Greenhouse Poly Tunnel Pollytunnel Galvanised Frame" så hittar du den på ebay.com
Gissar att pundet inte ligger så högt nu eftersom det var så billigt  :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #1235 skrivet: 03 jul-14 kl 09:37 »

Gratulerar till den jättefina tunneln och tackar samtidigt för att du gillade mina plantor !
       Ang. tunneln , är frakten inkluderad i priset ?
       Kommer ihåg att en Fredrikzon byggde en egen tunnel här för några år sedan  med polytenslang han hade stoppat i gjutna plintar med järnrör i.
       Vilka plantor du skulle kunna dra upp i den tunneln , bara du har bra med rejält gödsel  under jorden  , skulle jag tro.
       Planerat något besök på Museet på Skansen ?
      http://www.ebay.ca/itm/7-3m-x-15m-Greenhouse-Polythene-Polytunnel-Cover-Clear-Film-Plastic-Sheeting-/360780164072?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item54002c6be8&_uhb=1    lite större för 125 Pund + 35 Pund i frakt
« Senast ändrad: 03 jul-14 kl 17:43 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #1236 skrivet: 03 jul-14 kl 12:30 »
Jag köpte mitt epsomsalt här: http://www.sneckenstrom.se/godning/epsom-salt.html
Brukar det till mina tomater,Chili och gurka...men också tobaken har fått en dosa, mest för å tillföra magnesium till plantorna, så jag får en fin vit aska till mina cigarrer.

Tackar ! Trevlig sida mycket skoj där  :)

systermicke

• Uppland
« Svar #1237 skrivet: 04 jul-14 kl 20:31 »
       Gratulerar till den jättefina tunneln och tackar samtidigt för att du gillade mina plantor !
       Ang. tunneln , är frakten inkluderad i priset ?
       Kommer ihåg att en Fredrikzon byggde en egen tunnel här för några år sedan  med polytenslang han hade stoppat i gjutna plintar med järnrör i.
       Vilka plantor du skulle kunna dra upp i den tunneln , bara du har bra med rejält gödsel  under jorden  , skulle jag tro.
       Planerat något besök på Museet på Skansen ?
      http://www.ebay.ca/itm/7-3m-x-15m-Greenhouse-Polythene-Polytunnel-Cover-Clear-Film-Plastic-Sheeting-/360780164072?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item54002c6be8&_uhb=1    lite större för 125 Pund + 35 Pund i frakt

Jepp, frakten är inkluderad, det blev exakt 2040kr med allt.
Inget inplanerat stockholmsbesök tyvärr. Det är så mycket att stå i här med odling och alla ungar, plus att jag trivs så bra på gården, så jag är glad för varje dag jag slipper åka någonstans  ;D Men ungarna kanske lessnar framöver då har vi ju ett bra resmål.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1238 skrivet: 04 jul-14 kl 21:03 »

Perfekt.
     Där finns nog rätt många recept i de gamla böckerna däruppe som skulle vara kul/spännande att göra i nutid , fast på gammalt vis.
     Begriper inte vad de skulle använda Alun i snus för , blir mkt mer sammanhängande då jag sj provat .Typ Röda Lacket el Rallarsnus.
     Ungarna har visst det när de gör trolldeg , andras ungar , själv har jag inga. Ungar alltså.
« Senast ändrad: 04 jul-14 kl 23:48 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #1239 skrivet: 05 jul-14 kl 11:03 »
Playdo deg har man alun i för att den inte ska torka som en trolldeg gör.
Här var det mycket playdo deg ett tag. Den blir lite spänstigare och smidigare med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser