Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246147 gånger)

Rappen

• Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #900 skrivet: 04 sep-13 kl 21:32 »
"Övrigt...finns tunna typ op eller mekhandskar att köpa på Biltema om bladens klistrande effekt stör hanteringen av bladen"
Biltema säljer också en effektiv handrengöring, som tar bort kladdet på nävarna.

Här på forumet har det varit full aktivitet ser jag, härligt !
Själv är man också klar med skörden, och det torkar/mognar på riktigt bra, nu har det riktigt kluriga börja, att hitta rätt Rape' smak
på snuset, ett halvkilo snus har blivit jordförbättring, men skam den som ger sig >:D
Precis som Rustica,( forumets  röst i etern  ;) har sagt så blir snuset RIKTIGT gott utan aromer, men har man snusat Rappe i 30 år så blir det en viss vana...
Crearome har fått en storkund på eteriska oljor :P
Roligt att se det dyker upp lite nya namn här också, utan tvekan har tobaksodling blivit en liten folkrörelse :)

Grovt Snus

• Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
« Svar #901 skrivet: 05 sep-13 kl 23:00 »
Tobaksvänner

Det doftar ljuvligt i tobaksladan nu och vädret tycks ju hålla i sig några dar till, så jag får nog in skörden ändå, började tråda upp de stora bladen idag; 25 blad på en meter tråd, 2 knutar, sen 25 blad till...osv. Börjar få in snitsen. 100 blad i timmen, över 4000 blad hängda hittills och fem rader gånger trettio plantor (de stora) kvar att skörda. Tack för alla goda tips om ståltråd men jag fortsätter med murarsnöret i år i alla fall

Jag prövade att göra snus efter 1852 års-boken som jag tror var på tapeten i den gamla tobakstråden. Det kallades "karotter":
Bladnerven tas bort och bladen doppas i en sus (sås). Tobaken rullas därefter hårt in i linneduk som omlindas med rep så att snuset mognar luftfritt i upp till ett år. Slutresultatet beskrivs som smörlikt... ::)
Flertalet susrecept innehöll russin som dominerande ingrediens (samt pottaska, salt och en massa annat jox). Nu har ju inte jag lyckats hålla mig ett år men första gången jag prövade det här receptet så lagrades burkarna i tre månader...och jag föll pladask för den nya smaken

Mitt nuvarande recept. Susen:
2 dl vatten
1 dl russin
10 gram salt
kokas några minuter och pressas genom ett finmaskigt durkslag. Susen blandas med 100 gram tobakspulver (Susreceptet räcker till nästan den dubbla mängden tobak så jag blandar till rätt konsistens uppnåtts) och bakas i ugnen som vanligt. Jag kör 40-50 grader i några dar och därefter 80-90 grader några timmar för att pastörisera och till sist tillsätts 15 gram natriumkarbonat i lite vatten direkt i den varma snusen. Jag blev såld på det söta snuset direkt. En annan smaktillsats som inte är så dum är kaffe.

Rustica1962: kan man haka på din gamla receptbok?
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Rustica1962

• Halland
« Svar #902 skrivet: 06 sep-13 kl 08:01 »

Ja , självklart kan du det.
   Skicka mej ett pm med din mailadress dit du vill få filen ( 74 MB ).
   Då kommer kostnaden ner till 43 :- i och med att du träder in . Per skaft alltså , och vi är nu 7 pers. som delar inkl. dej.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #903 skrivet: 06 sep-13 kl 14:17 »
"Mitt nuvarande recept. Susen:
2 dl vatten
1 dl russin
10 gram salt"

Fick mig att tänka på det amerikanska snuset "Gold River" som man kommer ihåg från
det glada 80-talet, tillsammans med ett annat sött svenskt snus som hette "Östan".
Det var tider det snuset kostade 5 eller 6 kroner dosan  ;D, och General smakade General inte plantjord...

Rustica1962

• Halland
« Svar #904 skrivet: 06 sep-13 kl 18:29 »

Undrar om inte Swedish Match håller inne med natriumkarbonatet och därför har inte snuset smakat något på 16 år.
   Mörkbrunt snus vet jag fanns oxå , själv använde jag mycket Svenskt Exportsnus , mkt pga där gick nån serie på teven i svensk skolmiljö på 70-talet där de använde det snuset.
   Kommer inte ihåg vad serien hette , men bl.a  så när de skulle lägga ut snuset under lektionstid kommer jag ihåg  , lade de det på översidan på en av fingrarna och sköt det rakt upp i taket !
   Och där satt det fast.....
« Senast ändrad: 06 sep-13 kl 20:54 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #905 skrivet: 06 sep-13 kl 21:01 »
 :D ..Bra kvalitet på snuset när det sitter fast i taket  :D ...Något för tobaksbolaget att tänka på  :D ... Övrigt: Kör på med högarna med blad...Hängt upp ca 400 blad nu som är lite gula...lurigt att låta bladen ligga för länge i högen...

Rustica1962

• Halland
« Svar #906 skrivet: 06 sep-13 kl 22:17 »

Samma här ungefär , har hållt på i nästan 2 veckor nu med högar och hängt upp efter hand som det gulnat. Mkt jobb men skönt när det är klart liksom.
      Skulle tro att jag har c:a 60-65 % kvar ute på lotten så det är bara att ta nya tag nu i helgen och köra å hämta + göra nya högar.....
      Lagt ner väldigt mkt tid speciellt på att trä och hänga upp på ett annat ställe än lägenheten som fylldes upp mkt snabbt       ;D

Smajsan

• -
« Svar #907 skrivet: 06 sep-13 kl 23:43 »
Nu har jag sorterat och grejat med bladen hela dagen. Vilken ruskig tid det tar  :D
Och så har jag hängt ända tills nu. Jag är riktigt trött.
Lurigt i högarna är det verkligen, det går snabbt över från gult till brunt snor. Jag har sorterat bort allt brunt snor och lärt mig en läxa, låt inte högarna ligga orörda för länge.
Och det luktar mindre gott av ruttna blad. Jag blev lite orolig nu för när dom är upphängda så tycker jag nästan den odiskade disken luktar gott.
Har satt igång fläktar så luften rör sig lite.
sov så gott!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tännlappen

• -
« Svar #908 skrivet: 07 sep-13 kl 02:03 »
...Jag tycker det går rätt smidigt med högarna med blad...Med vant öga ser jag dom gula bladen  :D ...Har först ett bord med blad sedan ett bord till jämte som avlastning...provisoriska bord...bra arbetsställning...Ristar buntar i luften...Tog jag blad för blad hade det blivit drygt tidsmässigt...Ser jag blöta blad torkas dom lite med papper...

Rustica1962

• Halland
« Svar #909 skrivet: 07 sep-13 kl 08:08 »

Lite mer om ÖsterlenSnus och Eskil Thomsen framfart i Skåne......                                                                                                                                              http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/han-gor-skanes-forsta-ekosnus
                                                                                                                                                                                                                                            http://m.gp.se/gptv/sverige?item=l6J9mkKUjepdcSezgHgWDg
« Senast ändrad: 07 sep-13 kl 08:13 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #910 skrivet: 07 sep-13 kl 08:21 »

Ja , självklart kan du det.
   Skicka mej ett pm med din mailadress dit du vill få filen ( 74 MB ).
   Då kommer kostnaden ner till 43 :- i och med att du träder in . Per skaft alltså , och vi är nu 7 pers. som delar inkl. dej.

Jag hänger gärna på med  :) PM ar .
Min tobak växer så det knakar  :o
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rappen

• Bohuslän
« Svar #911 skrivet: 07 sep-13 kl 10:01 »
   Undrar om inte Swedish Match håller inne med natriumkarbonatet och därför har inte snuset smakat något på 16 år.
   Mörkbrunt snus vet jag fanns oxå , själv använde jag mycket Svenskt Exportsnus , mkt pga där gick nån serie på teven i svensk skolmiljö på 70-talet där de använde det snuset.
   Kommer inte ihåg vad serien hette , men bl.a  så när de skulle lägga ut snuset under lektionstid kommer jag ihåg  , lade de det på översidan på en av fingrarna och sköt det rakt upp i taket !
   Och där satt det fast.....

Svenskt Exportsnus, ja det var den första dosa jag köpte, och det som startade en livslång passion för det bruna guldet. o:)
Vad som totalt ändrat smaken på Swedish Match snus, det vette fasen, svettnings tiden ändrade dom vad jag kommit fram till i början på 80-talet, dom gick också från kaliumkarbonat till natriumkarbonat, när detta inträffade vet jag inte.
Jag testat båda, föredrar nog faktiskt kaliumkarbonatet, men jag tycker det blir "tuffare" mot läppen (russinläpp)...
Fast det är svårt, då snus på hemodlad tobak blir enormt smakrikt vilket man än använder.
Lära för livet, har jag för mig tv-serien hette..

Smajsan

• -
« Svar #912 skrivet: 07 sep-13 kl 10:28 »
Vad tror ni om jag hänger bladen i mitt oisolerade uthus?
Jag är nog väldigt känslig för det här med lukter har jag kommit på  :-[
Kan det mögla ute även om man hänger bladen glest?
Jag kan ha en fläkt igång där ute som rör runt luften lite.
Det skulle underlätta hela torkningen känner jag  :P Vad tror ni?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tännlappen

• -
« Svar #913 skrivet: 07 sep-13 kl 12:58 »
Du får nog kolla hur det blir i ditt uthus...Luftfuktigheten är olika beroende på område man bor...Känn ofta på bladen när dom blir brunaktiga känns dom blöta då är mögelrisken överhängande...

Smajsan

• -
« Svar #914 skrivet: 07 sep-13 kl 13:13 »
Ok.
Tack för att du svarade.
Jag tror jag ska prova att hänga några linor där ute. Det är lite drag där. Men fuktigt på nätterna.
Tyckte jag såg en bild här i tråden som hade dom ute i ett glest uthus.
Kanske torkade dom tidigare när det var lite varmare både dagtid o natttid.
Är det bara jag som tycker lukten är jobbig nu när de är nyupphängda?

Rustica1962

• Halland
« Svar #915 skrivet: 07 sep-13 kl 22:46 »

Lära för livet, har jag för mig tv-serien hette..

Den passningen tackar jag dig för Rappen , det stämmer och hela serien ligger faktiskt på SVT's öppna arkiv.
Serie i 6 delar , 55 minuter / avsnitt,
1977 i regi av Carin Mannheimer
Helt fantastiskt   :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #916 skrivet: 07 sep-13 kl 22:49 »
Jag hänger gärna på med  :) PM ar .
Min tobak växer så det knakar  :o

Kul att höra Maria , hörde nån som sade att det fina vädret visst skulle vara kvar nästa vecka också.... :D
Odlar du några spännande sorter ?

Maria C S

• Småland
« Svar #917 skrivet: 07 sep-13 kl 23:52 »
Kul att höra Maria , hörde nån som sade att det fina vädret visst skulle vara kvar nästa vecka också.... :D
Odlar du några spännande sorter ?
Nä inget spännande Maryland fast den är ny för mej Virginia gold förra året och några i år.
Gillar att odla Maryland grodde snabbt och har varit tåligare känns det som.
Men jag får nog utvärdera hur dom är nästa år för dom stod i sina små krukor långt efter midsommar.
Men dom växer än någon planta håller på att göra blommor.

Ja ibland får man ha tur med vädret.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rappen

• Bohuslän
« Svar #918 skrivet: 08 sep-13 kl 09:45 »
Vad tror ni om jag hänger bladen i mitt oisolerade uthus?
Jag är nog väldigt känslig för det här med lukter har jag kommit på  :-[
Kan det mögla ute även om man hänger bladen glest?
Jag kan ha en fläkt igång där ute som rör runt luften lite.
Det skulle underlätta hela torkningen känner jag  :P Vad tror ni?
Jag har hängt hela skörden i en gammal bod där väggarna inte är "läktade",
alltså det är springor mellan plankorna på väggarna, så det blåser mer eller mindre rätt igenom när vinden ligger på.
Har fungerat riktigt bra, jag har snarare fått passa så att det inte torkat för fort.

Tännlappen

• -
« Svar #919 skrivet: 08 sep-13 kl 15:12 »
Ok.
Tack för att du svarade.
Jag tror jag ska prova att hänga några linor där ute. Det är lite drag där. Men fuktigt på nätterna.
Tyckte jag såg en bild här i tråden som hade dom ute i ett glest uthus.
Kanske torkade dom tidigare när det var lite varmare både dagtid o natttid.
Är det bara jag som tycker lukten är jobbig nu när de är nyupphängda?
Lukten i början är väl inte direkt i parfymklass....Men den som ger sig till tåls får uppleva tobaksdoften och då glöms snabbt tidigare lukt  :D ...  Betydelse i uthus är ju också golvet...jordgolv blir det mer fuktigt av...Fönster måste troligtvis vara stängt nattetid eller vid regnväder,egen erfarenhet i fuktigt område... Övrigt: Byggt om fermenteringskammaren med mellanskiva av frigolit för att minska luftvolym eftersom jag ska fermentera i plastsäck med blad som packas hårt i grytor...Därmed borde energiförbrukningen minska som positiv bieffekt  :D ...Plockat blad från självsådd troligen V.gold ...lagt i ny hög lite blandat med Burley och Alida...Många blad blir det  :) ...

Bara lägga till det där med ståltråd man hänger upp bladen på....Min vanliga tråd 0,7mm lös slinga från B-tema är styvare märkte jag än en tråd köpt från varuhus i samma dimension....B-temas tråd är bättre om bladen har kraftig mittnerv,klarar sig utan nål...Små saker att tänka på...Blev en famn blad till när jag fick syn på fler lagom stora blad  :-X
« Senast ändrad: 08 sep-13 kl 19:46 av Tännlappen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser