Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246149 gånger)

Rappen

• Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #720 skrivet: 30 jul-13 kl 17:44 »
Tack ska ni ha, jag är som sagt helt överväldigad av mängden tobak.
HasseStefan : 65 plantor kom i jorden.
Bra tanke med att få det torkat innan höst rusket börjar, så här långt har det för min del torkat riktigt bra.
Inget mögel och få blad som är grönaktiga.
Kan inte låta bli att undra hur du skall få utrymme att torka all din tobak Rustica, du har ju enorma mängder, men
det är utan tvekan ett angenämt problem  ;D

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #721 skrivet: 30 jul-13 kl 20:51 »
Ja nu kommer det en fråga till. Nu håller jag på att skörda en del. Min fråga är måste de vara helt knaster torra innan man kan tränga ihop bladen när de hänger på tork eller kan man föra ihop dem efter några dagar då de blivit lite halvtorra? Vill ju inte få mögel på dem nu!!

Rustica1962

• Halland
« Svar #722 skrivet: 30 jul-13 kl 22:03 »
:D ..förvisso syns du inte i djungeln...men någon nitisk person kan ju följa vattenslangen.... :-X

Ska se om jag är morgonpigg imorgon , då kunde man ju kört dit tidigt , typ vid 6 eller så och vattnat med slangen...... :o
 Var ute och stagade upp en hel del plantor med sly som stolpar och band jutesnöre om stammen + rätade upp dom.Många som hade lagt sig ner.
 HasseStefan : Kör den säkra stilen och håll dom isär så händer där väl inget.
 Rappen : Jag undrar väl lite själv oxå men det är ju för väl att man kan skörda allteftersom bladen mognar succesivt.
 Har ju det där utrymmet ovanför våra vindsförråd där det finns mkt plats , men vill inte gärna använda det.
 Tänk om fastighetsskötaren eller en besiktningsman ska upp o kolla nånting där , då ligger jag nog illa till.
 Har 63 gr i ugnen som är färdigt på Torsdag , fördelen med egenodlat är tycker jag att man kan lägga in så
 fort det svalnat ner..... ;D

« Senast ändrad: 31 jul-13 kl 06:56 av Rustica1962 »

Rustica1962

• Halland
« Svar #723 skrivet: 31 jul-13 kl 10:28 »

Blev väl inte riktigt vad jag hade tänkt mej , trots att jag redigerade artikeln ( vilket inte den sk reportern inte brydde sig om) , så det får vara som det är.
Nämde bl.a att Sverige har sina tobaksbrukare att tacka för att vi som första land i hela världen lanserade en pensionsreform 1915 som betalades av tobaksskatten.
1883 betalade den skatten även för fattigvården i hela Sverige + att det kunde anställas 4000 lärare extra utöver den ordinarie kåren.
001

« Senast ändrad: 31 jul-13 kl 13:25 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #724 skrivet: 31 jul-13 kl 14:07 »
Rätt så trevligt reportage i vilket fall Rustica, det du ville ha sagt gick emot deras agenda, tobak är inget som media skulle försvara, trots att det du sa var sant och riktigt. Och nej journalister skall man absolut inte lita på...
HasseStefan: Dom blad som ser och känns färdigtorkade ut har jag klämmt ihop så mycket som möjligt..inget mögel..
fast som Rustica skrev, så kanske du skall ta det säkra före det osäkra, varför jag gjort så beror bara på platsbrist.
I vilket fall är runt ett halvkilo blad färdiga för malning, jag skall bara göra som någon här rekomenderade ( Lurkers ??) torka dom TOTALT knastertorra i ugnen innan malning.

Rustica1962

• Halland
« Svar #725 skrivet: 31 jul-13 kl 16:48 »

Ska bli spännande att höra hur du tycker det blev... :D

« Senast ändrad: 01 aug-13 kl 10:24 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #726 skrivet: 31 jul-13 kl 20:13 »
 :D ...Bra artikel Rustica1962 ...Vilken bild,kan tro du har kilometervis med tobak  :D ...Videon bevisar att insektslivet gynnas med...Övrigt skördat Burley...platsbrist uppkommit...men ska lösas... Spjutade 5 plantor som jag har utomhus än så länge så dom vissnar ner...

Rustica1962

• Halland
« Svar #727 skrivet: 01 aug-13 kl 09:23 »

Tackar , kul att röra om i grytan lite...detta är säkert inte korrekt    :o
 Ja , fotografen har ju fått det att se ut som att tobaken och skogen går ihop......
« Senast ändrad: 01 aug-13 kl 10:25 av Rustica1962 »

Balder

• Halland
« Svar #728 skrivet: 01 aug-13 kl 11:24 »
Väldigt trevlig läsning Rustica,väntar med spänning på att se om Swedish Match kommer med något bud.

Smajsan

• -
« Svar #729 skrivet: 01 aug-13 kl 15:35 »
Mina plantor fortsätter att växa. Bladen har efter flera dagars regnande blivit så stora att jag har svårt att gå på de små gångarna. Kul  :D
Rustica: Bra reportage. Konstigt att dom frågar om det är något som ska ändras o du säger JA o ändrar. Men så publicerar dom deras orginal istället. Konstiga journalister  :-\

Nu ska ju jag springa runt i ditt tobaks land på söndag, och då säger du att det inte går  :o  Fast jag och min man kan springa runt hela landet istället  ;). Ska bli så kul att få se dina odlingar.
Jag får inte till några bra bilder på mitt land, ska försöka igen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #730 skrivet: 01 aug-13 kl 17:13 »

Tack ska du ha Balder för att du gillade det ändå , hur torkar det för dig däruppe ?
   Smajsan : Ska bli jättekul att ni kommer ner , vi kan nog gå runt i kanterna tror jag för jag har stagat upp en del plantor.    ;D
   3 dosor har jag färdigt sen i morse , kanske svårt att göra så små omgångar med mått av både vatten + kemikalier men det ska nog gå det oxå.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #731 skrivet: 01 aug-13 kl 22:43 »
Tillbaks efter 18 dagar i Nordnorge...avling blir det i år också!  ;D...så i morgon är det ut å knipa tjuvar å blommor!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #732 skrivet: 01 aug-13 kl 22:58 »
Ja nu kommer det en fråga till. Nu håller jag på att skörda en del. Min fråga är måste de vara helt knaster torra innan man kan tränga ihop bladen när de hänger på tork eller kan man föra ihop dem efter några dagar då de blivit lite halvtorra? Vill ju inte få mögel på dem nu!!

Är dom knaster torra är det för sent, så träng dom i hop för det! har du ungefär 22-24 grader och 70-78% fuktighet så fungerar det bra!

Balder

• Halland
« Svar #733 skrivet: 02 aug-13 kl 10:39 »

Jodå Rustica här torkar det bra malde 1kg Alidablad igår kväll som med ett halvkilo rusticablad skall bli snus idag.
Har skördat färdigt första landet nu,men det verkar inte vilja ge upp så lätt ser nästan ut som i början på juni,rotskott på över en meter.
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 10:58 av Balder »

Rustica1962

• Halland
« Svar #734 skrivet: 02 aug-13 kl 13:06 »
  Då blir det att skörda 2 ggr på samma planta då , det blir åretruntodling för din del nu..... :D
  Blir riktigt bra avkastning verkar det som och det är ju kul när man lyckas.
  Helt fantastiskt måste jag säga.
  Hacienda del Cura hette den tobaken jag tog in sist , egentligen till cigar men blir snus för mig....Den ska jag så nästa år , bland många andra nya sorter.

« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 15:39 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #735 skrivet: 02 aug-13 kl 13:59 »
  Ska bli spännande att höra hur du tycker det blev... :D

Nu så närmar det sig provsmak  :P,  för första gången luktar det gott när jag bakar snus, riktigt gott, ungefär som när man åkte förbi snusfabriken i Göteborg för länge sedan, doften kändes utomhus när jag var ute och skördade majoriteten av bladen, vilket gjorde det till ett ännu trevligare jobb  :D
Rustica: Du är enorm, gror lika bra inne som ute för dig !
Balder: Helt makalöst !!!!!!!!!!!!!!!

Rustica1962

• Halland
« Svar #736 skrivet: 02 aug-13 kl 15:47 »
     Hade pratat med Balder på telefon på förmiddagen och kom inte ihåg vad sorten hette som jag hade köpt på eBay för bara en vecka sedan , det var därför jag skrev om den..... ;)
     Råkade ju få oförtjänt mkt. beröm från dej Rappen , så jag tänkte bara rätta till det.
     Bilden är antagligen tagen nere i La Palma på Kanarieöarna där odlaren själv bor.
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 16:14 av Rustica1962 »

Rappen

• Bohuslän
« Svar #737 skrivet: 02 aug-13 kl 18:58 »
     Hade pratat med Balder på telefon på förmiddagen och kom inte ihåg vad sorten hette som jag hade köpt på eBay för bara en vecka sedan , det var därför jag skrev om den..... ;)
     Råkade ju få oförtjänt mkt. beröm från dej Rappen , så jag tänkte bara rätta till det.
     Bilden är antagligen tagen nere i La Palma på Kanarieöarna där odlaren själv bor.
Nej jag har inte gett dig oförtjänt med beröm, trots det inte var din planta, du skall ha mer beröm :)
Provsmakade mitt bak efter 24 timmar, bara mest för att se om det var salt nog...herre min fader vilken
smak och arom egenodlad tobak har..helt fantastiskt, dessutom fick man nikotin kick som hette duga  ;D
12 timmar till och mycket lite pottaska så blir det klart.

Rustica1962

• Halland
« Svar #738 skrivet: 02 aug-13 kl 22:36 »

Det var som jag anade och hoppades på , att du skulle reagera på det viset du gjorde med att tycka att egenodlat hade en sån helt fantastisk smak.
   Är det inte fantastiskt så säg..... 8)
   Mitt börjar smaka som det ska göra nu efter nån dag eller så man kan bjuda Smajsan på en bra prilla på Söndag.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #739 skrivet: 03 aug-13 kl 09:58 »
Ja det må jag säga här händer det saker, Tännlappen är en riktig proffs fotograf, Ingen dålig bild på marodören (ser ut att vara en nattfjärilslarv)..
Rustica1962 sliter som vanligt med sin tobak, Jätte bra artikel och det var synd att dom inte gick på din linje, Men rätt självklart att dom missade den historiska biten (skulle ju vara orätt att medge att tobaken gjort lite nytta för sveriges välfärd och dessutom varit en av sakerna som byggt grunden för den)...
Rappen håller med dig om att egen tobak är den bästa (speciellt med tanke på att man följt den från det pytte,pytte fröet som man startade med).. Helt otroligt!!!
Hassestefan: Jag hänger dom bara glest i början för att jag inte hinner spana mögel helatiden (Var en från Tjeckien som lärde mig det).
Det blir rätt varmt och fuktigt i mitt garage så att för mig funkar metoden bra! Iår har jag gjort buketter oxå och testat. dom verkar göra sig bäst i carporten.
Hörrö ni Jag har tittat lite djupare på de sorter som (enligt en länk jag la ut tidigare) skall ha odlats i skåne 1921-1964. Har hittat några och Bla Havana#236 verkar utdöd. Havana#211("Cigarr binder" Som används i Cigarrer som innehåller Wisconsin löv) finns och jag funderar på att ta hem den (och några sorter till) Skulle någon vara intresserad av att odla dessa?? Det är mest Snuslämpade sorter Jag hittat (än)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser