Hej!
Nu vet jag inte hur det är med får, men jag har faktiskt lyckats få mina två getter att ta reson. Det håller inte för all framtid, men att döma av alla historier om att försöka stänga in getter så är mina hyfsat beskedliga. Visst hoppar de över emellanåt, men de dagarna när man bara blir tokig (verkar som om du har en sån idag) är få och då får iallafall jag lite andrum på följande sätt:
Jag tar tag i bocken =ledaren (han har halsband så det går) och leder honom bestämt in i hagen. När han så hoppar ut igen mitt framför näsan på mig skäller jag ordentligt på honom (precis när han hoppar). Går sedan lugnt (lugnare?) ut och hämtar honom, med lock och pock om det behövs så han inte kopplar ilskan till att jag fångar honom. Talar lugnt och tydligt om för honom att om han gör så igen (och ser bilder framför mig, har hört nånstans att djur kan ta emot bilder. Vet inte om det stämmer men jag gör det om-utifall-att) så kommer de (båda getterna för hoppar en så hoppar den andra) att bli instängda. Naturligtvis hoppar han igen. Nu anser jag honom förvarnad så när jag får tag i honom (oftast inga problem) så stänger jag in dem, en halvtimme eller så. När de sedan kommer ut har de lugnat ner sig och är mer beskedliga. Om inte åker de in igen, längre den här gången.
Nu är getterna ganska uppspelta såna här dagar, så det är kanske därför det funkar såhär för mig, de får en stund på sig att lugna ner sig. Om fåren är mer metodiska och det egentligen är gräset som drar skulle jag slänga in en del av grenarna till dem så de har nåt gott att sysselsätta sig med i hagen och förhoppningsvis glömma slänten en stund. Och sen fundera på hur man ska få dem att glömma slänten (blockera utsikten? roligare i hagen?) i framtiden.
Hur som, försök få dem att ta reson redan från början, annars kommer de troligtvis också i fortsättningen anse att det är de som bestämmer när de ska stanna i hagen och när de ska gå någon annan stans.
Lycka till
Anneli