Konstig kläckning

Startat av Nice, 30 Apr-13 kl 19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nice

I dag är det dag 24 i kläckaren och det kläcks fortfarande  ???
Är det någon som förstår varför det tar sån tid?
Dessutom har flera kycklingar haft fel på ett ben och en haft tarmarna ? utanför.  :'(
Hur länge ska man vänta innan man ger upp resterande ägg?
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

cajfas

Felaktig o varierande temperatur
Felaktig vändning
äggen för ojämna i ålder

Alexn72

om du inte har en fläkt som vispar runt luften så kan du få varmare i toppen än i botten och om du vänder äggen genom att vicka på "fatet" så kan de få svängningar i temperaturen

Smajsan

Hej!
Jag tycker det låter som om du haft för svalt i kläckaren. Jag har lyckats lägga termometern på fel ställe i min nya kläckare, då blev det som du beskriver. Efter att jag behövt avliva 5 st. med dåliga fötter, slängde jag resten av äggen i skogen. Jag tror att det blir knas om värmen är för låg.
Jag har en fläkt lös maskin där termometern ska ligga på äggen o hålla ca. 39 grader. Fick hjärnsläpp och satte den i locket,då blev det 34 grader hela ruvtiden. många kom ut fina, men ju längre tiden gick ju mer kom ut skadade. så jag avbröt kläcket.
Hoppas det går bra för dina små!
Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nice

Tack för era svar,det har nog varit för svalt i kläckaren. Jag har 2 termometrar, en som hör till kläckaren o en med hygrometer, dom visar lite olika  ??? så jag har tagit snittet av dessa, båda ligger på äggen. Det skiljer 3 grader på dom. Vad använder ni för termometrar? Det blir naturligtvis ojämn värme när man vänder äggen för hand 2 gånger om dagen, kanske skulle satsa på en vändare. Hur blir det när dom börjar kläckas med en vändare? Jag tycker det blir knasigt att ha kvar nykläckta bland äggen, dom rullar ju omkring alla ägg. Hur gör ni? tar ni ut kycklingen som är nykläckt?
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

bengarn

En skillnad på 3 grader låter mycket..
Jag skaffade en sån här termometer när jag byggde min kläckare, på pappret ska den i alla fall vara väldigt exakt!
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=104
Tråkigt att du har problem med kläckningen!
Är det äggen du köpte av mig??

MVH //Niklas
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

428 Gäster, 2 användare
EdithF, Anders Flix